Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

15 Aug '07 -Gekantelde Egyptische vrachtvaarder heeft slechte reputatie

MOERDIJK 15/8 - Bergers van Multraship uit Terneuzen zijn gistermiddag begonnen met het rechtzetten van het Egyptische vrachtschip Al Shaymaa. Het schip (128 meter lang; ongeveer 6000 ton) loste maandagavond bij een staalbedrijf in Moerdijk rollen staal, toen het plotseling slagzij maakte en schuin tegen de kade kwam te hangen.

Foto  © Kees Copain

Foto © Kees Copain

Zie ook:

Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Multraship zet bij de berging de bok Amsterdam (300 ton) in enkele bergingsvaartuigen en een aantal slepers. Volgens de Inspectie van Verkeer en Waterstaat was het schip in juni in België voor het laatst geïnspecteerd. Toen bleek het te kampen met achterstallig onderhoud.

Waslijst aan gebreken
De 5844 ton metende vrachtvaarder werd vorige maand nog zestien dagen aan de ketting gehouden in Antwerpen nadat inspecteurs een waslijst aan gebreken aantroffen. Ook bij eerdere controles in de havens van onder meer Bremen, Antwerpen en Cartagena bleek het uit 1978 stammende schip niet in goede (veiligheids)staat te verkeren, meldt BN/DeStem. Keer op keer troffen inspecteurs gebreken aan.

Ook in 2005 werd het schip van de Egyptische rederij FAMCO aan de ketting gelegd. Dat gebeurde in Spanje. Vorige maand ontdekten controleurs in Antwerpen achttien gebreken, waaronder ernstige tekortkomingen op het gebied van brandpreventie, blusmateriaal, brandmelders en -deuren. Ook was reddingsmateriaal niet in orde, klopten documenten zoals het logboek niet, deugden elektrische apparaten niet en waren werkplekken onvoldoende veilig. In Spanje bleken in 2005 ook problemen te zijn met ventilatoren, luchtpijpen en laadlijnen.

Rollen plaatstaal
Het is niet bekend of het ongeval in Moerdijk direct te maken heeft met dit soort gebreken. Vaststaat dat bij het uitladen van rollen plaatstaal iets is fout gegaan waardoor de lading naar stuurboord is gerold en het schip snel zware slagzij geeft gemaakt.

De Inspectie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. De rollen staal wegen zo'n vijftig ton per stuk. Volgens Willard Elissen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is uit eerste onderzoek nog niet op te maken wat de oorzaak van de slagzij is. "Die staalrollen zijn gaan rollen, maar hoe dat komt? Misschien een fout bij het lossen, wellicht miscommunicatie tussen de wal en het schip. Wij gaan verder met het onderzoek en leggen onze bevindingen voor aan de Raad voor de Zeevaart."

Problemen bij lossen
Het lossen begon dinsdagavond om 21.45 uur, zegt havenmeester Ruud Verhulst in De Pers. Een drijvende bok hield het achterschip vast om voor extra stabiliteit te zorgen. Nadat 22 rollen staal van de honderdtwintig meter lange Al Shaymaa waren gehaald, ontstonden de problemen. De rollen lagen zo dicht tegen elkaar dat ze niet meer van het schip konden worden gehesen. Vervolgens werd de heftruck ingezet om de rollen te verplaatsen. Deze kwam echter vast te staan.

De masten van het schip beschadigden maandag de vaste walkraan, die normaal de rollen staal met een magneet uit het schip hijst, laat Verhulst weten. Voordat deze kraan kan worden ingezet, moet die eerst worden gecontroleerd. Het schip zal daarom ook woensdagavond nog in de haven liggen, zegt de havenmeester. Hierdoor houdt het schip de plaats bezet van een ander schip dat voorlopig nog op zee moet blijven.

Foto  © A. van den Hurk mts Calcit 2

Foto © A. van den Hurk mts Calcit 2


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel