ROTTERDAM 21/7 - De containerbinnenvaart heeft gegarandeerde afhandelcapaciteit bij de grote deepsea terminals nodig om door te kunnen groeien naar grootste modaliteit van de westhavens.
Dat is de kern van 'Containerbinnenvaart, de oplossing voor het
vervoersinfarct in Noordwest-Europa', de visienota van de container
barge operators in het CBRB. Het eerste exemplaar was voor
president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam, die
woensdag een werkbezoek bracht aan de containerbinnenvaart.
Smits kwam zich verdiepen in de bedrijfstak en om oplossingsrichtingen voor de problemen in de sector te bespreken.
In een bezoek aan de ‘werkvloer’ (de operationele afdeling van enkele
container barge operators) kreeg de havendirecteur een goed beeld van
de containerbinnenvaart en de problemen die in deze sector spelen,
meldt het CBRB. Hij sprak daarna met een delegatie van barge operators,
afkomstig uit de Rijnvaart, Rotterdam-Antwerpenvaart en Beneluxvaart,
over mogelijke oplossingen.
Open en constructief
'Op een open en constructieve manier is hierbij ondermeer gesproken
over de wenselijkheid van gegarandeerde afhandelcapaciteit voor de
containerbinnenvaart, en over het belang van afhandelingscondities
waarin rechten en plichten van containerbinnenvaart en
zeehaventerminals jegens elkaar vastgelegd worden. Ook is gesproken
over de mogelijkheden en het belang van ICT-toepassingen c.q. een port
community systeem', aldus het CBRB-verslag.
Bij deze gelegenheid heeft de CBRB-Ledengroep Container
Operators bovendien haar visienota gepresenteerd. De container barge operators zien hun bedrijfstak als een belangrijke
bijdrage aan de oplossing van het vervoersinfarct in Noordwest-Europa.
De containerbinnenvaart is een moderne, goed presterende bedrijfstak
die maximaal moet kunnen profiteren van de sterke groei van het
mondiale containervervoer. Zij wil daarom toonaangevend zijn in termen
van groei, kwaliteit, servicegerichtheid en dienstverlening.
Eén van de doelstellingen in de visienota gaat met name in op de consequenties van vertragingen: 'Voor de continuïteit van de sector is het noodzakelijk dat de container barge operators de negatieve financiële gevolgen van ernstige vertragingen in de reguliere omloopschema's doorberekenen.'
Maatschappelijke ontwikkelingen
De
terugval van het modal split percentage, als gevolg van de
afhandelingsproblemen van de afgelopen jaren, wordt 'maatschappelijk gezien onacceptabel' genoemd. Die moet omgebogen worden in
groei, zowel binnenlands als op de Rijn. De container barge operators
hebben de ambitie om qua omvang en modal split percentage de grootste
achterlandmodaliteit te worden en te blijven. Dit zal ook hard nodig
zijn, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen.
Havenbedrijf Rotterdam steekt bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte vergaand in op de
containerbinnenvaart, waarbij een aandeel in de modal split van 45%
wordt voorzien. De containerbinnenvaart streeft ernaar om zélf de regie
voeren bij de initiatieven tot verbetering van haar performance, in
verdergaande structurele afstemming met de andere belangrijke
marktpartijen.
De komende tijd zullen de ambities uit de visienota worden omgezet in
concrete actiepunten. Ook zullen de in het gesprek met de heer Smits
besproken punten, in samenwerking met de directie van het Havenbedrijf Rotterdam, volgens het CBRB actief
opgepakt gaan worden.