26 10 05Europort Maritime grootste beurs ooit in Ahoy'
Winnaar Maritime Innovation Award bekend op openingsdag Europort Maritime
ROTTERDAM 26/10 Persbericht Europort Maritime - 784 maritieme exposanten, 9 hallen met een totale oppervlakte van
60.000 vierkante meter en conferenties waaronder een internationaal
congres voor de baggerindustrie: de nieuwe maritieme vakbeurs Europort
Maritime is er één van superlatieven. Speciaal voor deze vakbeurs voor
de héle maritieme sector werden twee demontabele hallen op het terrein
van Ahoy' opgetrokken. Ook het Sportpaleis, bekend van onder meer de
Rabobank zesdaagse van Rotterdam en het ABN AMRO World Tennis
Tournament, wordt tijdens de beurs volledig bezet door exposerende
bedrijven.
Europort Maritime 2005 is de grootste internationale
maritieme vakbeurs ooit in Nederland georganiseerd. Ook voor Ahoy' is
de grootte een primeur: nooit eerder organiseerde de Rotterdamse
locatie voor beurzen en evenementen een beurs van deze omvang. Europort
Maritime is ontstaan uit de samenvoeging van de beurzen Europort
(Amsterdam RAI) en Rotterdam Maritime (Ahoy') en vindt plaats van 1 tot
en met 5 november in Ahoy' Rotterdam.
Centrum voor innovaties
Europort Maritime wordt door veel bedrijven aangegrepen voor het
introduceren van de nieuwste producten en diensten. Maar liefst 110
noviteiten werden reeds aangemeld bij de organisatie. Tijdens de
openingsdag wordt bovendien de winnaar van de Maritime Innovation Award
bekendgemaakt. De prestigieuze prijs voor de meest innovatieve
nationale maritieme vinding van het afgelopen jaar, kende een bijzonder
spannend voortraject met 20 inzendingen. Met drie zeer innovatieve
oplossingen in de finale belooft de bekendmaking van de winnaar een
zeer spannend slot te worden.
Bezienswaardigheden
Tijdens Europort Maritime wordt een veelheid aan maritieme producten en
diensten geëxposeerd. Publiekstrekkers zijn onder meer een 4 meter
grote scheepsschroef, een snijkop van een baggerschipzuiger van bijna 4
meter, twee kolossale ankers van ca. 5 meter groot, een duiktank,
complete stuurhuizen van binnenvaartschepen en een presentatiesimulator
van de brug van een schip.
Enkele hoogtepunten uit het programma:
1 november
11.00 uur: Opening
13.00 uur: Maritime ontmoetingsdag KNVTS en VNSI
16.00 uur: Uitreiking Maritime Innovation Award 2005 - Prestigieuze prijs voor meest innovatieve maritieme vinding
2 november
Europort Martime Forum by Mareforum
(Hilton Hotel Rotterdam) Internationaal congres voor reders &
scheepsbouwers
2-4 november
CEDA Dredging Days - Internationaal congres voor de baggerindustrie
2-3 november
Digital Ship / Tanker Operator conferences - vakinhoudelijke conferenties
5 november
Visserijdag
Data en openingstijden
Europort Maritime is geopend op dinsdag 1 november van 11.00 tot 18.00
uur, woensdag 2 november van 11.00 tot 22.00 uur , donderdag 3 november
van 11.00 tot 22.00 uur, vrijdag 4 november van 11.00 tot 18.00 uur en
zaterdag 5 november van 10.00 tot 17.00 uur. Bezoekers kunnen zich
gratis toegang verschaffen door middel van registratie vooraf op de
website. Ter plaatse is toegang gratis op vertoon van de
uitnodigingskaart. Zonder uitnodiging of voorregistratie betalen
bezoekers € 25,- voor entree.
"Europort komt weer thuis. De beurs is eens in Rotterdam gestart als
Rotterdamse maritieme tentoonstelling en is op een gegeven moment aan
de RAI in Amsterdam verkocht. De RAI heeft de beurs verder ontwikkeld
tot hoogwaardig internationaal evenement. Aan ons nu de uitdaging om de
beurs nóg verder te verankeren in de internationale maritieme agenda."
Dat zei beursorganisator Peter Niemantsverdriet, Exhibition Manager van
Ahoy' Rotterdam net voor de laatste editie van Rotterdam Maritime. Deze
vakbeurs werd dertien jaar geleden geïntroduceerd onder de noemer Haven
& Binnenvaart, later herdoopt in Binnenvaart & Visserij (BiVi)
en vervolgens als Rotterdam Maritime in de markt gepositioneerd.
Niemantsverdriet en zijn team waren nauw betrokken bij de organisatie
van alle dertien edities van de vakbeurs voor binnenvaart en visserij
en aanverwante sectoren. Niemantsverdriet: "Met Rotterdam Maritime
waren wij volledig toegewijd aan de maritieme industrie. Met de
samenvoeging van Europort en Rotterdam Maritime zal de nieuwe beurs
Europort Maritime de gehele maritieme cluster bedienen.
De beurs
bestaat uit de volgende sectoren: scheepsbouw en onderhoud,
baggerindustrie, koopvaardij, offshore, havendiensten, overheid,
internationale Rijn- en binnenvaart en beroepsvisserij. Europort
Martiime zal als internationale vakbeurs voor de hele maritieme
industrie in de markt worden gezet, die plaats vindt in het hart van
deze industrie: Rotterdam. Met deze nieuwe, écht grote vakbeurs
verwachten we dat de spin-off erg groot zal zijn voor de stad
Rotterdam. Daarom zijn we als Ahoy' volop in gesprek met Rotterdam
Marketing over hoe we Europort Maritime én Rotterdam nog beter kunnen
positioneren in de internationale markt."
Aan de wieg van de maritieme beurzen in Nederland
Peter Niemantsverdriet kent en kende Europort als geen ander. "Europort
is toen de beurs eigendom werd van de RAI steeds internationaler
geworden." Niemantsverdriet begon in 1967 als vertegenwoordiger van
Europort Tentoonstellingen. "We zaten in het havengebied aan de
Waalhaven Zuidzijde 44, waar we de tentoonstelling een flink aantal
jaren hebben georganiseerd voordat deze naar de RAI overging. De
afgelopen vijf jaar hebben we bekeken of er een samenwerkingsverband
kon worden opgezet voor de organisatie van Europort en die van
Rotterdam Maritime. Dat gebeurde op nadrukkelijk verzoek vanuit branche
organisaties, zoals Holland Marine Equipment.
'Uiteindelijk is er
gekozen voor samenvoeging, waarbij Ahoy' Europort overnam en Rotterdam
Maritime en Europort samen werden gevoegd tot één nieuw maritiem
evenement: Europort Maritime. Uit marktonderzoeken bleek namelijk dat
Rotterdam als locatie door veel bezoekers en exposanten beter
gewaardeerd werd dan Amsterdam. Vanuit die uitgesproken voorkeur zijn
wij verder gaan redeneren en zal Europort Maritime worden
doorontwikkeld.'
Feeling met de industrie
Volgens de beursorganisator heeft het succes van een (vak)beurs te
maken met degene die hem organiseert. Hij/zij moet in ieder geval
feeling hebben met de industrie en weten wat daarin speelt. Verder is
het hebben van een goede adviescommissie van essentieel belang. Daarin
moeten vertegenwoordigers zitten van branches die op de beurs zullen
zijn. "Ik weet hoe je een beurs moet organiseren", zegt
Niemantsverdriet, "maar zij weten hoe hun markt eruit ziet. Daarop
bewerk je die markt, stem je de organisatie van de beurs op af en
bewaak je de kwaliteit. Dat gebeurt dus ook voor Europort Maritime."
"Tegenwoordig gaat veel per e-mail en telefoon. Misschien is het
ouderwets van mij, maar ik kijk iemand liever in de ogen. Dat is
makkelijker zaken doen. Op de beurs Europort in Amsterdam hadden we als
Ahoy' een eigen stand, waar we in een ontspannen sfeer met onze klanten
spraken en nieuwe zakencontacten legden."
Niemantsverdriet concludeert
dat de ambiance van de beurs door de deelnemers wordt bepaald. "Daar
kunnen wij hen alleen in adviseren. Het is wél zo dat de ambiance op de
beurs in Rotterdam wat gezelliger en informeler was dan de Amsterdamse.
Rotterdam is zakelijk, maar niet afstandelijk. Veel standhouders gaan
zelfs bij elkaar op bezoek. Daar komt bij dat wij als beursorganisator
flexibel en servicegericht zijn. Dat is waardoor de klant zich thuis
voelt in Ahoy'."
(advertentie)
Hi there! Your site is cool! Chuke (Email) (URL) - 16 03 06 - 17:58
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)