Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Aug '07 -Waterpolitie controleert op persoonlijke beschermingsmiddelen

DORDRECHT 27/8 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) besteed op de vaarwegen in het oosten en zuiden van het land de komende vier maanden extra aandacht aan het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen en de veilige toegang tussen duwboten en duwbakken. Door deze controles wil de Waterpolitie het verdrinkings- en valgevaar aan boord van binnenvaartschepen verminderen.

De medewerkers van groepen Maasbracht, Tiel, Nijmegen en Zutphen van de Unit Rivieren-Oost maken proces-verbaal op bij overtredingen van het Binnenschepenbesluit en het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn. Hierbij gaat het om het ontbreken van reddingsboeien en reddingvesten, het ontbreken van persoonlijke beschermingsmiddelen als helm, bril en oordopjes, onveilige toegang tot schepen en het onveilig bewegen aan boord .

Ook arbo-controle
De medewerkers van de Waterpolitie zijn ook aangewezen als toezichthouder van de Arbeidsomstandighedenwetgeving waardoor ze bij overtreding van deze voorschriften een proces-verbaal van bevindingen mogen opmaken. De Arbeidsinspectie zorgt dan voor de verdere afhandeling van deze zaken.

Uit cijfers van de Arbeidsinspectie blijkt dat de afgelopen 7 jaar zijn in de binnenvaart circa 100 ongevallen gebeurd waarbij 12 dodelijke slachtoffers vielen. Belangrijke risico's zijn onder meer het te water raken. Gerekend naar de beroepspopulatie is dit een relatief groot aantal (dodelijke) ongevallen.

Doordat aan boord van schepen tussen de verschillende arbeidsplaatsen vaak een niveauverschil bestaat zijn er veel trappen, bordessen en looppaden (bijv. het gangboord).  De aanwezigheid van leuningen en relingen bevordert de veilige begaanbaarheid van dergelijke verbindingswegen. Vooral de overstap van de duwboot naar de bak verdient in dit verband de aandacht. Bij het zich verplaatsen aan boord, bij het verrichten van werkzaamheden tijdens de vaart en bij het laden en lossen kunnen zich omstandigheden voordoen waarbij het risico om te water te raken aanwezig is.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ook graag veel schepen controleren die naar roemenie verkocht worden op dit moment.
    Sommige zijn okay,maar er zijn er bij die eigenlijk naar de sloop hadden gemoeten maar toch een nieuw attest hebben ondanks zeer vele gebreken.
    Knoeierij???? aanpakken die handel….

    Gerrit van den Adel (Email) - 01 September '07 - 08:46



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel