Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Nov '04 -Engels wordt voertaal in de binnenvaart

DEN HAAG 3/11 - Mogelijke misverstanden in de communicatie tussen zee- en binnenvaart worden pas opgelost als alle verkeersdeelnemers een gezamenlijke voertaal beheersen. Het ligt voor de hand dat dit Engels zal moeten zijn. Dat schrijft minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens haar is het een kwestie van tijd.

In de zeevaart is het gebruik van Engels als voertaal nog niet zo ver ontwikkeld als in de luchtvaart. Binnen Nederland is er een extra complicatie bij de communicatie met zeeschepen binnengaats, schrijft Peijs. 'Hier varen namelijk ook binnenvaartschepen, waarvoor binnen de Rijnvaartcommissie overeen gekomen is dat naast de landstaal (i.c. Nederlands op Nederlandse binnenwateren) alléén Duits gebruikt mag worden in de communicatie met walstations.'
Peijs onderkent het probleem, maar laat geen misverstand over de te volgen koers. 'Aangezien taalvoorschriften echter zeer gevoelig liggen en bovendien internationaal overeengekomen moeten worden, wordt hier de weg van de geleidelijkheid gevolgd. Als eerste stap wordt gestreefd naar acceptatie van Engels naast de landstaal en Duits als toelaatbare voertaal voor communicatie met binnenschepen.'
Zolang de gemeenschappelijke voertaal ontbreekt moeten verkeersdienstmedewerkers aan de wal de problemen ondervangen. 'Zij kunnen de veiligheidsrelevante communicatie met een binnenschip in bijvoorbeeld het Duits, vertaald doorgeven in het Engels aan een zeeschip in hetzelfde vaarwater.'

VAART!Peiling
'Nicht mehr Deutsch, sondern Englisch wird dan Sprache des Rheinfunks sein'. Deze uitspraak van een Duitse Rijnvaartcommissaris stuitte in augustus 2002 bij de 162 stemmers in de VAART!Peiling op veel weerstand: 65% ziet niets in Engels als Europese marifoontaal. De bijgeschreven reacties spreken eveneens boekdelen: 'Duits was nooit een probleeem en is ook de enige juiste binnenvaarttaal. Het probleem zijn de Oost-Europese bemanningen', 'Het gaat toch om de veiligheid, op de rivieren en kanalen, in een groot taalgebied waar Duits wordt gesproken. Dus is het toch logisch dat Duits de voertaal blijft?' en 'Er is een groot verschil tussen Europese binnenvaart en zeevaart, daar waar zeevaart en binnenvaart elkaar ontmoeten kan men Engels spreken verder Duits.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Zijn ze helemaal van de pot gerukt. Op de zeevaart hoort een Nederlandse of Belgische loods te zitten die Nederlands spreekt. En anders bemiddelt de verkeerspost maar tussen de zeevaart en de binnenvaart.

    paul (Email) - 05 November '04 - 18:58


    TUURLIJK is dit verstandig, door engels de voertaal van de scheepvaart wordt communicatie zoveel makkelijker, kom hé zo moeilijk is het niet om wat engels te leren ;)

    Kees - 21 December '04 - 17:30



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel