Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Aug '07 -Graan voordeliger per container

LONDEN 29/8 - De kosten van bulkschepen voor droge lading zijn zo gestegen, dat het goedkoper is granen in containers te vervoeren. Dat rekent de Financial Times voor.

Zie ook:

De kosten van bulkcarriers zijn naar een recordhoogte gestegen. Dat dwingt sommige landen granen te importeren in containers die doorgaans voor elektronische goederen en kleding worden gebruikt, schrijft Javier Blas woensdagavond op de FT-website. Expediteurs rekenen met 50 tot 70 dollar (36 tot 51 euro) per ton voor granen in een bulkcarrier; dezelfde lading in containers kost 35 tot 40 dollar per ton. Vanwege het prijsverschil zouden expediteurs hun klanten inmiddels aanraden de lading in containers te verschepen. Er zijn zo'n 3500 containers nodig om de lading van één enkele Panamax, een middelgrote bulkcarrier, te vervoeren.

Baltic Dry Index
De Baltic Dry Index in Londen noteerde woensdag 7474 punten voor bulkcarriers, de hoogste notering ooit, een stijging met bijna 100 procent in de laatste 12 maanden. Voor een Panamax wordt bijna 60.000 dollar per dag betaald. De overstap naar containers is volgens Philippe van den Abeele van shipping hedge fund Castalia een signaal voor de uitzonderlijke krapte op de markt voor bulkcarriers. 'Verladers proberen alles om de transportkosten omlaag te krijgen.'

Expediteurs verwachten geen overstap op grote schaal, maar landen als India, Zuid-Korea, China en Taiwan zijn bereid van containers gebruik te maken om de stijging van voedselprijzen in de hand te houden. De State Trading Corporation of India, de overheidsorganisatie die zich bezighoudt met internationaal zeetransport, liet graanleveranciers afgelopen week al weten klaar te zijn voor de import per container.

Aziatische landen, die textiel en electronica exporteren, bieden containers aan voor spotprijzen. Veelal komen die leeg terug uit de Verenigde Staten, Canada of Australië; maar ze kunnen evengoed worden gevuld met agrobulklading. In een rapport stelt de Australische regering dat ongeveer 40% van de containers Sydney en Melbourne leeg verlaten naar Aziatische havens. 'Door deze scheve marktverhouding kunnen containers voor weinig geld worden aangeboden.' Taiwan experimenteerde zeven jaar geleden al met containers voor de import van granen uit de VS.

De International Grain Council meldde afgelopen week dat op veel belangrijke graanroutes, met name van de VS naar Azië, het vervoersvolume in het afgelopen jaar is verdubbeld, waardoor de druk op de bulkcarriermarkt sterk is toegenomen. Landen in Azië halen hun granen traditioneel uit Australie, maar door grote droogte moesten ze uitwijken naar de Verenigde Staten.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel