Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Jul '07 -UMTS-internetstoring Telfort na vijf dagen verholpen

20/7 - De UMTS-internettoegang van KPN/Telfort lijkt vrijdag na vijf dagen storing verholpen. Naar schatting 1500 tot 2000 varende ondernemers ondervonden er hinder van. De kaartjesautomaten op de NS-stations worstelden met hetzelfde probleem. De netwerkaanbieder beroept zich op 'overmacht'.

Zie ook:

Niet duidelijk is wat de oorzaak is geweest, maar het probleem aan boord kon gedeeltelijk worden verholpen door de UMTS-voorkeurverbinding om te zetten naar GPRS. De binnenvaartproviders Dekatel en 4Com werden platgebeld door ontevreden klanten. 'Het is zwaar kloten', zei Erik-Jan Dekker van Dekatel na vier dagen storing. 'De kwailiteit van het netwerk maar ook de organisatie is op dit moment dermate slecht dat wij het niet verantwoord vinden om nu nog nieuwe klanten aan te sluiten. Dit is al de derde storing in korte tijd. We hebben er onze buik van vol. En nu maar hopen dat het voor de bestaande klanten snel weer in orde komt.'

Wie 4Com belde kreeg een voormelding over de storing op het KPN-netwerk. 'Voor enkele honderden klanten per dag is die boodschap voldoende', zei Paul van Utrecht van 4Com. Wie hem of een collega wilde spreken werd na afloop van de voormelding verder geholpen.

GPRS only
Gebruikers konden de instellingen in hun verbindingsprogramma handmatig wijzigen om weer verbinding te krijgen. Dekatel raadde klanten aan daarvoor GlobeTrotter Connect te starten, daarin te kiezen voor 'show settings' en het bolletje voor 'gprs only' aan te klikken in plaats van 'umts'. Bij het opnieuw opstarten van de computer wordt dan gprs als voorkeurnetwerk gezien. Om na het opheffen van de storing de oude situatie te herstellen moet UMTS als voorkeur worden aangevinkt.

Scherm GlobeTrotter Connect

4Com werkt met andere modems, die via het verbindingsprogramma ook zijn over te zetten op 'gprs-only' of 'G2'. Internet is met GPRS wel trager, maar werkt weer zolang de storing bij KPN/Telfort aanhoudt.

Zie ook:

De problemen zijn ontstaan nadat de Telfort-klanten met GPRS-Edge zijn overgezet naar het UMTS/HSDPA netwerk van KPN. De dienst GPRS-Edge is onlangs gestopt, klanten maken nu gebruik van UMTS/GPRS voor dezelfde abonnementsprijs van rond de 30 euro per maand. Andere abonnementen zijn aanzienlijk duurder.

Zie ook:

De kaartautomaten op de NS-stations werken met hetzelfde internetabonnement dat populair is op binnenschepen. Na enkele dagen storing was er dinsdag op hoog niveau overleg tussen NS en netwerkaanbieder KPN. 'Het is nu onduidelijk wat de storingen veroorzaakt. Het systeem wordt scherp in de gaten gehouden, zodra er weer problemen zijn met het pinnen van treinkaartjes weten we waar het probleem zit', maakte de NS dinsdag bekend. KPN kon de spoorwegen dinsdag niet garanderen dat zo'n netwerkstoring niet nogmaals zal voorkomen. Woensdagmorgen leken er geen problemen meer te zijn. 'Waarschijnlijk hebben ze de automaten nu op gprs-only gezet', vermoedt Erik-Jan Dekker van Dekatel.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel