Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

04 Nov '07 -CBRB: 'Testen stormvloedkeringen zo kort mogelijk'

ROTTERDAM 4/11 - Het testen onder stormcondities van de stormvloedkeringen in de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal moet volgens de binnenvaartorganisatie CBRB met vooraankondiging en een zo minimaal mogelijke duur van de stremming plaatsvinden.

'Zowel de gebruikers van de vaarwegen als de operators en terminals in het havengebied werken met strakke tijdschema's, u zult begrijpen dat het belang groot is', schrijft CBRB-secretaris Lijdia de Groot in een brief aan de Rotterdamse havenmeester Jaap Lems. De brancheorganisatie, die ondermeer opkomt voor de belangen van containerbargeoperators, maakt bezwaar tegen het feit dat de duur van de stremming niet vooraf te bepalen is.

Afhankelijk van stormduur
In een bekendmating aan de scheepvaart staat dat de verificatiesluiting zal plaatsvinden tussen 15 oktober 2007 tot 15 april 2008 en dat de duur van de stremming volledig zal afhangen van de stormduur. 'In het belang van de mainport Rotterdam en haar gebruikers en het belang van een vrij beschikbare achterlandverbinding dient de duur van een dergelijke stremming zo minimaal mogelijk te zijn', aldus het CBRB. 'Wij hebben begrip voor het feit dat de waterkeringen onder stormcondities getest moeten worden. We maken ons zorgen en maken derhalve bezwaar tegen het feit dat de duur van de stremming niet vooraf te bepalen is.'

De eenmalige verificatiesluiting is volgens de bekendmaking aan de scheepvaart noodzakelijk omdat het testen van de keringen nog nooit onder echte stormcondities heeft plaatsgevonden. Bij een sluiting vna de stormvloedkeringen in de Nieuwe Waterweg en in het Hartelkanaal, zal tijdelijk een totale stremming van het doorgaande scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal van kracht zijn. De Hartelsluis is dan eveneens gestremd.

De datum van de stremming is niet vooraf te bepalen. 'Dit hangt af van een overschrijding van het sluitpeil. De sluitpeilen van de kering zullen voor deze eenmalige verificatiesluiting worden verlaagd. Vanzelfsprekend geldt dat bij een noordwester storm en hoge waterstanden de kans op een verificatiesluiting groter is', schrijft de havenmeester in de bekendmaking. 'De scheepvaart zal in een voorkomend geval hierover op een zo doelmatig mogelijke wijze via de bekende communicatiekanalen worden geïnformeerd.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Als de weersverwachtingen een beeteje betrouwbaar zijn hebben eind deze week voldoende (westelijke) wind

    C.Janzn. (Email) - 06 November '07 - 10:11


    wat ik niet begrijp is dat ze op het hartelkanaal een sluis naast de kering hebben liggen en waarom wordt die dan ook gestremd, wanneer ze die laten draaien kunnen toch de (meeste) binnenvaartschepen hun reis vervolgen.

    heuvel - 06 November '07 - 10:33


    Op dit moment is de Europoort-kering gesloten. Zowel de daarvan deel uitmakende Hartelkering, als de Maeslandkering wordt vannacht echt gebruikt. De eerder geplande proefsluiting blijkt op dit moment een echte sluiting te zijn geworden. Dit maakt dat de hoogwaterkeringen in het Rotterdamse havengebied, voor het eerst sinds het gereed komen in 1997, echt gebruikt gaat worden.

    Door mijn aanwezigheid op de beurs heb ik gelijk kunnen vragen aan het Gem. Havenbedrijf Rotterdam; hoe lang deze stremming van het scheepvaartverkeer gaat duren. Na direct telefonisch contact met het hoofdkantoor, kon het volgende bevestigd worden:
    Verwacht einde van de stremming is vrijdag 9 november 2007; ±18:00 uur. De stremming van de scheepvaart betreft zowel de Nieuwe Maas(Maeslandkering), het Hartelkanaal(Hartelkering) en de Hartelsluis is ook gestremd.

    Eerder vandaag, in een direct gesprek met De Havenmeester van Rotterdam(dhr. J. Lems), heb kunnen vragen waarom in een dergelijke situatie niet gewoon geschut kan worden met de Hartelsluis. Zijn antwoord was dat ook het Havenbedrijf van mening is; dat de Hartelsluis gewoon gebruikt moet kunnen worden. Hij krijgt echter geen toestemming van RWS om in een dergelijke situatie de scheepvaart te blijven afwikkelen via het Hartelkanaal, dus met gebruik maaking van de Hartelsluis.

    Voor iedereen die wegens verlette tijd een schadeclaim wil indienen bij de Nederlandse Staat, heb ik een teleurstellende mededeling. Omdat donderdagmiddag rond 13:00 uur er een verwachte waterhoogte van +3,19m NAP was vastgesteld, is er sprake van een echte sluiting. Omdat het een echte sluiting plaatsvindt, is er geen regeling die geldt voor het vergoeden van schade door verlette tijd. Bij een eerder aangekondigde functionele testsluiting; zou een dergelijke regeling voor vergoeding van schade wel gegolden hebben.

    G.Vermeulen (Email) - 09 November '07 - 00:16



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel