11 Dec '07 -Gemeerd schip zwaar beschadigd door duwstel
GRAVE 11/12 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Tiel onderzoekt een aanvaring die op maandag 10 december op de Maas bij Grave plaats vond. Omstreeks 20.00 uur voer een duwstel tegen een gemeerd liggend motorvrachtschip. Het aangevaren schip werd hierbij zwaar beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
Het duwstel bestaande uit een duwboot met daarvoor gekoppeld een met 3000 ton zand geladen duwbak voer stroomafwaarts in de richting van sluis Grave. Net boven het sluiscomplex veranderde de schipper koers naar stuurboord naar de invaart van de sluis. Vermoedelijk mede door de sterke stroming lukte het de schipper van het duwstel niet zijn vaartuig weer op te strekken. Het duwstel voer daardoor tegen een aan de rechter oever afgemeerd liggend leeg vrachtschip.
De stuurboordsvoorzijde van de duwbak boorde zich in de stuurboordszijde van het vrachtschip. Hoewel de snelheid gering was, was de schade aan het vrachtschip enorm. Op verzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat nam de Waterpolitie het certificaat van het beschadigde schip in. Het duwstel liep nagenoeg geen schade op en kon zijn reis later voortzetten.
laat me raden??3000ton willen bedwingen met een bootje met aanhang moter van 200 pk?
het word tijd dat ze er een minium aan gaan stellen met zulke bakken varen en deze waterstanden.geen verbod op varen maar min pk`s
wat zijn we weer lekker kortzichtig erik, misschien moet je je eerst eens gaan verdiepen in alle soorten binnenvaartondernemingen voordat je zulke lullige oordelen velt.
geïrriteerde lezer (Email) - 12 December '07 - 15:38
micky mousebootje met een stapel lege kratten bier op het achterdek ????????
Een omgebouwde sleepboot blijft ook met duwsteven een sleepboot in vaar eigenschappen.
En een bak van 110 meter ervoor is geen kattepis.
Daar heeft erik gelijk in.
Piet, je hebt gelijk dat er zeker hele goede “duwers” zijn, maar toch gezien de waterstand/ stroomsnelheid was dit te verwachten.
Ik zat zelf op de maas rond die tijd en hoorde (mijzelf incluis) dat velen moeite hadden of extra op moesten letten om de verschillende havens/ sluisvoorhavens in en uit te sturen!
Bijvoorbeeld een 85 mtr die geladen op stil water dik 18 km/h loopt maar op de stuw van Sambeek maar net 6 haalt.
Daarbij komt de lengte die extra krachten ontwikkeld door de stroom als je gedeeltelijk van/op stroom bent. Dan mis je soms wel eens de kracht om te kunnen “dwingen” hoe goed je ook kunt varen.
Die man zit daar altijd met deze bak dus hij kent de Maas echt wel.
happie je heb gelijk.
ik vin het alleen zeer zielig om zo te wijzen
er is nu weer een lege tanker ergens op geknalt dan heb je kracht en kan je top manouvreren . reageer je nog nie zo die lege die op de taurus liep op ar kanaal was ik bij dan nog zeg je zukke debiele dingen nie