Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Nov '07 -Rijkswaterstaat rekent aannemers af op stremmingsduur

UTRECHT 20/11 – Aannemers worden door Rijkswaterstaat ook beoordeeld op de mate waarin zij stremmingen en oponthoud voor de scheepvaart weten te voorkomen. Dat zei drs Luc Kohsiek van de RWS-hoofddirectie zaterdag tijdens de jaarlijkse Spiegeldag in De Fabrique in Utrecht. ‘We kijken niet alleen naar de laagste prijs, ook naar kwaliteitseisen. Hoe korter het oponthoud, hoe groter de kans dat een aannemer het werk krijgt.

Zie ook:

Schippers kennen de vroegere mengvoederfabriek aan het Amsterdam-Rijnkanaal, aan de rand van Utrecht, vooral als losplaats. De fabriek is omgedoopt in een volwaardige evenementenlocatie, met behoud van het oorspronkelijke industriële karakter. Ideaal als filmset voor een Duitse Krimi, maar zaterdag helemaal ingericht voor de Spiegeldag van Rijkswaterstaat.

Foto (c) VAART!

Liggen we op koers? Van links naar rechts: Cor Venema, Folkert Post, Luc Kohsiek en dagvoorzitter Salem Samhoud. Foto © VAART!

Zo’n driehonderd bezoekers worden ontvangen in de Perserij. Op het podium drie ‘gezichten’ van Rijkswaterstaat: plaatsvervangend directeur-generaal Kohsiek, hoofdingenieur-directeur Folkert Post van de dienst Zuid-Holland en Cor Venema die verantwoordelijk is voor het nieuwe Scheepvaart Informatie Centrum.

'Grote aken' Dagvoorzitter Salem Samhoud voelt ze aan de tand. Liggen we op koers? Heeft Rijkswaterstaat voldoende lering getrokken uit de Spiegeldag 2006? Wat zijn de nieuwe wensen en problemen waar vaarweggebruikers tegenop lopen? In de film wordt er een hele serie benoemd en klaagt een recreatieschipperse over ‘grote aken of hoe die dingen ook heten’. Gelach in de zaal, die gelijkmatig gevuld lijkt met beroepsvaarders, watersporters en Waterstaat’ers.

De stewards, een idee van de vorige Spiegeldag, komen royaal in beeld terwijl ze de jachtjes naar voren dirigeren en een recreant de helpende hand bieden in de Oranjesluis. ‘Geweldig, als ze je een lijntje aangeven’, vindt de recreant. ‘Ze moeten het zelf kunnen, het zijn zelf schippers’, moppert een gefilmde beroepsvaarder.

Al die schepen Rijkswaterstaat heeft de dienstverlening hoog in het vaandel, het wijzende vingertje raakt uit de gratie. Folkert Post: ‘Al die schepen en al dat gedoe, daar doen we het voor.’ Volgens Cor Venema kan de voorlichting beter, zouden vaarweggebruikers beter voorbereid moeten vertrekken en tijdens de vaart beter geïnformeerd moeten zijn.

‘Als je een mailtje stuurt, hoor je daarna nooit meer wat’, klaagt containervaarder Hans Pikaart. Schipper Peter Lock van het zeilend loodsvaartuig Texelstroom ervaart mankementen in de vaarwegmarkering, en hoe kon de vuurtoren van Terschelling hem nou missen op de radar? Luc Kohsiek roept schippers op zulke klachten vooral te blijven doorgeven. ‘Ook al zullen we ze nooit voor de volle 100% kunnen oplossen.’

Zijn er nog complimenten weg te geven, vraagt Samhoud. Mieke Kuipers van de Hensie is goed te spreken over het nummer 0800-8002. Ze is al een aantal keren goed geïnformeerd. En voorzitter Cornelis Stuy van Watersportvereniging De Biesbosch hoort van zijn leden veel positiefs over de stewards.

