Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Feb '05 -Thuiskomst Elbe trekt honderden belangstellenden

MAASSLUIS - Zaterdag 12 februari 2005 gaat niet de geschiedenis in als een dag, waarop het voorjaar al merkbaar was. Het was koud, stormachtig en het regende bij vlagen striemend. Ondanks dit barre weer togen enige honderden belangstellenden naar het Maassluise havenhoofd om de afgelopen jaar twee maal gezonken voormalige sleepboot ELBE te zien binnenkomen.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan

Om half drie werd de bij Wärtsila in Schiedam afgemeerde sleper losgemaakt. Behalve de trossen kwamen er ook emotionele gevoelens los bij de vrijwilligers, immers aan de steiger bij de motorenfabrikant dreigde het in oktober van het afgelopen jaar definitief mis te gaan. Een nog steeds niet getraceerde onverlaat had met opzet afsluiters en filters in de machinekamer open gezet, waardoor het water in ijltempo naar binnen stroomde. Het bleek niet bij te houden door de snel te hulp geroepen pompboten en dus zonk het fraaie schip, waaraan al met zoveel toewijding was gewerkt, naar de bodem van de haven.

Schade groter

De schade was dit keer nog groter dan de eerste keer, na de aanvaring met de van haar trossen losgeschoten Fairpartner, want ook het voorschip liep vol met water. Gedurende enkele uren was men uit het veld geslagen. Zoveel pech bij een zo kansrijk project is toch niet mogelijk?
De vrijwilligers richtten zich echter snel weer op en binnen één dag waren de contouren van een ingenieus reddingsplan al zichtbaar, mede dankzij de inzet van Luuk Vroombout, 100% Maasluizer en ook nog directeur van Alphatron Marine, alsmede Piet Sinke, toen nog salvage master bij Smit.

Comité ter redding

Om een lang verhaal kort te maken: Van veel sponsors werd een bijdrage verkregen, de verzekering, het Havenmuseum (tot aan de tweede maal zinken eigenaar van het schip), sloper Henk Poot, de beheersstichting SMCR en een inderhaast opgericht comité ter redding werkten eendrachtig samen. Ook de gemeente Maassluis bleek gevoelig voor het argumenten dat de redding van de Elbe echt de laatste kans is om het maritieme verleden van de stad levend te houden.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan
 

Vroombout had maanden geleden al zijn plan om te komen tot een museale haven in Maassluis gepresenteerd. De komst van de ELBE naar de stad waar hij geboren en getogen is, was daarbij een onmisbare factor. Gezamenlijk optrekken met de slepers Hudson en Furie, alsmede de toegezegde nauwe samenwerking met het Nationaal Sleepvaartmuseum zijn de ingrediënten die zijn plan ruggengraat geven.
Het losmaken van het schip in Schiedam, waaraan de zekerheid was gekoppeld dat het schip naar Maassluis zou worden gesleept, was dus meer dan alleen ontmeren.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan

Assistentie
Om de straffe wind geen enkele kans te bieden met de nu vrijwel legen sleper aan de haal te gaan waren twee sleepboten en een duwboot bereid gevonden de reis naar Maassluis te realiseren. De EERLAND 23 en de LEK (what’s in a name?) werden ingespannen terwijl de MEHARI bij vertrek en aankomst assistentie zou bieden. Eenmaal op de rivier liep het transport gesmeerd.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan

Begeleid door een aantal vaartuigen uit Maassluis, die zich vanwege de hevige golfslag even op zee waanden, vorderde de karavaan snel. Doordat een groot deel van de extra opbouw, die het schip zich als loodsboot MARYLAND en actieschip GREENPEACE had moeten laten welgevallen, in Schiedam zorgvuldig was verwijderd vielen eens te meer de fraaie lijnen van de sleper op.

Vreugdevolle herkenning
De burgemeester van Maassluis was aan boord gegaan van het jacht NEPOS om de ELBE tegemoet te varen. Omdat de toevoer van elektriciteit naar de hoorn op het schip provisorisch was hersteld, klonk bij nadering van de haven het geluid van de schorre scheepshoorn niet helemaal loepzuiver, maar niettemin als een vreugdevolle herkenning. Bij sommigen liepen de rillingen over de rug en dat niet alleen van de kou.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan

Aan de haven was ter verwelkoming een erehaag van zeekadetten opgesteld. Voorzitter Hans Hoffmann van de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond, verklaarde dat aansluitend aan de aankomst van het schip op het stadhuis de eigendomsrechten door sloper Henk Poot van Scheepssloperij Nederland aan zijn stichting zouden worden overgedragen, zodat het sloopplan definitief tot het verleden zou behoren. De vrijwilligers konden gerust zijn. Hun project, de ELBE weer in oude glorie te herstellen, was, zij het voorlopig, gered.

1 Euro

Na het nutttigen van warme erwtensoep of chocolademelk aan de kade toog een gezelschap van direct betrokkenen naar het stadhuis van Maassluis. Aldaar verwisselde tegen betaling van 1 Euro de ELBE van eigenaar. Kapitein Piet Sinke, die enkele weken geleden een actie ter ondersteuning van het schip startte via zijn internet”krant”, overhandigde een cheque van bijna 50.000,--. Euro. De gemeente Maassluis zegde bij monde van burgemeester Karssen en wethouder Groosman hun medewerking toe. Maritiem schilder Hans Breeman had speciaal voor de gelegenheid een fraai aquarel van de ELBE gemaakt en laten inlijsten. Deze ging bij opbod voor het ongelofelijke bedrag van Euro 4200,--. van de hand.

Kortom het was een uitstekende start van het weer oppakken van het restauratieproject. Er moet nog een enorme berg werk verzet worden. Een bezoek aan Maassluis zal u dat duidelijk kunnen maken. Representatief is het schip nog lang niet, maar de perspectieven zijn goed. Men denkt over drie jaar zover te zijn dat 80% van de restauratie voltooid is. Een jaar later, als het schip 50 jaar wordt, moet de sleper weer in volle glorie kunnen varen. Als het aan de mannen van de ELBE ligt zal dat zonder meer gebeuren. Zij blijken niet voor een kleintje vervaard.

Terugblik: gezonken door sabotage

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto © Roger van der Kraan
Met de drijvende bokken Taklift 1 en 3 is de gezonken sleepboot 3 november 2004 door Smit geborgen. Diezelfde dag konden de vrijwilligers van de Elbe al aan boord om een inventarisatie van de schade te maken. Ondanks de grote verslagenheid onder de vrijwillige bemanning waren alle betrokkenen eensgezind in hun standpunt: De Elbe moet weer gaan varen!

Foto (c) Roger van der Kraan

Met sleepboten, havendienstvaartuigen en bergingsvaartuigen werd geprobeerd de Elbe drijvende te houden en leeg te pompen. De reanimatiepoging van de oude dame mocht echter niet lukken.

Foto (c) Roger van der Kraan

Foto's © Roger van der Kraan

Foto (c) Roger van der Kraan

Een drijvende bok met voldoende capaciteit was niet voorhanden, waardoor iedereen lijdzaam moest toezien hoe het monumentale schip misschien wel voorgoed vernield werd.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wat een drama.
    Mag er nu nooit eens iets lukken in dit land?
    Ik wens de vele vrijwilligers alle sterkte toe!!!

    Martin de Boer (Email) (URL) - 28 Oktober '04 - 14:24


    Verschrikkelijk, wat een ramp.
    Wij wensen de vele vrijwilligers de moed toe, om toch weer opnieuw te starten.
    Wij leven met jullie mee.
    vereniging “De Binnenvaart”.
    Jos Hubens

    Jos Hubens (Email) (URL) - 29 Oktober '04 - 14:06


    Dat wordt hard werk… jongens! need a hand?

    Groet,

    Bart

    bart (Email) - 29 Oktober '04 - 20:16


    Ik ben zelf een heel groot liefhebber van de zeesleepvaart, ik bouw modelschepen zoals de SMITWIJS LONDON, SMITWIJS WAKER enz:.
    Ik begrijp daarom maar al te goed, wat dit voor ons allen betekent, als zeesleper liefhebbers. Een regelrechte enorme ramp. Succes en veel sterkte met de berging van de ELBE om deze te behoeden van de sloop.

    Gr.

    Jan

    jan (Email) - 29 Oktober '04 - 22:58


    Onbegrijpelijk. Mocht het daadwerkelijk opzet zijn, dan blijkt wel weer wat voor een zieke geesten er in de samenleving rondwaren…
    Het zal eeuwig zonde zijn als deze vorm van cultureel erfgoed bij HKS of welke sloper zijn einde zou vinden.
    Rest mij alleen te hopen dat de vrijwilligers op dit project, gelijk de oude garde van berger Smit de moed niet opgeven.
    Sterkte en Succes

    Jos

    jos (Email) - 31 Oktober '04 - 21:09


    Dit is een regelrechte ramp bovenop de eerste tegenslag die iedereen die iets met deze prachtige boot iets te maken heeft.
    Wij hopen dat alles toch nog goed komt en dat de ELBE na de berging behouden blijft !

    webteam TUGSPOTTERS (Email) (URL) - 03 November '04 - 00:10


    ik vind het sonden

    gerrit jr (Email) - 06 April '05 - 21:16


    Graag zou ik willen dat de dader gepakt en berecht wordt,die de elbe heeft laten zinken. Ik groot liefhebber van slepers zou heel graag vrijwillig willen helpen met de restauratie .M molenaar Aadriaan g Smitstraat 7 2951 VA te alblasserdam., Ik hoop dat de rest goed verloopt ,mocht ik helpen ,ik kom van de sleepvaart dan hoor ik het graag. Vriendelijke groetjes M Molenaar.

    Molenaar (Email) - 28 Mei '06 - 16:26


    haha grapig jo dat ze weer aan het opknappen zijn

    naamloos - 06 November '06 - 16:25


    MSN MESSENGER ben ik te berijken,graag zou ik vrijwillig willen helpen met restaureren van de ELBE. WAT VOOR WERKZAAMHEDEN SPEEST VOOR MIJ GEEN ROL. HOPENDE OP EEN REACTIE,GROETJES M MOLENAAR MOB 0645107600

    molenaar (Email) - 07 Januari '07 - 12:46


    Jos zei: Mocht het daadwerkelijk opzet zijn, dan blijkt wel weer wat voor een zieke geesten er in de samenleving rondwaren…

    Daar zijn er nogal wat van hier in holland. Diverse molens en kerken in brand gestookt, een molen zelfs twee keer (!!) en leest maar eens op Kombuispraat de reacties op het schip ,,Nederlander Bosman”. Als je hier iets restaureert MOET je de zaak wel bewaken, anders gaat het gegarandeerd mis. Groets Harry2

    Harry2 (Email) - 08 November '16 - 22:37



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel