Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

22 Dec '07 -Helikoptercrash: alle beperkingen opgeheven

HEESSELT 22/12 - Na een paar dagen van stremmingen, waarvan de laatste twee met een ruime uitloop, is het werk op en over de Waal bij Heesselt afgerond. De geplande stremming van zondag 23 december komt te vervallen, meldt Rijkswaterstaat.

Zie ook:

Op beide oevers zullen de komende weken nog veel werkzaamheden verricht moeten worden, maar daarvan zal de scheepvaart geen hinder meer ondervinden. Het oploopverbod en de verplichting om stuurboordzijde van het vaarwater te houden komen zo spoedig mogelijk te vervallen.

In eerste instantie is er de garantie afgegeven dat de hoogspanningsdraden minimaal op Rijnvaarthoogte kwamen te hangen. Door de huidige waterstand is de werkelijke doorvaarthoogte hoger. Zaterdag met een hoogtemeter de exacte hoogte vastgesteld. Deze is als volgt te berekenen: 19.00 meter minus waterstand St. Andries = een veilige doorvaarthoogte.

Rijkswaterstaat biedt excuses aan aan de schippers die vrijdag of zaterdag langer voor een stremming hebben gelegen dan gepland. Alle schippers worden bedankt voor het getoonde begrip voor het belang van de werkzaamheden.

De Waal zou vanaf donderdag 19 december vier dagen lang elke ochtend van 9 tot 11 uur (of zoveel langer als nodig) worden gestremd tussen kmr 924.000 en 930.000, om Nuon in staat te stellen de gebroken kabels, waar vorige week woensdag de Apache-helikopter tegenaan vloog, te vervangen.

Vrijdag liep de stremming maar liefst twee uur uit, als gevolg van het vastvriezen en ontdooien van onderdelen. Vele schippers belden Koninklijke Schuttevaer met klachten hierover. Schuttevaer heeft aan RWS gevraagd de stremmingen te verzetten naar een dag met betere zichtomstandigheden, maar vanuit de verantwoordelijke minister was de druk groot om de bewoners in de Bommelerwaard voor de kerst een ononderbroken stroomvoorziening te garanderen.

Schadeclaims
Koninklijke Schuttevaer coördineert schadeclaims namens de binnenvaart naar aanleiding van de stremming op de Waal door de calamiteit met de hoogspanningskabel. Naast het indienen van het formulier 'Schadeclaim stremming op de Waal' is het raadzaam om geleden schade eveneens bij de eigen verzekering in te dienen.

Koninklijke Schuttevaer is bereid de formulieren te coördineren en gebundeld in te dienen bij de verantwoordelijke. Het indienen van het formulier biedt geen enkele garantie op uitkering van een eventuele claim. De formulieren dienen uiterlijk voor 28 december bij Koninklijke Schuttevaer binnen te zijn. U kunt het formulier onderstaand downloaden.

Reconstructievlucht
De dienst luchtvaartpolitie heeft in overleg met de Officier van Justitie besloten tot het houden van een reconstructie van de vlucht die de Apache gevechtshelikopter op 12 december jl. verrichtte. Dit in het kader van het onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Tussen 21 december 2007 en 1 januari 2008 zullen drie vluchten plaatsvinden per politiehelicopter: één verkenningsvlucht op grotere hoogte, één dagvlucht bij helder weer tot aan de hoogspanningsverbinding en terug en één nachtvlucht.
De vluchten vinden plaats in nauw overleg met Continuon, in verband met de werkzaamheden op locatie. Deze werkzaamheden zullen tijdens de vluchturen stoppen.

Na ruim 24 uur
Vrijdag 14 december gaf Rijkswaterstaat vanaf 18:00 uur de vaart op de Waal bij Heesselt (kmr 928) na ruim 24 uur weer vrij. Onder begeleiding van RWS-vaartuigen werden eerst de scheepvaart bovenstrooms weer op gang gebracht, daarna benedenstrooms. Verkeerspost Tiel volgde het proces nauwlettend. Rijkswaterstaat sprak grote waardering uit voor de professionele houding en het geduld van de schippers gedurende de stremming.

Het aantal wachtende schepen boven de stremming van de Waal bij Heesselt (kmr 928) bedroeg vrijdag rond het middaguur circa 50, benedenstrooms lagen zo'n 35 schepen te wachten, volgens een telling van Rijkswaterstaat. De wachtrij bovenstrooms strekte zich uit tot Ewijk. Grotere duweenheden lagen voor anker op de rivier. De overnachtingshavens van Tiel, IJzendoorn en Haaften lagen volgens Rijkswaterstaat nagenoeg vol. Benedenstrooms liep de file van Zaltbommel tot het veer bij Brakel, ook vooral met grotere eenheden. Rijkswaterstaat constateerde dat kleinere schepen massaal de omvaarroute namen via de Nederrijn.

Gedupeerden
Eén van de gedupeerden is bargeoperator Rheincontainer, die klanten heeft geïnformeerd dat zeehaventermijnen in veel gevallen niet meer konden gewaarborgd. Van Rheincontainer zijn in de bergvaart de volgende schepen getroffen: St. Antonius, Mejana, Pantha Rei en Fixut Maris, in de dalvaart de Lindenfels.

De kapiteins B. Kombrink en P. Oudakker van het mcs Marajo (afmetingen 135 x 17,40 m, 5408 ton, van eigenaren Jan en Anita Drenth-Meinen) kozen voor omvaren. Het schip is geladen met 2870 ton containers 294 teu, steekt 2,45 meter diep en passeert hier afvarig de stuw van Hagestein.

Foto Marajo

Foto Marajo

Foto's MCS Marajo

Een zeldzaam moment door het samenvallen van de sperring van de Waal en het openstaan van de stuwen in de Lek. Met gesloten stuwen zou het niet mogelijk zijn vanwege de beperkte schutbreedte op de Lek.

Beschadigde kabel
De derde en laatste kabel die netbeheerder Continuon in vannacht uit het water van de Waal trok om hem weer aan de hoogspanningsmast te hangen, heeft het herstel van de stroomvoorziening in de Tieler- en Bommelerwaard met vele uren vertraagd.

Deze kabel bleek over een lengte van ruim 15 meter beschadigd door scheepvaart, aldus een woordvoerster van het Regionaal Operationeel Team (ROT). Tussen woensdagavond laat en donderdagmiddag is de scheepvaart op de Waal hervat in afwachting van de reparatie. De Waal is de drukstbevaren rivier van Europa, zodat stilleggen van de scheepvaart daar een enorme economische schade oplevert.

Om de kabel te kunnen herstellen is een nieuwe, ingrijpende reparatie nodig. Die kan alleen uitgevoerd worden op een ponton in de rivier. Het leger is vrijdagmorgen druk bezig om onderdelen voor deze zware ponton uit heel Nederland aan te voeren naar Hurwenen.

De noodvloer in het water is naar verwachting eind van de ochtend klaar. Daarna zullen werknemers van Continuon het beschadigde kabeldeel vervangen door een nieuw stuk leiding.

De gezamenlijke hulpdiensten lieten vanochtend vroeg weten de herstelwerkzaamheden te optimistisch te hebben ingeschat.

Het begin van de stremming is donderdag na eerdere tijdmeldingen al een paar keer uitgesteld vanwege aanvoer materieel, de duur werd vervolgens keer op keer verlengd. Omvaren voor schepen uit en richting Duitsland is mogelijk via het Pannerdens Kanaal, Nederrijn en Lek. Daarvoor gelden maximum afmetingen van 186,50 x 11,40 meter of 135 x 17,70 meter. Voor de diepgang geldt de MGD diepte.

Foto Ronald Koelink

Alleen de geankerde schepen op de Waal gaven in de nacht na het helikopterongeluk nog licht. Foto Ronald Koelink.

Een oefenende Apache-gevechtshelikopter vloog woensdagavond rond half acht tegen een hoogspanningsmast. Vanwege omlaag gekomen hoogspanningskabels hield Rijkswaterstaat de afvaart op de Waal woensdagavond en een deel van de nacht gestremd vanaf Varik (kmr 923) en de opvaart vanaf Opijnen (kmr 931). Rond half vijf donderdagochtend kwam eerst de opvaart en twee uur later ook de afvaart weer langzaam op gang.

Twee masten aan weerszijden van de rivier zijn zwaarbeschadigd door de helikoptercrash. Militairen van de genie probeerden donderdag met portons de masten te bereiken. Door de hoge waterstand in de Waal was dat moeilijk. In de namiddag werd de scheepvaart opnieuw gestremd om herstel van de hoogspanningskabels mogelijk te maken.

Bureau Telematica
De stroomstoring die veroorzaakt is door de helikoptercrash heeft op wonderlijke wijze ook de internetsite van Bureau Telematica Binnenvaart enige tijd 'uit de lucht' gehaald. Het bedrijf dat de BTB-site host, is een van de vele bedrijven en huishoudens in Tieler- en Bommelerwaard die zonder stroom zitten. WWW.binnenvaart.org is inmiddels weer bereikbaar...


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Inwoners zonder stroom,de waal gestremd! mooie oefening van die ervaren piloten!!!
    Er is genoeg open gebied waar ze laag kunnen vliegen zonder andere mensen er mee lastig te vallen!!!

