Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Nov '07 -CBRB: 'ICT inzetten voor problemen met containerdocumenten'

ROTTERDAM 29/11 - Informatie technologie kan helpen de problemen met ontbrekende of onjuiste ladingdocumenten in het vervoer van gevaarlijke stoffen in containers voor de binnenvaart op te lossen. Daarmee reageert het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart op het IVW-persbericht 'Binnenvaart moet zich beter aan regels houden'. Het CBRB noemt het positief dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat de hele vervoersketen wil betrekken bij het realiseren van verbeteringen.

In het persbericht constateert IVW dat het overtredingspercentage van de documentatie-eisen bij het vervoer van gevaarlijke lading in containers nog nauwelijks is verbeterd. Het CBRB onderkent deze problemen bij het vervoer van grote hoeveelheden containers per schip. Al langer wijst het CBRB erop dat de problemen van de juiste ladingdocumenten bij de te vervoeren containers niet alleen kunnen worden opgelost door de vervoerder - lees: het binnenschip - aan te spreken.

'Dit kan alleen worden opgelost door hiervoor een ketenbenadering te kiezen', zegt directeur Ton Roos in zijn reactie. 'Probleem is namelijk dat bij de afgifte van containers op containerterminals te vaak de juiste ladingpapieren (nog) ontbreken. Er dienen derhalve ook uitdrukkelijk eisen te worden gesteld aan de aanbieders van de lading, namelijk aan de verladers en aan de terminals. Deze problemen doen zich met name voor bij het vervoer van zeer grote hoeveelheden containers over een korte afstand, zoals op het traject Antwerpen-Rotterdam.'

Roos ziet veel mogelijkheden in de benutting van Electronic Data Exchange (EDI) in het kader van toekomstige security-eisen in de vervoersketen. Het CBRB is initiatiefnemer van een securityproject voor de binnenvaart, dat met name aandacht besteedt aan deze problematiek. De CBRB-directeur biedt aan IVW te betrekken bij het securityproject. Roos: 'In samenwerking met de relevante partijen kan een oplossing wordt gevonden voor dit weerbarstige en niet eenvoudige probleem.'

Dat het niet alleen een probleem is van de containerbinnenvaart blijkt uit rapporten van de International Maritime Organisation (IMO). Het doet zich mondiaal voor bij het vervoer van containers per (zee)schip. Van de wereldwijd gecontroleerde containers, in totaal 34.416 stuks, zijn maar liefst 10.606 overtredingen geconstateerd. Ook hier zijn het vooral problemen met de documentatieverplichting, stelt het CBRB.

Internationale vooruitzichten laten zien dat de afhandeling van containers wereldwijd in 2012 de 741 miljoen TEU zal bereiken. Dit komt neer op een stijging van 10% per jaar. De Nederlandse Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen voorspelt een toename van het transport van gevaarlijke stoffen over water van 15-40% over de komende jaren. In Nederland wordt 60% van alle gevaarlijke lading vervoerd per binnenschip. 'Dit schept verplichtingen ook en juist voor onze bedrijfstak', zegt CBRB-directeur Roos.

'Het CBRB is bereid zowel als projectpartner als serieuze gesprekspartner mee te werken aan de totstandkoming van werkbare systemen en betere regelgeving, wat ook en vooral zal resulteren in een betere naleving.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel