07 Okt '07 -Na aanvaring vermiste container op de Waal geborgen
OPHEMERT 7/10 - De container met zoetstoffen, die woensdagavond overboord sloeg na een kop-kop aanvaring van de containerschepen Estate 2 en Dilsberg op de Waal bij Ophemert, is zondagmiddag geborgen. De container lag op de bodem van de rivier ter hoogte van Tiel, nog geen 300 meter van de plek van het ongeval.
Een coasterkapitein meldde zaterdag dat hij op de Waal dacht iets geraakt te hebben. Rijkswaterstaat heeft
samen met de politie aan de hand van deze melding de container
zaterdagavond gevonden. Die lag in een diep gedeelte in het midden van de vaarweg en
was door de sterke stroming met een laag zand bedekt.
De bergingswerkzaamheden duurden zondagmiddag van 13.00 uur tot 15.30 uur. Duikers
werden ingezet om kabels aan de container te bevestigen, waarna de bak
met kranen omhoog werd getakeld. De duikers werden beschermd met een
zogeheten stroomscherm.
Van de container was volgens een woordvoerder weinig meer over. 'De
container is opengereten en de zoetstof die erin zat, is grotendeels in
het water opgelost. Er lagen nog wat pallets, maar die kunnen weinig
kwaad.'
De scheepvaart heeft geen hinder ondervonden van de
bergingswerkzaamheden. Patrouilleboten van
Rijkswaterstaat hebben de schepen begeleid. Ter plaatse moesten ze
vaart minderen.
Dichte mist
Mogelijk speelde de dichte mist woensdagavond een rol bij de aanvaring. Zekerheidshalve was de brandweer Tiel massaal uitgerukt
naar de dijk bij Zennewijnen. Die dus helemaal vol stond met
hulpverleningsvoertuigen en enkele tientallen nieuwsgierigen. Het ongeluk trok ook veel
media-aandacht. Volgens de Schuttevaer-verslaggever ter plaatse
stonden er verschillende televisieploegen op de rivierdijk. Maar veel was er
niet te zien in de nachtelijke mist.
Niemand
raakte bij de aanvaring gewond, beide schepen hadden materiële schade.
Bij
de berging werd het bedrijf van Mattie Fikke uit Druten ingeschakeld, meldt De Gelderlander.
Fikke stond rond kwart voor tien woensdagavond op een van de twee schepen: 'Er staan
veel containers op deze boot. We zijn bezig een noodreparatie uit te
voeren, de schade valt mee. Er zit een gaatje in de romp, maar dat zit
ruim boven de waterlijn dus er stroomt absoluut geen water naar binnen.
Dit klusje gaan we hier gewoon fiksen.'
Vaargeul vrij
De stremming van de Waal werd donderdagmiddag opgeheven. Rijkswaterstaat
bleef met twee sonarschepen, de Schulpegat en de Conrad, doorgaan met
zoeken naar de vermiste container. De vaartuigen zochten met side scan
sonar (kijkt 75 meter
aan zowel stuur- als bakboord) en multibeam (pad van 3,5 keer de
waterdieptie), maar troffen de container niet aan.
Donderdagmiddag werd de
vaargeul geheel vrij verklaard van obstakels zodat Rijkswaterstaat de
scheepvaart kon vrijgeven.
Ter plekke werd nog intensief begeleid en gepatrouilleerd.
Rijkswaterstaat adviseerde schippers niet te dicht bij de randen van de
vaargeul te varen.
Eerder donderdag mochten enkele wachtende schepen al onder
begeleiding van Rijkswaterstaat hun weg vervolgen, nadat 30 kilometer
rivier over een breedte van 200 meter met sonarschepen was uitgekamd.
Een crisisteam in Arnhem besliste in de loop van de middag dat het
scheepvaartverkeer weer kon worden hervat.
Politieonderzoek De bemanningsleden van beide containerschepen zijn door de Waterpolitie, unit Rivieren Oost,
gehoord. De schipper van het opvarende schip was een 28-jarige inwoner van
Zwijndrecht. De schipper van het afvarende schip was een 50-jarige inwoner van
Wiesbaden (D). Er was volgens de Waterpolitie geen sprake van alcoholgebruik en/of overtreding van de
arbeidstijdenwet.
Het afvarende schip was geladen van 77 containers van 20 voet en 59
containers van 40 voet, allen geladen,
waarvan twee met gevaarlijke stoffen. Dit schip heeft veel schade opgelopen aan
boeiing, radarmast, dek, bolderkast, aluminium draadbak, vijf hoofdspanten en
knieën, dekspanten, middelste railing, traprailing, verschansing bovendek
woning, camera, zoek- en boordlicht, steunbalk containerruim, zes septers,
verschansing brug en raamkozijn ter hoogte van machinekamer.
Het opvarende schip was geladen met 140 lege containers van 40 voet.
De opgelopen schade was een scheur in bakboordskop.
Het onderzoek is nog niet afgerond. De Waterpolitie zal nog een
aantal technische onderzoeken verrichten en getuigen horen. Het
onderzoeksresultaat zal een in een proces-verbaal worden vastgelegd ten behoeve
van het Openbaar Ministerie om ter terechtzitting vast te kunnen stellen wie
aansprakelijk kan worden gesteld voor deze aanvaring. De Waterpolitie van het
KLPD zal hier op voorhand geen uitspraak over doen.
Gewoon containers voorzien van een chip die op te sporen is is ook gelijk makelijk voor de planners.
adtje - 06 Oktober '07 - 18:30
Gelukkig,
Dat vuiltje is ook weer opgeruimd.
Ik hoop voor de eigenaar van die kruiplijn-coaster dat de franje, aan de bovenkant van de geborgen container, niet is veroorzaakt door de schroef van deze ‘eerlijke vinder’. Hoe deze beschadiging zich verhoudt met de bewering in de media, dat er een halve meter zand op de comtainer lag, is ook mij nog niet duidelijk.
Ik ben wel benieuwd naar de volgende Schuttevaer. Ik hoop daar een mooi journalistiek meesterwerkje aan te treffen hoe e.e.a. in de toekomst veel beter kan worden geregeld, kortom dat we als BV (varend-)Nederland weer lessen hebben geleerd voor de toekomst.
De volgende zaken lijken mij interessant voor verdere uitdieping:
1. Functioneren crisisstaf. (liep wel lekker in dit geval, toch?)
2. Info naar bedrijfstak. (liep ook wel lekker in dit geval)
3. Rijndekkend calamiteiten plan? (1e concept volgt?)
4. Feitenrelaas hoe e.e.a. heeft plaatsgevonden.
5. Heeft beter of/en anders stekkeren van containers tot minder containers in het water kunnen lijden?
6. Hadden andere (wellicht betere) sonar apparatuur/technieken in dit geval nog tot een vlottere vrijmaking van de vaarweg kunnen lijden.
Voor wat betreft het 6de punt beweer ik niet dat er betere technieken bestaan. Dat laat ik graag aan de deskundigen over. Hun conclusie vind ik wel zeer interessant om terug te lezen.
en dan het eerste nieuws “er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen” aldus rtl4, met de mededeling dat nog niet bekend is wat er in de te water geraakte containers zit.
wie verzint er nou zoiets.