    Carl (Email) - 13 December '07 - 00:41


    sluizen te klein op de nederrijn ???? heb ik nog niets van gemerkt daar en wij zijn 145 meter….duhh….volgens mij staan de stuwen open dus geeeeeeeeen probleem varen maar …toch leuk dat de rijkswaterstaat zelf nog niet eens weet hoe groot de sluizen zijn

    genius (Email) - 13 December '07 - 08:14


    ‘t is wat,.. ben je ervaren piloot in het laagvliegen…zelf onder hoogspanningskabels door….ging vorige keer ook dus…. moet je wel even rekening houden met waterstand !!

    jan - 13 December '07 - 12:10


    en de claims dan? normaal betaald de veroorzaker die, nu mogen wij t zelf betalen via de belasting!
    En nog: “de kabels zijn zo moeilijk te zien in t donker” Ik krijg ze op mijn stomme rivier radartje (te) goed in beeld, maar een geavanceerde helikopter met gedetailleerde kaarten weet van niks!!!
    Ik denk dat ik ook maar es een vliegbrevet ga halen, kan nooit moeilijk zijn!

    happie (Email) - 13 December '07 - 13:55


    Ik ben blij dat ik niet bij de overheid werk…
    wat een ongeregeld zooitje,schande.
    zowel defensie en natuurlijk niet te vergeten,onze helden van de RWS,jongens ga een moestuin houden…

    Gideon (Email) - 13 December '07 - 18:57


    rijnpatent wel moeilijk??!!!?

    adri - 13 December '07 - 20:20


    ga op de nederrijn oefenen als je uitgespeeld bent met je remotecontrol helicoptertje

    ronald (Email) - 14 December '07 - 03:01


    lekker bezig weer in nederland. Kunnen ze niet beter oefenen boven een weiland in groningen/friesland? Daar is de economische schade niet zo groot als er wat misgaat,en je heb er alle ruimte.

    Is er trouwens weer vaart mogelijk?

    arjen (Email) - 14 December '07 - 07:49


    Ik heb het gisteravond en vanmorgen weer op tv gevolgd.
    Zit me er toch mateloos aan te irriteren, de winkels hebben zoveel schade en de huishoudens thuis ook die kunnen alle schade indienen en er word een rieële vergoeding tegenover gesteld.
    Maar nergens word er gesproken over welke schade de binnenvaart heeft en hoe het voor de binnenvaart is om je reis niet voort te kunnen zetten.
    Ik besef me wel dat een hoop om kan varen via de nederrijn en de lek maar dat is niet voor iedereen mogelijk.
    En nu komt het verhaal dat het uitloopt gisteravond liep men nog op schema, maar volgens mij zou de waal om 12 uur gestremd worden ipv 16 uur.
    Dat het langer gaat duren word op het journaal nu aangegeven als hoe kan het ook anders er is 15 a 30 meter kabel te erg beschadig en hoe komt die jaja het kan niet anders er is een schip over gevaren en daardoor , door de schroef beschadigs ach ja er moet toch iemand de schuld krijgen.
    Nou schippers wij liggen er niet we konden via de maas varen maar degene die er wel liggen succes ermee,...

    fam posthumus (Email) (URL) - 14 December '07 - 08:16


    tis wat 1 man maakt een foutje en er zijn wel weer 20 schippers die denken dat ze beter kunnen vliegen kijk, dat zegt iets over jezelf….
    trouwens ik denk dat er weinig schipper zijn die gediend hebben in afghanistan
    maar ja dat zullen die schippers ook wel beter kunnen dan.

    johannes (Email) - 14 December '07 - 17:56


    @ Johannes.. Dat laatste gaat natuurlijk nergens over.. het gaat erom dat er in nederland niet meer nagedacht wordt bij bepaalde dingen..

    Hoe krijg je het nou voor elkaar een oefening te doen in de buurt van hoogspanning en dan nog is in de buurt van de drukst bevaren rivier van het land.. wat als er een kabel op een schip was tercht gekomen. denk daar is over na, dan begrijp je hoe de binnenvaart denkt !!

    ik ben het met collega’s eens dat er veel betere plekken zijn voor zulke acties, laat ze daar in het vervolg oefenen.. voor afganistan ofzo om ook ff wat doms te zegge.

    Versluis (Email) - 14 December '07 - 20:53


    een walrot die wat zegt over schipper.
    die johannes.
    op het radar zien wij die hoogspanning altijd.
    en dan nog dat er gezegdt wordt dat de scheepvaart de kabel beschadigt heeft!!!
    deze is wel door een schroef beschadigt maar niet door de binnenvaart maar door de bootjes van de grote jongens met groene pakjes.
    en daar moeten we de oorlog mee winnen.

    skipper - 15 December '07 - 10:27


    dat er in nederland meer nagedacht moet worden is een ding wat zeker is…
    maar ik las alleen maar negatieve mail en dacht zal er eens een andere gedachte ingooien.
    ik snap dat het erg vervelend is z,n stremming
    ik ben zelf ook geen landrot
    gelukkig is het voorbij de stremming en wens iedereen een goede vaart

    johannes (Email) - 15 December '07 - 17:41


    Scheepsschroef de kabel beschadigs, later bleek van niet. Waarschijnlijk eerder door het trekken over de harde bodemlaag. Is niet anders. NUON heeft zijn uiterste best gedaan. Iedereen heeft hard gewerkt, gedaan wat binnen de mogelijkheden lag.
    Uiteindelijk is de grootste klus in 48 uur geklaard, nu verder met de rest. Dat duurt nog maanden.

    Wasterbij (Email) - 16 December '07 - 11:11



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel