20 Jul '07 -Vlaamse regering zet wachthaven Wijnegem door
BRUSSEL 20/7 - De Vlaamse Regering heeft het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'Albertkanaal Wijnegem' definitief vastgesteld, op voorstel van minister Dirk Van Mechelen van Ruimtelijke Ordening. Daarmee komt de realisering van een wachthaven voor de binnenvaart snel dichterbij. Het plan wordt nu voorgelegd aan de Raad van State. Ook worden stappen gezet voor het benutten van de zone Ham
Zwartenhoek voor economische activiteit in het kader van Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA).
Het
Albertkanaal is een van de belangrijkste economische waterwegen van
Vlaanderen. De Vlaamse overheid wil het Albertkanaal ook een
internationale transportfunctie laten vervullen. Daarom moeten alle
flessenhalzen langsheen het kanaal worden weggewerkt.
Beperkte doorvoercapaciteit
Ter hoogte van Wijnegem is de doorvoercapaciteit van het kanaal beperkt
door schepen die wachten op nieuwe taken. Door de beperkte doorgang
komt ook de veiligheid in het gedrang. Onderzoek wees uit dat een
verplaatsing van de wachtzone niet realistisch is. Daarom voorziet men
de aanleg van een wachthaven, een aanliggende dienstweg en fietspad
tussen de Brug van Wijnegem en de Brug van de Houtlaan. Dit gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan voorziet ook de ruimtelijke randvoorwaarden
om deze plannen te realiseren.
Vlaams minister Dirk Van Mechelen: 'In het kader van het Masterplan
Antwerpen is de verbreding van het Albertkanaal een belangrijk project.
Met de verbreding van het kanaal, de verhoging van de bruggen en de
aanleg van deze wachtzone zal meer vrachtvervoer via het kanaal kunnen
verlopen. De goedkeuring van dit plan is dus een belangrijke stap voor
een duurzame Antwerpse mobiliteit.'
Ham Zwartenhoek
Verder besloot de Vlaamse Regering na grondige studie de zone Ham
Zwartenhoek te benutten voor economische activiteit in het kader van Economische Netwerk Albertkanaal. Dit gebied omvat
enerzijds een 12 hectare bedrijfsterrein dat nog niet ontwikkeld werd
en anderzijds 77 hectare bijkomend bedrijventerrein. Deze ruimte zal na
opmaak van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor
economische ontwikkeling in aanmerking komen.
Het gebied Ham Zwartenhoek is economisch gezien zeer waardevol
aangezien de zone trimodaal ontsloten is. Er is namelijk directe
watergebondenheid via het Albertkanaal en toegang tot de
containerterminal van Meerhout, daarnaast bestaat de mogelijkheid van
spoorverbinding en een spoorterminal en bovendien werd reeds een
streefbeeldstudie opgemaakt om een optimale wegontsluiting mogelijk te
maken via de E 313.
De studies die gevoerd werden en de beslissing om een RUP Ham
Zwartenhoek op te maken kaderen in de globale visie over ontwikkeling
van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA). Binnen ENA zullen de
komende jaren circa 800 hectaren bijkomende bedrijfsterreinen
ontwikkeld worden. Zo werden de Gewestelijke Ruimtelijke
Uitvoeringplannen 'Portaal Lammerdries' in Olen, 'Genk-Zuid-West' in
Diepenbeek en 'Beverdonk' te Grobbendonk al uitgewerkt.
Logistieke as Antwerpen-Aken
Minister Dirk Van Mechelen schetst het belang van deze beslissing: 'Met
nieuwe bedrijventerreinen zoals Ham Zwartenhoek willen we de logistieke
as tussen Antwerpen en Aken verder valoriseren. Deze nieuwe ruimte voor
bedrijven zal resulteren in bijkomende jobs en extra toegevoegde waarde
voor Limburg en Vlaanderen.'
Zijn collega-minister Hilde Crevits onderstreept dat: 'Deze terreinen hebben ruimtelijke potenties om ondermeer
watergebonden bedrijven in te planten wat in het licht van een duurzame
inrichting van deze regio de mogelijkheid biedt om een belangrijke
multimodale ontsluiting te realiseren. De onmiddellijke nabijheid van
de containerterminal van Meerhout vormt hierbij een bijkomende troef.'