ROTTERDAM 6/11 - De beurs Europort Maritime werd dinsdagochtend geopend door de
Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten en voorzitter Pingtao Huang van
de Chinese Society of Naval Architects & Marine Engineers (CSNAME).
Het beursbezoek kwam langzaam op gang maar 's middags was het in alle
hallen van Ahoy al redelijk druk. Tot en met vrijdag worden ca. 35.000
bezoekers verwacht.
De drukbezochte openingsceremonie van Europort Maritime 2007
bood een verrassend inzicht in de geplande ontwikkeling van deze
internationale maritieme beurs.
Eenvoudigweg Europort
In zijn openingspeech plaatste
G.H.J. van der Vegt, CEO Ahoy Rotterdam, het belang van deze beurs in
een mondiale context. Deze maritieme beurs onderscheidt zich als een
veelzijdig platform voor de Nederlandse maritieme cluster. De daaraan
verbonden kennis en expertise op het gebied van bijvoorbeeld complex
shipbuilding geniet bewezen internationale belangstelling.
Mede
op basis van het succes van Europort Maritime in termen van aantallen
internationale deelnemers en bezoekers heeft de directie besloten het
beursconcept te exporteren. Naast Europort Roemenië (mei 2008) en
Europort Istanbul (april 2009) zullen in de nabije toekomst maritieme
beurzen als Europort China (maart 2009) en Europort Qatar (mei 2008)
geëffectueerd worden. 'Daarmee sluiten wij perfect aan bij
internationale ontwikkelingen op maritiem gebied', aldus van der Vegt.
Hij bracht nog meer nieuws: 'Omwille van de duidelijkheid in onze
positionering zal de volgende editie van Europort Maritime,
eenvoudigweg Europort gaan heten. Daarmee geven wij deze beurs in
Rotterdam tevens de status die hij verdient als moeder van alle
maritieme beurzen onder deze noemer.'
Uniek logistiek knooppunt
Burgemeester Opstelten benadrukte het internationale karakter van
Rotterdam Mainport. Rotterdam beschikt over een haven- en
industriecomplex die het meest gemakkelijk bereikbaar is in Europa voor
diepstekende schepen. Het is tevens een uniek logistiek knooppunt van
alle andere transportmodaliteiten. Het is een begin- en eindpunt met
internatio-nale allure. De zeevaart ontmoet hier de binnenvaart. Met
die binnenvaart, het spoor, het wegtransport en pijpleidingen wordt een
achterland bediend van circa 400 miljoen Europeanen.
De
kwaliteit van de geboden faciliteiten is dermate goed dat vrijwel alle
soorten goederen via Rotterdam hun weg in en uit Europa vinden. 'Een
haven met zo’n positie en omvang mag je jezelf gerust beschouwen als
global player. Al was het alleen al omdat wij meedeinen én anticiperen
op de ontwikkelingen in de wereldeconomie. Ziehier al een treffende
overeenkomst met Europort Maritime', aldus burgemeester Opstelten.
Mr. Pingtoa Huang, voorzitter van de Chinese Society of Naval
Architects & Marine Engineers, schetste een veelbelovend beeld van
ontwikkelingen in China. Maritieme epicentra als Bohai Bay, Yangtze
River Delta en de Pearl River Delta kenmerken zich steeds meer door een
uitgebalanceerde structuur voor scheepsbouw en scheepsapparatuur. In
2010 wordt hier een productieniveau verwacht van 20 miljoen DWT.
Tegelijk benadrukte hij het feit dat China juist behoefte heeft aan de
ervaring en de geavanceerde techniek die de Ne-derlandse maritieme
toeleveranciers kunnen bieden. Mr. Pingtoa Huang ziet Europort Maritime
dan ook als een belangrijke aanjager van Chinees-Nederlandse relaties
op maritiem gebied en wenste Ahoy bij haar volgende stap- Europort
China- alle succes toe.