Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

28 Jul '07 -Beide sluizen Fessenheim opnieuw gestremd

BAZEL 28/7 - De kleine sluis Fessenheim in het Grand Canal d'Alsace is vrijdag opnieuw uitgevallen door technische problemen. Zaterdagmorgen 04:00 uur waren de problemen verholpen.

Zie ook:

Omdat de grote sluis van Fessenheim langdurig buiten gebruik is voor groot onderhoud, was de scheepvaart op de Boven-Rijn van en naar Bazel volledig gestremd. Volgens een bericht van de Rheinschifffahrtsdirektion Basel van vrijdag 12:30 uur konden de Franse autoriteiten toen nog niet aangeven wanneer de scheepvaart weer zou worden vrijgegeven. Over de aard van de problemen is niets bekendgemaakt.

Zorgen EBU en ESO
Het varend bedrijfsleven heeft eind juni het energieconcern EDF nog opgeroepen de ongehinderde scheepvaart op de Boven-Rijn te garanderen. De presidenten van EBU en ESO, de heren Rinus de Korte en Johnny Conings, hebben hun zorg geuit over de toestand van de sluizen aan het Grand Canal d'Alsace.

In een gezamenlijk schrijven aan de exploitant van de electriciteitscentrale en de sluizen, EDF, eisten de beide vertegenwoordigers van de internationale binnenvaart de ongehinderde en vrije scheepvaart tussen Zwitserland, Frankrijk en Duitsland op de Boven-Rijn.

Aanleiding voor deze interventie van het bedrijfsleven was de door een technisch defect veroorzaakte uitval van de tweede sluis Fessenheim in de Elzas, die zich tijdens een reguliere reparatie van de eerste sluis voordeed. Dit leidde tot een algehele onderbreking van de scheepvaart in het drielandenpunt gedurende twee dagen.

EBU en ESO stellen voor om

  • voldoende reserveonderdelen voor de sluizen paraat te houden teneinde technische storingen of storingen op grond van avarijen zo spoedig mogelijk te kunnen verhelpen,
  • de duur van de reguliere sluitingen van de sluizen aan het Grand Canal d´Alsace door meer arbeidsuren per dag te verkorten en
  • een meerjarenprogramma voor de sanering van de sluizen voor te leggen.

Deze voorstellen hebben de internationale brancheorganisaties ook voorgelegd aan de Centrale Rijnvaart Commissie te Straatsburg, die waakt over de vrije scheepvaart tussen Bazel en de open zee.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Het is toch niet te geloven dat zoiets in deze tijd nog kan gebeuren.Wij lagen er de eerste keer ook voor maar een beetje duidelijke info van de sluis was er niet te verwachten.Gekker nog toen 2 collega,s gingen informeren bij de hoofdaannemer werd hij pissig en stuurde ze van de sluis af.LANG LEVE DE FRANSE MENTALITEIT....

    W.M.Oudakker (Email) - 28 Juli '07 - 20:06


    Wel de stroom opwekkendoor de bouw van kanaal maar geen garantie voor snelle en vrije doorvaart
    dat is Frankrijk

    G.vos (Email) - 30 Juli '07 - 22:12


    Als 27 jarige schipper ben ik in 1966 aan de wal gegaan, daar er te weinig vracht aanbod was dar er veel vracht naar spoor en weg ging.
    De scheepvaart wordt nog steeds onderkend in het Europa van nu evenals de schippers, dat terwijl dit de mooiste, veiligste,en beste tak van vervoer is.
    Schippers van Europa durf de boel eens plat te gooien voor een dag of drie, misschien wordt Brussel dan wakker.

    C de Vos - 15 Augustus '07 - 10:17



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel