Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Mei '05 -Minister Kamp bereid om aanschaf patrouilleschepen serieus te onderzoeken

ZOETERMEER 24/5 persbericht VNSI - Met het oog op de gewijzigde internationale dreiging zijn de eisen die gesteld worden aan de Nederlandse marineschepen de laatste jaren ingrijpend veranderd. Er bestaat een grotere behoefte aan kleinere schepen die snel en flexibel inzetbaar zijn.  Deze patrouilleschepen kunnen tevens ingezet worden voor een groeiende hoeveelheid aan kustwachttaken als drugsbestrijding, milieu-inspecties en bescherming van de territoriale wateren.


In dit kader zijn vorig jaar een aantal moties ingediend, waaronder de motie Kortenhorst. In deze motie werd de Minister gevraagd om een studie uit te laten voeren naar de aanschaf van dergelijke patrouilleschepen voor Nederlandse kustwachttaken. Vandaag zijn de eerste resultaten van de studie gepresenteerd. Uit de studie blijkt dat de patrouilleschepen goed aansluiten bij de huidige behoeftestelling. Minister Kamp neemt de suggestie van de Tweede Kamer over om nader onderzoek uit te voeren naar de precieze invulling van deze behoefte. De Kamer is hierover op dinsdag 24 mei ingelicht.

De Koninklijke Marine is meer dan een efficiënte defensieorganisatie. Zij is tevens een drijvende kracht achter veel innovaties in de maritieme sector. Geautomatiseerde besturingssystemen, innovatieve voortstuwingsconcepten en tal van elektronische systemen worden na hun eerste introductie in de marinebouw inmiddels toegepast in onder meer de baggerindustrie, jachtbouw, binnenvaart en short sea shipping. Een op haar taken berekende Marine draagt niet alleen bij aan vrede en veiligheid, maar stimuleert tevens vernieuwingen in de industriële sector waarvan zij deel uitmaakt.



Van der Knaap: 'Marinebouw moet Europees'

DEN HAAG 28/10/04 - In de Europese integratie ligt volgens Defensie-staatssecretaris Cees van der Knaap een kans, géén dreiging voor de Nederlandse marinescheepsbouw. Op het symposium 'Onzichtbare dreiging' van de Stichting Nederlandse Industriële Inschakeling Defensieopdrachten deed hij donderdag een dringend beroep op de industrie de mogelijkheden van Europese samenwerking serieus te onderzoeken. 'De industrie moet zelf een stap vooruit zetten. Het slechte voorbeeld van Fokker, dat te lang zelfstandig vliegtuigen bleef bouwen, staat ons immers nog helder voor de geest.'

Van der Knaap noemde in reactie op het congresthema zijn stelling 'een open deur'. Europa is allerminst een dreiging voor de Nederlandse defensie-industrie, vindt hij. Defensie koos op Prinsjesdag al voor de nuloptie wat betreft het wel of niet op korte termijn verwerven van korvetten ten koste van de bestaande fregatten. Daarbij zijn de wenselijkheid en de mogelijkheid van de instandhouding van een Nederlandse maritieme kennisinfrastructuur en Nederlandse productiemogelijkheden betrokken.

Defensie-studie
Leidend bij die keus op Prinsjesdag was de Defensie-studie 'Grote Oppervlakteschepen Koninklijke Marine', over de samenstelling van de oppervlaktevloot van de marine. De bestaande situatie wordt gehandhaafd: er worden geen korvetten aangeschaft. Defensie heeft op militair-operationele gronden geen behoefte aan vroegtijdige vervanging van de huidige tien fregatten.
'De instandhouding van de marinescheepsbouw in ons land in de huidige omvang en samenstelling, is geen doel op zich' stelt Van der Knaap. Het rapport van het Centraal Plan Bureau over de economische gevolgen van de korvettenaanschaf dat kort geleden werd gepubliceerd, onderschrijft deze stelling. Het Planbureau concludeert dat als Nederland een zelfscheppende marinescheepsbouw in eigen land in stand wil houden, dit waarschijnlijk steeds opnieuw overheidssteun zal vergen. 'De Nederlandse markt is simpelweg te klein voor rendabele productie', vat Van der Knaap samen.

