25 Okt '04 -Tankvaartvrouw vraagt minister om vrije marktwerking
ROTTERDAM 25/10 - 'Voor ruim 80% van de particuliere tankvaart is er
geen vrije marktwerking', stelde schippersvrouw Jeanine Brands,
mts Christiaan, tijdens het CBRB-jubileumcongres maandag in het nieuwe
Luxor Theater in Rotterdam. Daarom vroeg zij minister Karla Peijs een adviesorgaan in te stellen dat onafhankelijk en niet
beïnvloedbaar door bevrachters en verladers, vrachtprijzen kan
adviseren. 'Het zou een goed idee zijn als de minister de
exploitatiekosten van een tanker eens onder de loep laat nemen door de
Rekenkamer.'
Jeanine
Brands staat presentator Victor Deconinck te woord. Rechts de andere
varende ondernemer in het CBRB-forum Ronald Versloot.
In haar felrode jasje, als enige vrouw en bijna - met schipper Ronald
Versloot - als enige varende ondernemer in het CBRB-forum van vijftien
in het grijs en zwart gestoken heren, viel ze meteen op. Presentator
Victor Deconinck had met wat tussendoorgesprekjes ook snel door dat ze
'haar mannetje' stond. Jeanine Brands ging voor een missie, en gaf een
eigen invulling aan de
haar toebedeelde vraag. Daarin was
bedacht 'dat organisaties als het CBRB toch tenminste prijzen moeten
kunnen adviseren'. Brands, bij het CBRB bestuurslid van de OPTO, ging
nog een stap verder toen het haar
beurt was de minister een vraag te stellen. Ze verwees naar het ongeval
met het mts Charlotte, attendeerde op de schiftelijke Kamervragen van
CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum en vroeg serieus aandacht voor de
problematiek van de particuliere tankvaart. Maar Deconinck kapte de
vraag af.
VAART! vroeg haar volledige tekst en publiceert die bij dit
artikel.
Geen vrije marktwerking
Het moest de minister bekend zijn dat er onder de schippers van
tankschepen het nodige speelt, veronderstelde Brands. 'In Europa hebben
wij onze mond vol over de vrije marktwerking, maar het zou fijn zijn
als NMa en de Europese Commissie voor transport eens willen kijken naar
de vrije marktwerking tussen bevrachters en schippers. Voor ruim 80%
van de particuliere tankvaart ìs er geen vrije marktwerking. Ook als 70
tot 80% van het ladingaanbod op jaarbasis door een beperkt aantal
bevrachters in raamcontracten wordt vastgelegd, kan er ons inziens van
vrije marktwerking voor dit deel van de markt geen sprake meer zijn.'
Brands drong aan op een onafhankelijk adviesorgaan dat vrachtprijzen
kan adviseren, zonder dat bevrachters en verladers daar hun invloed op
kunnen uitoefenen. Zo'n adviesorgaan zou rekening moeten houden met een
bestaansminimum voor de schipper, en met veiligheid en milieu. In haar
vraag aan Peijs gaat ze daarmee een stap verder dan het CBRB
adviesprijzen laten verstrekken. Bovendien zou het goed zijn, volgens
Brands, als de minister aan de Rekenkamer de opdracht gaf de
exploitatiekosten in de tankvaart eens te laten doorrekenen.
Presentator Deconinck dikte de vraag aan Peijs in tot: 'Kan de NMa niet
eens een onderzoek doen naar de tankvaart?' De minister kwam er
eenvoudig mee weg. Ze zei: 'Het lijkt me dat u dan een brief moet
sturen naar de mededingingsautoriteit. De NMa móet daarop altijd een
antwoord geven.' Volgende vraag.
Brands' vraag aan Peijs:
Mevrouw de Minister,
Ik ben Jeanine Brands, bestuurslid van de OPTO voor de particuliere tankvaart.
Mevrouw, als afgevaardigde van de particuliere tankvaart wil ik graag
voor het volgende uw aandacht vragen. Het is de minister wel bekend dat
het nodige speelt onder schippers van tankschepen. Is het niet door het
noodlottige ongeval van het Mts Charlotte, dan is dit zeer duidelijk
geworden door de kamervragen van het CDA-kamerlid de heer Van Hijum.
In Europa hebben wij onze mond vol over de vrije marktwerking, maar het
zou fijn zijn als NMa en de Europese Commissie voor transport eens
willen kijken naar de vrije marktwerking tussen bevrachters en
schippers. Voor ruim 80% van de particuliere tankvaart is er geen vrije
marktwerking. Ook als 70 tot 80% van het ladingaanbod op jaarbasis door
een beperkt aantal bevrachters in raamcontracten wordt vastgelegd, kan
er ons inziens van vrije marktwerking voor dit deel van de markt geen
sprake meer zijn.
In deze zou ik u nogmaals willen wijzen op vraag 5 en 7 van het geacht kamerlid, de heer Van Hijum.
In relatie tot deze - ik zou haast zeggen: voor schippers dodelijke -
problematiek, zou ik de minister willen vragen zich sterk te maken voor
het in het leven roepen van een adviesorgaan dat onafhankelijk en niet
beïnvloedbaar door bevrachters en verladers, vrachtprijzen kan
adviseren.
Vrachtprijzen, die op zijn minst als basis hebben een bestaansminimum
voor de schipper, en oog hebben voor veiligheid en milieu.
Ons, als schippers, lijkt het een goed idee als de minister bereid zou
zijn de exploitatiekosten van een tanker eens onder de loep te laten nemen
door de Rekenkamer. Wil de minister zich hiervoor hard maken?