Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

22 Jul '07 -Kantoor Binnenvaart: Ligplaatstekort tast veiligheid aan

ROTTERDAM 22/7 - De veiligheid van de scheepvaart komt ernstig in gevaar, omdat niet aan de wettelijke rusttijden kan worden voldaan. Met die insteek gaat een werkgroep van Kantoor Binnenvaart de ligplaatsproblematiek te lijf. In Magazine Binnenvaart ('Schippers zijn problematiek ligplaatsen meer dan zat') zet voorzitter Erik van Toor van Kantoorbond ONS verdere plannen uiteen.

Zie ook:

De problematiek wordt door Duitse overheden vaak gebagatelliseerd, schrijft Van Toor. Dat 'Berlijn' tien miljoen euro voor ligplaatsen langs de Rijn beschikbaar stelt, kwam misschien te laat voor een vermelding. De KB-werkgroep gaat de besprekingen van met name Schuttevaer IA (Internationale Afdeling) versterken en heeft knelpunten en wensen inmiddels in kaart gebracht. 'Dit is een behoorlijk lange lijst geworden', aldus Van Toor. Er gaat een brandbrief naar het Duitse verkeersministerie, de CCR, de verantwoordelijke WSA's en het Europarlement. Eerder confronteerde ook de ledengroep Varende Ondernemers van het CBRB de Nederlandse Rijnvaartcommissarissen al met de ligplaatsproblematiek.

Van Toor: 'De insteek is dat de veiligheid van de scheepvaart ernstig in gevaar komt, omdat niet aan de wettelijke rusttijden kan worden voldaan. Daarnaast is het altijd nuttig om er nogmaals op te wijzen dat schepen bemand worden door mensen die net als iedereen het recht hebben om aan de wal te gaan.'

Themabijeenkomst
De voorzitter van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond (ONS) kondigt verder een brede themabijeenkomst in het najaar aan, 'waar ALLE vertegenwoordigers van de schippers, de schippers zelf en alle mogelijke autoriteiten kunnen discussiëren over hoe deze problematiek zo snel mogelijk kan worden opgelost. Het is geen vijf voor twaalf meer, het is inmiddels twaalf uur geweest. De binnenvaart pikt het niet meer dat de randvoorwaarden waaraan overheden moeten voldoen om een veilige vaart te garanderen stelselmatig worden afgebroken'.

ISPS-code
Nauw aan dit probleem gelieerd, schrijft Van Toor, is de ISPS-code. 'Havens langs de Rijn gaan meer en meer aan deze schijnveiligheidscode voldoen, waardoor het voor varenden vaak onmogelijk zal zijn voet aan de wal te zetten, laat staan bedrijfsterreinen te betreden of te verlaten.'

'Dit is niet te tolereren en het past niet dat verantwoordelijken naar elkaar wijzen en er geen oplossing komt. De schippers zijn het zat en acties zijn niet meer uit te sluiten. Om dat te voorkomen, zal iedere betrokkene zich tot het uiterste moeten inzetten om tot structurele oplossingen te komen.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel