20 Jul '07 -UMTS-internetstoring Telfort na vijf dagen verholpen
20/7 - De UMTS-internettoegang van KPN/Telfort lijkt vrijdag na vijf dagen storing verholpen. Naar schatting 1500 tot 2000 varende ondernemers ondervonden er hinder van. De kaartjesautomaten op de NS-stations worstelden met hetzelfde probleem. De netwerkaanbieder beroept zich op 'overmacht'.
Niet duidelijk is wat de oorzaak is geweest, maar het probleem aan boord kon
gedeeltelijk worden verholpen door de UMTS-voorkeurverbinding om te zetten
naar GPRS. De binnenvaartproviders
Dekatel en 4Com werden platgebeld door ontevreden klanten. 'Het is
zwaar kloten', zei Erik-Jan Dekker van Dekatel na vier dagen storing. 'De kwailiteit van het netwerk maar ook de organisatie is op dit moment dermate slecht dat wij het niet verantwoord vinden om nu nog nieuwe klanten aan te sluiten. Dit is al de derde
storing in korte tijd. We hebben er onze buik van vol. En nu maar hopen dat
het voor de bestaande klanten snel weer in orde komt.'
Wie 4Com
belde kreeg een voormelding over de storing op het KPN-netwerk. 'Voor
enkele honderden klanten per dag is die boodschap voldoende', zei Paul van Utrecht van 4Com. Wie hem of een collega wilde spreken werd na
afloop van de voormelding verder geholpen.
GPRS only
Gebruikers konden de instellingen in hun verbindingsprogramma handmatig
wijzigen om weer verbinding te krijgen. Dekatel raadde klanten aan
daarvoor GlobeTrotter Connect te starten, daarin te kiezen voor 'show
settings' en het bolletje voor 'gprs only' aan te klikken in plaats van
'umts'. Bij het opnieuw opstarten van de computer wordt dan gprs als
voorkeurnetwerk gezien. Om na het opheffen van de storing de oude situatie te herstellen moet UMTS als voorkeur worden aangevinkt.
4Com werkt met andere modems, die via het
verbindingsprogramma ook zijn over te zetten op 'gprs-only' of 'G2'. Internet is met GPRS wel trager, maar werkt weer zolang de storing bij KPN/Telfort aanhoudt.
De problemen zijn ontstaan nadat de Telfort-klanten met
GPRS-Edge zijn overgezet naar het UMTS/HSDPA netwerk van KPN. De dienst GPRS-Edge is
onlangs gestopt, klanten maken nu gebruik van UMTS/GPRS voor dezelfde
abonnementsprijs van rond de 30 euro per maand. Andere abonnementen
zijn aanzienlijk duurder.
De kaartautomaten op de NS-stations werken met hetzelfde internetabonnement dat populair is op binnenschepen. Na enkele dagen storing was er dinsdag op hoog niveau overleg tussen NS en netwerkaanbieder KPN. 'Het is nu onduidelijk wat de storingen veroorzaakt. Het systeem
wordt scherp in de gaten gehouden, zodra er weer problemen zijn met het
pinnen van treinkaartjes weten we waar het probleem zit', maakte de NS
dinsdag bekend. KPN kon de
spoorwegen dinsdag niet garanderen dat zo'n netwerkstoring niet nogmaals zal
voorkomen. Woensdagmorgen leken er geen problemen meer te zijn. 'Waarschijnlijk hebben ze de automaten nu op gprs-only gezet', vermoedt Erik-Jan Dekker van Dekatel.