Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Jul '07 -Containerbinnenvaart vraagt afhandelgarantie

ROTTERDAM 21/7 - De containerbinnenvaart heeft gegarandeerde afhandelcapaciteit bij de grote deepsea terminals nodig om door te kunnen groeien naar grootste modaliteit van de westhavens.

Download:

Zie ook:

Dat is de kern van 'Containerbinnenvaart, de oplossing voor het vervoersinfarct in Noordwest-Europa', de visienota van de container barge operators in het CBRB. Het eerste exemplaar was voor president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam, die woensdag een werkbezoek bracht aan de containerbinnenvaart.

Smits kwam zich verdiepen in de bedrijfstak en om oplossingsrichtingen voor de problemen in de sector te bespreken. In een bezoek aan de ‘werkvloer’ (de operationele afdeling van enkele container barge operators) kreeg de havendirecteur een goed beeld van de containerbinnenvaart en de problemen die in deze sector spelen, meldt het CBRB. Hij sprak daarna met een delegatie van barge operators, afkomstig uit de Rijnvaart, Rotterdam-Antwerpenvaart en Beneluxvaart, over mogelijke oplossingen.

Open en constructief
'Op een open en constructieve manier is hierbij ondermeer gesproken over de wenselijkheid van gegarandeerde afhandelcapaciteit voor de containerbinnenvaart, en over het belang van afhandelingscondities waarin rechten en plichten van containerbinnenvaart en zeehaventerminals jegens elkaar vastgelegd worden. Ook is gesproken over de mogelijkheden en het belang van ICT-toepassingen c.q. een port community systeem', aldus het CBRB-verslag.

Bij deze gelegenheid heeft de CBRB-Ledengroep Container Operators bovendien haar visienota gepresenteerd. De container barge operators zien hun bedrijfstak als een belangrijke bijdrage aan de oplossing van het vervoersinfarct in Noordwest-Europa. De containerbinnenvaart is een moderne, goed presterende bedrijfstak die maximaal moet kunnen profiteren van de sterke groei van het mondiale containervervoer. Zij wil daarom toonaangevend zijn in termen van groei, kwaliteit, servicegerichtheid en dienstverlening.

Eén van de doelstellingen in de visienota gaat met name in op de consequenties van vertragingen: 'Voor de continuïteit van de sector is het noodzakelijk dat de container barge operators de negatieve financiële gevolgen van ernstige vertragingen in de reguliere omloopschema's doorberekenen.'

Maatschappelijke ontwikkelingen
De terugval van het modal split percentage, als gevolg van de afhandelingsproblemen van de afgelopen jaren, wordt 'maatschappelijk gezien onacceptabel' genoemd. Die moet omgebogen worden in groei, zowel binnenlands als op de Rijn. De container barge operators hebben de ambitie om qua omvang en modal split percentage de grootste achterlandmodaliteit te worden en te blijven. Dit zal ook hard nodig zijn, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen.

Havenbedrijf Rotterdam steekt bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte vergaand in op de containerbinnenvaart, waarbij een aandeel in de modal split van 45% wordt voorzien. De containerbinnenvaart streeft ernaar om zélf de regie voeren bij de initiatieven tot verbetering van haar performance, in verdergaande structurele afstemming met de andere belangrijke marktpartijen.

De komende tijd zullen de ambities uit de visienota worden omgezet in concrete actiepunten. Ook zullen de in het gesprek met de heer Smits besproken punten, in samenwerking met de directie van het Havenbedrijf Rotterdam, volgens het CBRB actief opgepakt gaan worden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel