12 Feb '05 -Thuiskomst Elbe trekt honderden belangstellenden
MAASSLUIS - Zaterdag 12 februari 2005 gaat niet de geschiedenis in als
een dag, waarop het voorjaar al merkbaar was. Het was koud, stormachtig en het
regende bij vlagen striemend. Ondanks dit barre weer togen enige honderden
belangstellenden naar het Maassluise havenhoofd om de afgelopen jaar twee maal
gezonken voormalige sleepboot ELBE te zien binnenkomen.
Om half drie werd de bij Wärtsila in Schiedam afgemeerde
sleper losgemaakt. Behalve de trossen kwamen er ook emotionele gevoelens los
bij de vrijwilligers, immers aan de steiger bij de motorenfabrikant dreigde het
in oktober van het afgelopen jaar definitief mis te gaan. Een nog steeds niet
getraceerde onverlaat had met opzet afsluiters en filters in de machinekamer open
gezet, waardoor het water in ijltempo naar binnen stroomde. Het bleek niet bij
te houden door de snel te hulp geroepen pompboten en dus zonk het fraaie schip,
waaraan al met zoveel toewijding was gewerkt, naar de bodem van de haven.
Schade groter
De
schade was dit keer nog groter dan de eerste keer, na de aanvaring met de van
haar trossen losgeschoten Fairpartner, want ook het voorschip liep vol
met water. Gedurende enkele uren was men uit het veld geslagen. Zoveel pech bij
een zo kansrijk project is toch niet mogelijk?
De vrijwilligers richtten zich
echter snel weer op en binnen één dag waren de contouren van een ingenieus
reddingsplan al zichtbaar, mede dankzij de inzet van Luuk Vroombout, 100%
Maasluizer en ook nog directeur van Alphatron Marine, alsmede Piet Sinke, toen
nog salvage master bij Smit.
Comité ter redding
Om een lang verhaal kort te maken: Van veel sponsors werd
een bijdrage verkregen, de verzekering, het Havenmuseum (tot aan de tweede maal
zinken eigenaar van het schip), sloper Henk Poot, de beheersstichting SMCR en
een inderhaast opgericht comité ter redding werkten eendrachtig samen. Ook de
gemeente Maassluis bleek gevoelig voor het argumenten dat de redding van de
Elbe echt de laatste kans is om het maritieme verleden van de stad levend te
houden.
Vroombout had maanden geleden al zijn plan om te komen tot een museale
haven in Maassluis gepresenteerd. De komst van de ELBE naar de stad waar hij
geboren en getogen is, was daarbij een onmisbare factor. Gezamenlijk optrekken
met de slepers Hudson en Furie, alsmede de toegezegde nauwe samenwerking met
het Nationaal Sleepvaartmuseum zijn de ingrediënten die zijn plan ruggengraat
geven.
Het losmaken van het schip in Schiedam, waaraan de zekerheid was
gekoppeld dat het schip naar Maassluis zou worden gesleept, was dus meer dan
alleen ontmeren.
Assistentie Om de straffe wind geen enkele kans te bieden met de nu
vrijwel legen sleper aan de haal te gaan waren twee sleepboten en een duwboot
bereid gevonden de reis naar Maassluis te realiseren. De EERLAND 23 en de LEK
(what’s in a name?) werden ingespannen terwijl de MEHARI bij vertrek en
aankomst assistentie zou bieden. Eenmaal op de rivier liep het transport
gesmeerd.
Begeleid door een aantal vaartuigen uit Maassluis, die zich vanwege
de hevige golfslag even op zee waanden, vorderde de karavaan snel. Doordat een
groot deel van de extra opbouw, die het schip zich als loodsboot MARYLAND en
actieschip GREENPEACE had moeten laten welgevallen, in Schiedam zorgvuldig was
verwijderd vielen eens te meer de fraaie lijnen van de sleper op.
Vreugdevolle herkenning De burgemeester
van Maassluis was aan boord gegaan van het jacht NEPOS om de ELBE tegemoet te
varen. Omdat de toevoer van elektriciteit naar de hoorn op het schip
provisorisch was hersteld, klonk bij nadering van de haven het geluid van de
schorre scheepshoorn niet helemaal loepzuiver, maar niettemin als een
vreugdevolle herkenning. Bij sommigen liepen de rillingen over de rug en dat
niet alleen van de kou.
Aan de haven was ter verwelkoming een erehaag van
zeekadetten opgesteld. Voorzitter Hans Hoffmann van de Stichting Maritieme
Collectie Rijnmond, verklaarde dat aansluitend aan de aankomst van het schip op
het stadhuis de eigendomsrechten door sloper Henk Poot van Scheepssloperij Nederland aan zijn stichting
zouden worden overgedragen, zodat het sloopplan definitief tot het verleden zou
behoren. De vrijwilligers konden gerust zijn. Hun project, de ELBE weer in oude
glorie te herstellen, was, zij het
voorlopig, gered.
1 Euro Na het nutttigen van warme erwtensoep of chocolademelk aan
de kade toog een gezelschap van direct betrokkenen naar het stadhuis van Maassluis.
Aldaar verwisselde tegen betaling van 1 Euro de ELBE van eigenaar. Kapitein
Piet Sinke, die enkele weken geleden een actie ter ondersteuning van het schip
startte via zijn internet”krant”, overhandigde een cheque van bijna 50.000,--.
Euro. De gemeente Maassluis zegde bij monde van burgemeester Karssen en
wethouder Groosman hun medewerking toe. Maritiem schilder Hans Breeman had
speciaal voor de gelegenheid een fraai aquarel van de ELBE gemaakt en laten
inlijsten. Deze ging bij opbod voor het ongelofelijke bedrag van Euro 4200,--.
van de hand.
Kortom het was een uitstekende start van het weer oppakken van het
restauratieproject. Er moet nog een enorme berg werk verzet worden. Een bezoek
aan Maassluis zal u dat duidelijk kunnen maken. Representatief is het schip nog
lang niet, maar de perspectieven zijn goed. Men denkt over drie jaar zover te
zijn dat 80% van de restauratie voltooid is. Een jaar later, als het schip 50
jaar wordt, moet de sleper weer in volle glorie kunnen varen. Als het aan de
mannen van de ELBE ligt zal dat zonder meer gebeuren. Zij blijken niet voor een
kleintje vervaard.
Wat een drama.
Mag er nu nooit eens iets lukken in dit land?
Ik wens de vele vrijwilligers alle sterkte toe!!!
Martin de Boer (Email) (URL) - 28 Oktober '04 - 14:24
Verschrikkelijk, wat een ramp.
Wij wensen de vele vrijwilligers de moed toe, om toch weer opnieuw te starten.
Wij leven met jullie mee.
vereniging “De Binnenvaart”.
Jos Hubens
Ik ben zelf een heel groot liefhebber van de zeesleepvaart, ik bouw modelschepen zoals de SMITWIJSLONDON, SMITWIJSWAKER enz:.
Ik begrijp daarom maar al te goed, wat dit voor ons allen betekent, als zeesleper liefhebbers. Een regelrechte enorme ramp. Succes en veel sterkte met de berging van de ELBE om deze te behoeden van de sloop.
Onbegrijpelijk. Mocht het daadwerkelijk opzet zijn, dan blijkt wel weer wat voor een zieke geesten er in de samenleving rondwaren…
Het zal eeuwig zonde zijn als deze vorm van cultureel erfgoed bij HKS of welke sloper zijn einde zou vinden.
Rest mij alleen te hopen dat de vrijwilligers op dit project, gelijk de oude garde van berger Smit de moed niet opgeven.
Sterkte en Succes
Dit is een regelrechte ramp bovenop de eerste tegenslag die iedereen die iets met deze prachtige boot iets te maken heeft.
Wij hopen dat alles toch nog goed komt en dat de ELBE na de berging behouden blijft !
webteam TUGSPOTTERS (Email) (URL) - 03 November '04 - 00:10
Graag zou ik willen dat de dader gepakt en berecht wordt,die de elbe heeft laten zinken. Ik groot liefhebber van slepers zou heel graag vrijwillig willen helpen met de restauratie .M molenaar Aadriaan g Smitstraat 7 2951 VA te alblasserdam., Ik hoop dat de rest goed verloopt ,mocht ik helpen ,ik kom van de sleepvaart dan hoor ik het graag. Vriendelijke groetjes M Molenaar.
MSNMESSENGER ben ik te berijken,graag zou ik vrijwillig willen helpen met restaureren van de ELBE. WATVOORWERKZAAMHEDENSPEESTVOORMIJGEENROL. HOPENDE OP EENREACTIE,GROETJES M MOLENAARMOB 0645107600
Jos zei: Mocht het daadwerkelijk opzet zijn, dan blijkt wel weer wat voor een zieke geesten er in de samenleving rondwaren…
Daar zijn er nogal wat van hier in holland. Diverse molens en kerken in brand gestookt, een molen zelfs twee keer (!!) en leest maar eens op Kombuispraat de reacties op het schip ,,Nederlander Bosman”. Als je hier iets restaureert MOET je de zaak wel bewaken, anders gaat het gegarandeerd mis. Groets Harry2