Schaalvergroting
'Het is om die reden dat we nadrukkelijk naar de Europese dimensie moeten kijken. Het enige antwoord op bovenstaande problematiek is namelijk schaalvergroting. Dat zal misschien niet pijnloos gaan. Bovendien kunnen we waarschijnlijk nooit meer fier zijn op een marineschip van eigen ontwerp en makelij. Maar door de Europese dimensie te zeer als een dreiging te beschouwen, bestaat de kans dat we de boot helemaal missen.'
'Om te overleven kan de marinescheepsbouw namelijk niet steeds bij de overheid aankloppen. Zeker niet als er vanwege militair-operationele overwegingen bij Defensie eigenlijk geen behoefte aan nieuwe schepen bestaat. Want we moeten één ding heel duidelijk in perspectief blijven zien: voor Defensie is de verwerving van materieel geen doel maar een middel.'

Structurele aanpak
De keuze voor Europa is daarentegen een keuze voor een structurele aanpak van de capaciteitsproblemen van de marinescheepsbouw, meent de staatssecretaris. Volgens deze zienswijze vormt de Europese integratie dus een kans. 'Misschien wel de enige kans voor de scheepsbouw om op termijn op zinvolle wijze te overleven', voegt hij er waarschuwend aan toe. 'Ik heb in dit verband ook wel eens aan Airbus gerefereerd als een uitstekend voorbeeld hoe de noodlijdende Europese vliegtuigbouwindustrie door internationale samenwerking tot de wereldmarktleider kon uitgroeien. Het feit dat de hoogste baas van het Amerikaanse Boeing nu een zaak aanhangig heeft gemaakt bij de wereldhandelsorganisatie, spreekt boekdelen.'

Seabus
'In mijn visie zou er op het gebied van de scheepsbouw ook zoiets als Airbus moeten komen, noem het de Seabus', suggereerde Van der Knaap. Daarbij gaat het volgens hem meer om het idee en de mogelijkheden daarvan, dan om de intentie om de scheepsbouwindustrie exact hetzelfde pad van de vliegtuigbouw te laten volgen.

'De Nederlandse maritieme industrie is in het verleden al geherstructureerd en onderscheidt zich door haar efficiënte productiemethodes en haar sterke innovatievermogen. Als ik één ding heb geleerd tijdens mijn bedrijfsbezoeken van de afgelopen jaren, dan is dat wel dat Nederlandse ondernemingen bij uitstek innovatief bezig zijn. Mede hierdoor beschikt de Nederlandse maritieme industrie op deelgebieden al over een sterke internationale marktpositie. Daarvan moet optimaal gebruik worden gemaakt bij de rationalisering van de Europese marinebouw.'

Europese aanbesteding
Van der Knaap wees zijn toehoorders op het NIID-symposium op het bestaan van een belangrijke sta in de weg: artikel 296 van het EG-verdrag dat de Europese aanbesteding van defensiematerieel verhinderd. 'Dit artikel vormt daarmee een belangrijke oorzaak van de versnipperde Europese defensie-industrieën en is dringend aan herziening toe', stelde Van der Knaap. Hij telt in Europa twaalf marinebouwconcerns met tweeëntwintig werven die ieder hun eigen product ontwikkelen, terwijl er in de Verenigde Staten maar twee grote concerns zijn met in totaal zes werven. 'Het is dus niet moeilijk te voorspellen dat een sanering van de Europese maritieme industrie hoe dan ook onafwendbaar is. Ook in andere Europese hoofdsteden wordt dit onderkend.'

Van der Knaap wil de kwestie binnenkort aansnijden bij zijn Duitse en Franse collega´s. Verder is hij in gesprek met het Platform Nederlands Marinebouw Cluster. De bewindsman deed in Den Haag een beroep op de industrie de mogelijkheden van Europese samenwerking serieus te onderzoeken. 'De industrie moet zelf een stap vooruit zetten. Het slechte voorbeeld van Fokker, dat te lang zelfstandig vliegtuigen bleef bouwen, staat ons immers nog helder voor de geest.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel