Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

31 Aug '07 -Huizinga: 'Stremming Klein Ternaaien te betreuren'

DEN HAAG 31/8 - 'Stremmingen zijn te betreuren, maar helaas kunnen er zich altijd onvoorziene gebeurtenissen voordoen', antwoordt staatssecretaris Tineke Huizinga (VenW) op schriftelijke vragen van SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer over de onverwachte stremming van het sluizencomplex Klein Ternaaijen begin juli.

Zie ook:

Ze heeft geen idee van de schade, maar weet dat er 60 schepen bij betrokken waren. Die kozen voor omvaren of afwachten. Roemer meent dat het onverantwoord is geen preventief onderhoud plaats te laten vinden aan de sluis bij Klein Ternaaien totdat de nieuwe sluis is aangelegd. Huizinga reageert diplomatiek: 'Aangezien de huidige sluiskolk ook na de uitbreiding in gebruik zal blijven, blijft onderhoud aan het sluiscomplex nodig. Er is voor mij geen enkele reden aan te nemen dat dit achterwege zal worden gelaten.'

Bedrijfszekerheid
Of zij bereid is samen met haar Belgische collega maatregelen te nemen om meer bedrijfszekerheid te bieden aan de schippers voor de passage bij de sluis bij Klein Ternaaien, vroeg Roemer. Huizinga: 'Voorzover nodig kunnen maatregelen met betrekking tot de bedrijfszekerheid van de huidige sluiskolk alleen genomen worden door de Waalse beheerder van de sluis. In de contacten van Rijkswaterstaat met deze beheerder zal het belang van meenemen van dergelijke maatregelen worden besproken. Na de aanleg van de nieuwe sluis zal de kans op een volledige stremming van het sluiscomplex van Ternaaien afnemen, aangezien er dan twee grote sluizen voorhanden zullen zijn om het scheepvaartverkeer af te handelen.

In zijn vragen verwees het SP-Kamerlid naar de grote zorgen die de voorzitter van Koninklijke Schuttevaer tijdens het Drachtster congres uitsprak over Klein Ternaaien. Wat heeft Huizinga met die uitspraak gedaan? 'Mijn collega in Wallonië en ik onderschrijven het belang van een betrouwbare doorvaart tussen Nederland en België. Om deze in de toekomst te kunnen blijven faciliteren wordt momenteel hard gewerkt aan de uitbreiding van het sluiscomplex bij Ternaaien. Daarbij heeft mijn Waalse collega het voortouw. Nederland levert een financiële bijdrage aan de bouw van de vierde sluiskolk in België.
'Daarnaast heeft Rijkswaterstaat regelmatig overleg met de Waalse projectleiding van de nieuwe vierde sluis over de voorbereidingen en de voortgang van de aanleg. Waar mogelijk wordt versnelling gestimuleerd.'


Grote sluis Klein Ternaaien schut weer, onderhoud faalt, nieuwe sluis wacht op vergunningen

KLEIN TERNAAIEN 7/7/07 - Het onderhoudsgebrek aan de grote sluis bij Klein Ternaaien (Lanaye), die vrijdagavond 6 juli vanaf 21:00 uur na twee dagen stremming weer is gaan schutten, is schrijnend en vooral een gebrek aan organisatie. Er wordt vrijwel niets aan onderhoud gedaan. Als er problemen zijn laat beheerder MET in Luik die oplossen door een extern bedrijf. Dat bleek tot verbijstering van een schippersdelegatie, die vrijdagmiddag in gesprek ging met Jacques Hacourt, directeur Bruggen en Wegen van MET, het Waalse Ministerie voor Uitrusting en Vervoer.

Zie ook:

Foto ©<em> </em>Pierre Verberght

Wachtende schepen op vrijdagmiddag. Foto © Pierre Verberght.

Vrijdagmiddag lagen er 64 schepen te wachten. Afvarend wachtten er rond middernacht nog 23 schuttingen en opvarend 20. Harcourt beloofde door te draaien tot alles geschut is. Sinds woensdagavond 19 uur was de sluis buiten dienst door defecten aan de benedendeur.

Foto © Pierre Verberght

Foto © Pierre Verberght.Foto © Pierre Verberght.Foto's © Pierre Verberght.

Van deze hangdeur moesten veel kapotte bouten worden vernieuwd. De stremming van de sluis leek aanvankelijk tot maandagmorgen 06:00 uur te gaan duren. De kleine sluis werkt wel, maar laat slechts schepen van 55m op 7,20m toe. Grotere schepen moesten omvaren via Antwerpen.

'Een dertigtal schepen zit al vele uren vast in Ternaaien en er lijkt geen oplossing in zicht. Het gebeurt veel te vaak: we moeten dikwijls tien uur wachten vooraleer we de sluis kunnen passeren', klaagde Jean-Claude Clovyn, een binnenschipper uit Charleroi, donderdag in De Morgen.

Lotgenoten
Op initiatief van één van de gedupeerde schippers, Schuttevaer-lid Versluis van ms Diademer uit Werkendam, staken vrijdagmorgen twaalf lotgenoten de koppen bij elkaar. Nautisch expert Pierre Verberght van de Belgische binnenvaartorganisatie VBR had voor 's middags een afspraak geregeld met een viermans delegatie van schippers bij de Franstalige Hacourt.

In een verslag aan het VAART!Forum meldt Verberght: 'Alvorens daar heen te rijden hebben we foto's gemaakt van de onderste sluisdeur met de schade goed in beeld. We zagen dat de automatische vetpotten reeds lang leeg waren, dus onderhoud is er niet bij.'

Lanaye. Foto SoficoKlein Ternaaien is als knooppunt in de verbinding tussen het Belgische Albertkanaal en het Nederlandse Julianakanaal vooral van belang voor de haven van Luik. De binnenvaart kampt er al jaren met problemen door onderhoudsachterstanden en onverwachte stremmingen. Vorig jaar waren de beide kleine sluizen maandenlang tegelijk buiten gebruik en werkte de grote sluis op verminderde kracht.

Niet verantwoordelijk
De afspraak met directeur Hacourt van MET in Luik was om 12 uur. 'We hebben daar een uur gezeten. Hij spreekt alleen Frans', vertelt Verberght die met de taal geen probleem heeft. Hij was naast VBR-vertegenwoordiger ook vertaler. 'De directeur is niet verantwoordelijk voor de technische kant. Maar hij geeft het wel door. Het onderhoud voor de sluizen aan de Maas is onbestaande. Als er een probleem is dat er een sluis niet meer werkt, dan wordt het werk aan vreemde uitbesteed. Deze reparatie van Klein Ternaaien is uitbesteed aan een bedrijf uit Antwerpen.'

Verberght concludeert: 'Dus als er een sluis niet meer werkt komen er pas maatregelen om de sluis terug gangbaar te maken. En niet meer dan dat.' Dat is volgens hem ook de reden waarom het westelijke bovenverlaat al drie jaar niet werkt en elke schutting 15 minuten te lang duurt. De zichtbare oorzaken en gevolgen werden directeur Hacourt aan de hand van foto's op een laptop duidelijke gemaakt.

Foto © Pierre Verberght.

Foto © Pierre Verberght.Foto's © Pierre Verberght.

'Ook de lege vetpotten, in mooi blauwe doorschijnend plastic, maar knalleeg', zegt Verberght. De schade betrof deze keer 2 x 12 bouten van 25 mm dikte en 10 cm lang. 'De reparatiegroep had die niet bij zich en door deze reden is er - wat wel beloofd was - niet gewerkt.' De sluis dateert van 1960 en de bouten zijn volgens Verberght gebroken door metaalmoeheid.

De schippersdelegatie kreeg van Hacourt te horen dat een claim van de schippers weinig zal opbrengen. 'Het zal wel helpen om onderhoudsverbetering te bekomen', noteerde Verberght. 'Vorig jaar was de sluis van Seilles er ook 10 dagen uit en daar heeft nog niemand een vergoeding voor bekomen.' De claims worden door Koninklijke Schuttevaer geregeld met een Belgische advocaat, die ze doorstuurt aan de Waalse minister Daerden van Verkeer en Laurent Gilsoul, districtchef voor Luik-Visé bij de dienst waterwegen van het Waalse Ministerie voor Uitrusting en Vervoer (MET). Aan MET-directeur Hacourt is een lijst van de gedupeerde schepen overhandigd. 'De baas belooft om, als de reparatie gebeurd is, door te draaien tot alles geschut is. De goede wil is er dus wel aanwezig.'

Vierde sluis
Na lang aandringen van de haven van Luik heeft de regering van Wallonië in 1996 besloten tot de bouw van een vierde sluis. De Europese Commissie draagt bij aan de financiering vanuit TEN-gelden. In de Morgen van donderdag zei MET-directeur Harcourt: 'De studie is bijna afgerond en dan is het tijd voor de fase van de vergunning. We denken dat de werken, die worden beheerd door het MET en gefinancierd door Sofico, begin 2009 kunnen starten. Er zou een bedrag van 100 miljoen euro mee gemoeid zijn.'

De schippersdelegatie heeft directeur Harcourt om uitleg gevraagd. Volgens sommige kranten zou de bouw al begonnen zijn. Verberght: 'Van zijn antwoord schrikken we alle vier. Er kan nog niet begonnen worden, want de plannen worden door de Nederlanders tegengehouden. De Nederlanders moeten nog 15 verschillende vergunningen tekenen en dan zal België de laatste vergunning afgeven. Het ligt politiek en economisch zwaar, want enkele Nederlandse havens die kort bij liggen hebben voordeel van de problemen aan deze sluis.'

Harcourt liet de schippersdelegatie de plannen zien van de twee sluizen Klein Ternaaien en Yvoz Ramet, beide 225 m lang en 25 m breed. Verberght: 'Hij is nu al zeker dat Yvoz Ramet door die ontbrekende vergunningen vroeger klaar zal zijn. We schrikken van dit verhaal.' De ontvangst was vriendelijk en de delegatie heeft volgens Verberght 'toch enkele resultaten bekomen'.

Schuttevaer vol zorgen
Voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer sprak tijdens het Drachtster congres in mei over Klein Ternaaien haar grote zorgen uit. 'De huidige sluis kan ons inziens de periode tot aan realisering van de nieuwe kolk in 2012 niet volmaken en zal vastlopen met alle gevolgen van dien. Wij verzoeken u garanties van Wallonië voor bedrijfszekerheid te vragen of het aanlegproces te versnellen', zei zij tegen staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    ik ben aant rond varen waar zou ik de kosten kunnen verhalen?dit grapje kost mooi mn vrije weekeind 50 eurro vaar kosten en nog een tonnetje gasolie

    erik (Email) - 06 Juli '07 - 05:55



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel