LONDEN 29/8 - De kosten van bulkschepen voor droge lading zijn zo gestegen, dat het goedkoper is granen in containers te vervoeren. Dat rekent de Financial Times voor.
De kosten van bulkcarriers zijn naar een recordhoogte gestegen. Dat
dwingt sommige landen granen te importeren in containers die doorgaans
voor elektronische goederen en kleding worden gebruikt, schrijft Javier
Blas woensdagavond op de FT-website. Expediteurs rekenen met 50 tot 70
dollar (36 tot 51 euro) per ton voor granen in een bulkcarrier;
dezelfde lading in containers kost 35 tot 40 dollar per ton. Vanwege
het prijsverschil zouden expediteurs hun klanten inmiddels aanraden de
lading in containers te verschepen. Er zijn zo'n 3500 containers nodig
om de lading van één enkele Panamax, een middelgrote bulkcarrier, te
vervoeren.
Baltic Dry Index
De Baltic Dry Index
in Londen noteerde woensdag 7474 punten voor bulkcarriers, de hoogste
notering ooit, een stijging met bijna 100 procent in de laatste 12
maanden. Voor een Panamax wordt bijna 60.000 dollar per dag betaald.
De overstap naar containers is volgens Philippe van den Abeele van
shipping hedge fund Castalia een signaal voor de uitzonderlijke krapte
op de markt voor bulkcarriers. 'Verladers proberen alles om de
transportkosten omlaag te krijgen.'
Expediteurs verwachten geen
overstap op grote schaal, maar landen als India, Zuid-Korea, China en
Taiwan zijn bereid van containers gebruik te maken om de stijging van
voedselprijzen in de hand te houden. De State Trading Corporation of
India, de overheidsorganisatie die zich bezighoudt met internationaal
zeetransport, liet graanleveranciers afgelopen week al weten klaar te
zijn voor de import per container.
Aziatische landen, die
textiel en electronica exporteren, bieden containers aan voor
spotprijzen. Veelal komen die leeg terug uit de Verenigde Staten,
Canada of Australië; maar ze kunnen evengoed worden gevuld met
agrobulklading. In een rapport stelt de Australische regering dat
ongeveer 40% van de containers Sydney en Melbourne leeg verlaten naar
Aziatische havens. 'Door deze scheve marktverhouding kunnen containers
voor weinig geld worden aangeboden.' Taiwan experimenteerde zeven jaar
geleden al met containers voor de import van granen uit de VS.
De
International Grain Council meldde afgelopen week dat op veel
belangrijke graanroutes, met name van de VS naar Azië, het
vervoersvolume in het afgelopen jaar is verdubbeld, waardoor de druk op
de bulkcarriermarkt sterk is toegenomen. Landen in Azië halen hun
granen traditioneel uit Australie, maar door grote droogte moesten ze
uitwijken naar de Verenigde Staten.