Stewards Folkert Post zit er een beetje mee, met die stewards. ‘We hebben het vorig jaar beloofd, maar onze degelijkheid keert zich tegen het resultaat’, zegt hij. In een peiling was tweederde van de ondervraagden er tevreden mee, eenderde wat minder. ‘Studenten in twee dagen opleiden lukt niet, soms hadden we er niet zo goed over nagedacht en op sommige sluizen waren de stewards niet nodig…’

Aan het eind van de vraagt iemand of de ingezette stewards al hun vingers nog hebben. ‘Ik bedoel maar, je kunt ze beter van te voren een haak geven om een draad mee aan te pakken…’ Van ongelukken is bij Rijkswaterstaat niets bekend. Maar nog tijdens de Spiegeldag wordt duidelijk dat de steward een ander profiel verdient. Zo zouden ex-sluiswachters en watersporters als steward goede diensten kunnen verrichten op een sluis in de buurt.

Hinderplanning Het groot onderhoud is ook een niet te vermijden onderwerp. Rijkswaterstaat doet z’n best het oponthoud zo beperkt mogelijk te houden. Het woord ‘hinderplanning’ valt, moeilijk te realiseren op landelijke schaal. ‘We gaan het beter doen’, verzekert Luc Kohsiek, maar hij vraagt om begrip, want er is nog steeds een grote onderhoudsachterstand. Anne Ruth Smink van de Arkervaart (‘het schip, niet het bedrijf’) pleit voor een praktischer aanpak van het smeren van de hefdeurkettingen. ‘Doe dat dan niet overdag als er zeven schuttingen liggen te wachten, maar liever ’s nachts.’

Sander Wels van RWS Oost-Nederland veert op: ‘Eefde smeert niet als er schepen voor de sluis liggen’, zegt hij stellig. Toch herinnert Anne Ruth Smink zich het smeren van de sluis bij Enschede dat tien minuten zou duren, maar uiteindelijk veertig minuten oponthoud opleverde. Schipper Patrick van de Patrick heeft z’n eigen ervaring met kettingen en een omleidingsroute bij defecte sluizen in de Zuid-Willemsvaart. ‘Dan zie je die kettingen hangen, die moeten alleen even worden vastgezet…’

Even grommen De Amsterdamse Schuttevaer-secretaris Andries de Weerd kent nog een ander voorbeeld. Op het Zijkanaal-C was een brug tien dagen gestremd, in feite waren het twee weekenden waarin de aannemer aan de brug kon werken. Aannemers en uitvoerders bepalen nog te vaak de stremmingsduur, vindt De Weerd. Hij mist daarin het toezicht van Rijkswaterstaat. Als het erop aan komt blijkt de vaart gewoon door te kunnen gaan als Rijkswaterstaat er een bootje bijlegt. ‘Jammer, dat we dan eerste even moeten grommen’, zegt De Weerd. Het is een discussiepunt, zegt hoofddirecteur Kohsiek, die een beetje grommen niet erg vindt.

Foto (c) VAART!

Grommen volgens de caricaturist. Foto © VAART!

Een koor van Waterstaat’ers staat op een fabriekstrap klaar om de vaarweggebruikers de zaal uit te zingen. Op het Spiegelplein in Loods 6 en Loods 7 en in de workshops in de Jutekelder, de Meelzolder, de Postkamer, het Douchelokaal en Kalvermelk is de hele dag over alle denkbare vaarwegthema’s informatie te krijgen.

Foto (c) VAART!

Foto © VAART!

Cor Venema weet inmiddels dat de niet verwachte hinder volgend jaar topprioriteit zal krijgen, Folkert Post roept dat kritiek van vaarweggebruikers de enige manier is om vaarwegen te verbeteren en Luc Kohsiek verwijst naar de beleidsbrief van het Kabinet, met maatregelen die een stevige groei van de binnenvaart mogelijk moeten maken.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel