15 Aug '07 -Gekantelde Egyptische vrachtvaarder heeft slechte reputatie
MOERDIJK 15/8 - Bergers van Multraship uit Terneuzen zijn gistermiddag begonnen met het rechtzetten van het Egyptische vrachtschip Al Shaymaa. Het schip (128 meter lang; ongeveer 6000 ton) loste maandagavond bij een staalbedrijf in Moerdijk rollen staal, toen het plotseling slagzij maakte en schuin tegen de kade kwam te hangen.
Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Multraship zet bij de
berging de bok Amsterdam (300 ton) in enkele bergingsvaartuigen en een
aantal slepers. Volgens de Inspectie van Verkeer en Waterstaat was het
schip in juni in België voor het laatst geïnspecteerd. Toen bleek het
te kampen met achterstallig onderhoud.
Waslijst aan gebreken
De 5844 ton metende vrachtvaarder werd vorige maand nog zestien dagen aan de ketting gehouden in Antwerpen nadat inspecteurs een waslijst aan gebreken aantroffen. Ook bij eerdere controles in de havens van onder meer Bremen, Antwerpen en Cartagena bleek het uit 1978 stammende schip niet in goede (veiligheids)staat te verkeren, meldt BN/DeStem. Keer op keer troffen inspecteurs gebreken aan.
Ook in 2005 werd het schip van de Egyptische rederij FAMCO aan de ketting gelegd. Dat gebeurde in Spanje. Vorige maand ontdekten controleurs in Antwerpen achttien gebreken, waaronder ernstige tekortkomingen op het gebied van brandpreventie, blusmateriaal, brandmelders en -deuren. Ook was reddingsmateriaal niet in orde, klopten documenten zoals het logboek niet, deugden elektrische apparaten niet en waren werkplekken onvoldoende veilig. In Spanje bleken in 2005 ook problemen te zijn met ventilatoren, luchtpijpen en laadlijnen.
Rollen plaatstaal
Het is niet bekend of het ongeval in Moerdijk direct te maken heeft met dit soort gebreken. Vaststaat dat bij het uitladen van rollen plaatstaal iets is fout gegaan waardoor de lading naar stuurboord is gerold en het schip snel zware slagzij geeft gemaakt.
De Inspectie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. De
rollen staal wegen zo'n vijftig ton per stuk. Volgens Willard Elissen
van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is uit eerste onderzoek nog niet
op te maken wat de oorzaak van de slagzij is. "Die staalrollen zijn
gaan rollen, maar hoe dat komt? Misschien een fout bij het lossen,
wellicht miscommunicatie tussen de wal en het schip. Wij gaan verder
met het onderzoek en leggen onze bevindingen voor aan de Raad voor de
Zeevaart."
Problemen bij lossen
Het lossen begon dinsdagavond om 21.45 uur, zegt havenmeester Ruud
Verhulst in De Pers. Een drijvende bok hield het achterschip vast om voor extra
stabiliteit te zorgen. Nadat 22 rollen staal van de honderdtwintig
meter lange Al Shaymaa waren gehaald, ontstonden de problemen. De
rollen lagen zo dicht tegen elkaar dat ze niet meer van het schip
konden worden gehesen. Vervolgens werd de heftruck ingezet om de rollen
te verplaatsen. Deze kwam echter vast te staan.
De masten van het
schip beschadigden maandag de vaste walkraan, die normaal de rollen
staal met een magneet uit het schip hijst, laat Verhulst weten. Voordat
deze kraan kan worden ingezet, moet die eerst worden gecontroleerd. Het
schip zal daarom ook woensdagavond nog in de haven liggen, zegt de
havenmeester. Hierdoor houdt het schip de plaats bezet van een ander
schip dat voorlopig nog op zee moet blijven.