Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Nov '07 -‘Eis veilige ligplaats bij bevrachting’

Kantoor Binnenvaart inventariseert ligplaatswensen
ROTTERDAM 14/11 - Schippers moeten bij bevrachting een veilige ligplaats eisen, zoals in de zeevaart gebruikelijk is. Dat kan volgens Martin van Dijk, voorzitter van de internationale afdeling van Koninklijke Schuttevaer, een groot deel van de ligplaatsproblemen in de binnenvaart oplossen. Hij zei dat vorige week tijdens Europort Maritime op een bijeenkomst van Kantoor Binnenvaart. KB-juriste mr Ynke Ooykaas riep schippers op fabrieken tijdig te wijzen op onveilige ligplaatsen. ‘Meldt het schriftelijk, stel ze aansprakelijk voor eventuele calamiteiten en zeg erbij: ik kom hier veilig liggen of ik kom hier niet.’

De ontmoeting op de beurs in Ahoy ging over meer dan ligplaatsen alleen. Kantoor-manager Jan Veldman vertelde bij welke actuele zaken Kantoor Binnenvaart betrokken is. De binnenvaartorganisatie telt nu zo’n 300 rechtstreeks aangesloten leden en 600 van ONS/RKSB en CBOB. Teun Muller, de nieuwe Nederlandse Rijnvaartcommissaris in de CCR, gaf een eerste indruk van zijn vertegenwoordigende rol in Straatsburg. Andries Westerik van Rijkswaterstaat bracht een korte bloemlezing van de klachten die zoal binnenkomen op het nummer 0800-8002.

Inventarisatie
De werkgroep ligplaatsen van de Kantoor Binnenvaart maakte een inventarisatie van de wensen en behoeften van de schippers. ‘Als schippers ervaren we dagelijks dat het moeilijker wordt een goede en veilige ligplaats te krijgen. Om ons heen zien we dat met name langs de Duitse en Franse Rijn nogal slordig met ons recht op ligplaatsen wordt omgegaan’, zei werkgroepvoorzitter Erik van Toor.
De inventarisatie is vooral bedoeld als steuntje in de rug voor de internationale afdeling van Koninklijke Schuttevaer. Die is al een aantal jaren bezig om waterwegbeheerders, havenbeheerders en overheden ervan te overtuigen dat goede, veilige ligplaatsen geen luxe maar juist bittere noodzaak zijn.
‘De Duitse overheid ziet eindelijk in dat er op korte termijn iets moet gebeuren. Achter de gordijnen is op hoog niveau gesproken, waardoor er nu 10 miljoen euro voor betere ligplaatsen langs de Rijn beschikbaar komt’, zei IA-voorzitter Van Dijk. Van Toor bracht daar tegenin: ‘Ondanks al die inspanningen zijn er toch een aantal veelgebruikte ligplaatsen gesloten. De bekendste is natuurlijk Bingen, maar ook de haven van Worms, Ludwigshafen en tijdelijk de kaaimuur in Keulen spreken tot de verbeelding.’

Verlamd
ISPS-maatregelen (havensecurity) maken de toegang tot ligplaatsen de laatste jaren extra moeilijk. ‘Haventerreinen worden hermetisch afgesloten en het sociale leven van de binnenvaarder wordt in sommige gevallen compleet verlamd. Er zijn securitymensen van bepaalde havenbedrijven die de binnenvaart zien als de zwakke schakel in hun beveiliging en er alles aan doen om hun directie ervan te overtuigen dat schepen zoveel mogelijk geweerd moeten worden’, schetste Van Toor de situatie. Hij vond dat geen manier van doen en veel bedrijven zien dat volgens hem ook zelf in. ‘Dankzij vele vaak moeilijke overlegrondes tussen de binnenvaartvertegenwoordigers en de stuwadoors is hierin in veel gevallen verbetering te bespeuren.’
Een indeling van ligplaatsen naar het gebruik ligt voor de hand. Van Toor: ‘Een overnachtingplaats kan in veel gevallen anders worden ingericht dan een ligplaats waar voor langere tijd gebruik van wordt gemaakt.’ Hij maakte Rijkswaterstaat een compliment met de overnachtingshaven van IJzendoorn. ‘Deze is goed bereikbaar per auto, heeft voldoende plaats, ook voor de grote schepen en biedt aan twee schepen tegelijkertijd de mogelijkheid om de auto aan de wal of aan boord te zetten. Er is een ruime invaart, de haven biedt voldoende ruimte om te manoeuvreren. Ook aan de randvoorwaarden zoals een huisvuilafgifte is voldaan.’

Zuiging
Vooral op de Duitse Rijn wordt het steeds moeilijker om een goede ankerplaats te vinden. Van Toor: ‘Door de toegenomen scheepsgrootte, de grote motorvermogens en de sterke zuiging liggen veel schippers gedurende hun verplichte en verdiende rusttijd niet graag meer voor anker. Maar alternatieven ontbreken.’
Het is volgens hem de hoogste tijd dat de scheepvaart zodanig serieus wordt genomen en dat wordt ingezien dat goede en veilige ligplaatsen noodzakelijke randvoorwaarden zijn. ‘Noodzakelijke faciliteiten dus die horen bij een infrastructuur van een geweldig goed presterende vervoersdrager.’


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Als men een zigeuner kamp inricht dan worden er onder andere gezorgt dat er een goede verbinding is met de openbare weg en een parkeerplaats voor de bewoners
    Haven amsterdam gaat nu wacht ligplaatsen creeren voor schepen waarbij je nog niet eens je boodschappen kan laden of lossen en zekere niet je aut aan de wal kan zetten om je kinderen van school te halen want voor dat je auto op de grond staat heb je een parkeerbon van 50 euro en als je wegrijd krijg je een bon van 70 euro van het rijden met een motor voertuig over een wandelgebied
    grt Gerrit

    Schuttevaer (Email) - 19 November '07 - 09:10



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel