14 Nov '07 -‘Eis veilige ligplaats bij bevrachting’
Kantoor Binnenvaart inventariseert ligplaatswensen
ROTTERDAM 14/11 - Schippers moeten bij bevrachting een veilige ligplaats eisen, zoals in de zeevaart gebruikelijk is. Dat kan volgens Martin van Dijk, voorzitter van de internationale afdeling van Koninklijke Schuttevaer, een groot deel van de ligplaatsproblemen in de binnenvaart oplossen. Hij zei dat vorige week tijdens Europort Maritime op een bijeenkomst van Kantoor Binnenvaart. KB-juriste mr Ynke Ooykaas riep schippers op fabrieken tijdig te wijzen op onveilige ligplaatsen. ‘Meldt het schriftelijk, stel ze aansprakelijk voor eventuele calamiteiten en zeg erbij: ik kom hier veilig liggen of ik kom hier niet.’
De ontmoeting op de beurs in Ahoy ging over meer dan ligplaatsen
alleen. Kantoor-manager Jan Veldman vertelde bij welke actuele zaken
Kantoor Binnenvaart betrokken is. De binnenvaartorganisatie telt nu
zo’n 300 rechtstreeks aangesloten leden en 600 van ONS/RKSB en CBOB.
Teun Muller, de nieuwe Nederlandse Rijnvaartcommissaris in de CCR, gaf
een eerste indruk van zijn vertegenwoordigende rol in Straatsburg.
Andries Westerik van Rijkswaterstaat bracht een korte bloemlezing van
de klachten die zoal binnenkomen op het nummer 0800-8002.
Inventarisatie
De werkgroep ligplaatsen van de Kantoor Binnenvaart maakte een
inventarisatie van de wensen en behoeften van de schippers. ‘Als
schippers ervaren we dagelijks dat het moeilijker wordt een goede en
veilige ligplaats te krijgen. Om ons heen zien we dat met name langs de
Duitse en Franse Rijn nogal slordig met ons recht op ligplaatsen wordt
omgegaan’, zei werkgroepvoorzitter Erik van Toor.
De inventarisatie is vooral bedoeld als steuntje in de rug voor de
internationale afdeling van Koninklijke Schuttevaer. Die is al een
aantal jaren bezig om waterwegbeheerders, havenbeheerders en overheden
ervan te overtuigen dat goede, veilige ligplaatsen geen luxe maar juist
bittere noodzaak zijn.
‘De Duitse overheid ziet eindelijk in dat er op korte termijn iets moet
gebeuren. Achter de gordijnen is op hoog niveau gesproken, waardoor er
nu 10 miljoen euro voor betere ligplaatsen langs de Rijn beschikbaar
komt’, zei IA-voorzitter Van Dijk. Van Toor bracht daar tegenin:
‘Ondanks al die inspanningen zijn er toch een aantal veelgebruikte
ligplaatsen gesloten. De bekendste is natuurlijk Bingen, maar ook de
haven van Worms, Ludwigshafen en tijdelijk de kaaimuur in Keulen
spreken tot de verbeelding.’
Verlamd
ISPS-maatregelen (havensecurity) maken de toegang tot ligplaatsen de
laatste jaren extra moeilijk. ‘Haventerreinen worden hermetisch
afgesloten en het sociale leven van de binnenvaarder wordt in sommige
gevallen compleet verlamd. Er zijn securitymensen van bepaalde
havenbedrijven die de binnenvaart zien als de zwakke schakel in hun
beveiliging en er alles aan doen om hun directie ervan te overtuigen
dat schepen zoveel mogelijk geweerd moeten worden’, schetste Van Toor
de situatie. Hij vond dat geen manier van doen en veel bedrijven zien
dat volgens hem ook zelf in. ‘Dankzij vele vaak moeilijke overlegrondes
tussen de binnenvaartvertegenwoordigers en de stuwadoors is hierin in
veel gevallen verbetering te bespeuren.’
Een indeling van ligplaatsen naar het gebruik ligt voor de hand. Van
Toor: ‘Een overnachtingplaats kan in veel gevallen anders worden
ingericht dan een ligplaats waar voor langere tijd gebruik van wordt
gemaakt.’ Hij maakte Rijkswaterstaat een compliment met de
overnachtingshaven van IJzendoorn. ‘Deze is goed bereikbaar per auto,
heeft voldoende plaats, ook voor de grote schepen en biedt aan twee
schepen tegelijkertijd de mogelijkheid om de auto aan de wal of aan
boord te zetten. Er is een ruime invaart, de haven biedt voldoende
ruimte om te manoeuvreren. Ook aan de randvoorwaarden zoals een
huisvuilafgifte is voldaan.’
Zuiging
Vooral op de Duitse Rijn wordt het steeds moeilijker om een goede
ankerplaats te vinden. Van Toor: ‘Door de toegenomen scheepsgrootte, de
grote motorvermogens en de sterke zuiging liggen veel schippers
gedurende hun verplichte en verdiende rusttijd niet graag meer voor
anker. Maar alternatieven ontbreken.’
Het is volgens hem de hoogste tijd dat de scheepvaart zodanig serieus
wordt genomen en dat wordt ingezien dat goede en veilige ligplaatsen
noodzakelijke randvoorwaarden zijn. ‘Noodzakelijke faciliteiten dus die
horen bij een infrastructuur van een geweldig goed presterende
vervoersdrager.’
Als men een zigeuner kamp inricht dan worden er onder andere gezorgt dat er een goede verbinding is met de openbare weg en een parkeerplaats voor de bewoners
Haven amsterdam gaat nu wacht ligplaatsen creeren voor schepen waarbij je nog niet eens je boodschappen kan laden of lossen en zekere niet je aut aan de wal kan zetten om je kinderen van school te halen want voor dat je auto op de grond staat heb je een parkeerbon van 50 euro en als je wegrijd krijg je een bon van 70 euro van het rijden met een motor voertuig over een wandelgebied
grt Gerrit