Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Jul '07 -Vlaamse regering zet wachthaven Wijnegem door

BRUSSEL 20/7 - De Vlaamse Regering heeft het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'Albertkanaal Wijnegem' definitief vastgesteld, op voorstel van minister Dirk Van Mechelen van Ruimtelijke Ordening. Daarmee komt de realisering van een wachthaven voor de binnenvaart snel dichterbij. Het plan wordt nu voorgelegd aan de Raad van State. Ook worden stappen gezet voor het benutten van de zone Ham Zwartenhoek voor economische activiteit in het kader van Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA).

Het Albertkanaal is een van de belangrijkste economische waterwegen van Vlaanderen. De Vlaamse overheid wil het Albertkanaal ook een internationale transportfunctie laten vervullen. Daarom moeten alle flessenhalzen langsheen het kanaal worden weggewerkt.

Beperkte doorvoercapaciteit
Ter hoogte van Wijnegem is de doorvoercapaciteit van het kanaal beperkt door schepen die wachten op nieuwe taken. Door de beperkte doorgang komt ook de veiligheid in het gedrang. Onderzoek wees uit dat een verplaatsing van de wachtzone niet realistisch is. Daarom voorziet men de aanleg van een wachthaven, een aanliggende dienstweg en fietspad tussen de Brug van Wijnegem en de Brug van de Houtlaan. Dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorziet ook de ruimtelijke randvoorwaarden om deze plannen te realiseren.

Vlaams minister Dirk Van Mechelen: 'In het kader van het Masterplan Antwerpen is de verbreding van het Albertkanaal een belangrijk project. Met de verbreding van het kanaal, de verhoging van de bruggen en de aanleg van deze wachtzone zal meer vrachtvervoer via het kanaal kunnen verlopen. De goedkeuring van dit plan is dus een belangrijke stap voor een duurzame Antwerpse mobiliteit.'

Ham Zwartenhoek
Verder besloot de Vlaamse Regering na grondige studie de zone Ham Zwartenhoek te benutten voor economische activiteit in het kader van Economische Netwerk Albertkanaal. Dit gebied omvat enerzijds een 12 hectare bedrijfsterrein dat nog niet ontwikkeld werd en anderzijds 77 hectare bijkomend bedrijventerrein. Deze ruimte zal na opmaak van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor economische ontwikkeling in aanmerking komen.

Het gebied Ham Zwartenhoek is economisch gezien zeer waardevol aangezien de zone trimodaal ontsloten is. Er is namelijk directe watergebondenheid via het Albertkanaal en toegang tot de containerterminal van Meerhout, daarnaast bestaat de mogelijkheid van spoorverbinding en een spoorterminal en bovendien werd reeds een streefbeeldstudie opgemaakt om een optimale wegontsluiting mogelijk te maken via de E 313.

De studies die gevoerd werden en de beslissing om een RUP Ham Zwartenhoek op te maken kaderen in de globale visie over ontwikkeling van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA). Binnen ENA zullen de komende jaren circa 800 hectaren bijkomende bedrijfsterreinen ontwikkeld worden. Zo werden de Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringplannen 'Portaal Lammerdries' in Olen, 'Genk-Zuid-West' in Diepenbeek en 'Beverdonk' te Grobbendonk al uitgewerkt.

Logistieke as Antwerpen-Aken
Minister Dirk Van Mechelen schetst het belang van deze beslissing: 'Met nieuwe bedrijventerreinen zoals Ham Zwartenhoek willen we de logistieke as tussen Antwerpen en Aken verder valoriseren. Deze nieuwe ruimte voor bedrijven zal resulteren in bijkomende jobs en extra toegevoegde waarde voor Limburg en Vlaanderen.'

Zijn collega-minister Hilde Crevits onderstreept dat: 'Deze terreinen hebben ruimtelijke potenties om ondermeer watergebonden bedrijven in te planten wat in het licht van een duurzame inrichting van deze regio de mogelijkheid biedt om een belangrijke multimodale ontsluiting te realiseren. De onmiddellijke nabijheid van de containerterminal van Meerhout vormt hierbij een bijkomende troef.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel