06 Dec '07 -Bergers redden duwcombinatie op Westerschelde
BORSSELE 6/12 - Bergers van Multraship Salvage B.V. en URS Salvage & Maritime Contracting N.V. hebben donderdagmorgen vroeg de duwboot 'Belfort' voor zinken behoed op de Westerschelde. De Luxemburgse duwboot, gekoppeld achter de lege duwbak 'Delta', strandde omstreeks 04.30 uur op een stenen strekdam ter hoogte van Borssele en sloeg lek.
Zowel de bergers als de KNRM rukten uit. De reddingboot Zeemanshoop
haalde direct de bemanning van de Belfort af terwijl de bergers diverse
bergingsvaartuigen en pompmateriaal ter plaatse stuurden om de duwboot
voor zinken te behoeden. Het vervuilde water uit de duwboot werd
daarbij in de lege duwbak gepompt. Al pompende konden de bergers de
duwcombinatie omstreeks 06.00 uur vlot trekken en voorzichtig richting
de Kalloothaven in Vlissingen slepen.
Daar werd direct een oliescherm rond de duwcombinatie geplaatst en werd
het pompen voortgezet. Het vervuilde water werd daar in gereedstaande
vacuümtrucks gepompt. Duikers inspecteerden het onderwaterschip van de
Belfort en voerden vervolgens provisorische reparaties uit om de
lekkage te dichten.
Bergingsvaartuigen en pompmateriaal bleven ter plaatse tot zeker was
dat alle gevaar voor zinken geweken was. Vervolgens moesten de motoren
van het schip geconserveerd te worden en zodra de weersomstandigheden
voldoende verbeterd zijn zal de duwboot naar een werf in Reimerswaal
worden gebracht. De duwbak heeft voor zover bekend geen noemenswaardige
schade opgelopen.
De
Waterpolitie maakt tegen de 39-jarige schipper uit Oupeye (B) proces-verbaal op
omdat de bemanning van het schip niet voldoende gekwalificeerd was en het schip
op het tijdstip van stranding volgens de regelgeving niet mocht varen. Bovendien was er geen zeekaart van de
Westerschelde aan boord.
Op verzoek van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat is het certificaat van onderzoek van het schip
door de Waterpolitie ingenomen. De eigenaar krijgt het certificaat terug als het
schip gerepareerd is en opnieuw gekeurd.
er waren wel genoeg gekwalificeerd bemanning aan boord en het schip mocht wel varen ( 3 schippers + 2 matrozen + 1 dekman. ) Alleen het vaartboek was niet goed ingeschreven
voer achter hem vanaf deurganckdok,Post zandvliet zei me dat ie naar de noordzee terminal ging,later bleek dat hij naar vlissingen ging,(was toen al vaag), bij sector Hansweert zocht ie contact ter hoogte van Walsoorden (melden boei 47)heb bemiddeld en verteld (wij kwamen uit de schaar van Waarde)dat hij onderweg was naar vlissingen (afgaand water,wzw 6)duwboot met bak Franssprekend, we hadden onze bedenkingen,
3schippers???????
Het heeft dus (deels) met plaatselijke bekendheid te maken.Met zo’n wind/tij duwstel niet handig, maar vandaag zondag met oost 3 bft vaart er een “hollander” vanuit lelystad naar lemmer zijn schip op het enkhuizerzand bij trintelhaven.Ook plaatselijk niet zo bekend!
Moet ik nu roepen typisch hollands?