31 Aug '07 -Huizinga: 'Stremming Klein Ternaaien te betreuren'
DEN HAAG 31/8 - 'Stremmingen zijn te betreuren, maar helaas kunnen er zich altijd onvoorziene gebeurtenissen voordoen', antwoordt staatssecretaris Tineke Huizinga (VenW) op schriftelijke vragen van SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer over de onverwachte stremming van het sluizencomplex Klein Ternaaijen begin juli.
Ze heeft geen idee van de schade, maar weet dat er 60 schepen bij
betrokken waren. Die kozen voor omvaren of afwachten. Roemer meent dat
het onverantwoord is geen preventief onderhoud plaats te laten vinden
aan de sluis bij Klein Ternaaien totdat de nieuwe sluis is aangelegd.
Huizinga reageert diplomatiek: 'Aangezien de huidige sluiskolk ook na
de uitbreiding in gebruik zal blijven, blijft onderhoud aan het
sluiscomplex nodig. Er is voor mij geen enkele reden aan te nemen dat
dit achterwege zal worden gelaten.'
Bedrijfszekerheid
Of zij bereid is samen met
haar Belgische collega maatregelen te nemen om meer bedrijfszekerheid
te bieden aan de schippers voor de passage bij de sluis bij Klein
Ternaaien, vroeg Roemer. Huizinga: 'Voorzover nodig kunnen maatregelen
met betrekking tot de bedrijfszekerheid van de huidige sluiskolk alleen
genomen worden door de Waalse beheerder van de sluis. In de contacten
van Rijkswaterstaat met deze beheerder zal het belang van meenemen van
dergelijke maatregelen worden besproken. Na de aanleg van de nieuwe
sluis zal de kans op een volledige stremming van het sluiscomplex van
Ternaaien afnemen, aangezien er dan twee grote sluizen voorhanden
zullen zijn om het scheepvaartverkeer af te handelen.
In zijn
vragen verwees het SP-Kamerlid naar de grote zorgen die de voorzitter
van Koninklijke Schuttevaer tijdens het Drachtster congres uitsprak
over Klein Ternaaien. Wat heeft Huizinga met die uitspraak gedaan?
'Mijn collega in Wallonië en ik onderschrijven het belang van een
betrouwbare doorvaart tussen Nederland en België. Om deze in de
toekomst te kunnen blijven faciliteren wordt momenteel hard gewerkt aan
de uitbreiding van het sluiscomplex bij Ternaaien. Daarbij heeft mijn
Waalse collega het voortouw. Nederland levert een financiële bijdrage
aan de bouw van de vierde sluiskolk in België.
'Daarnaast heeft Rijkswaterstaat regelmatig overleg met de Waalse
projectleiding van de nieuwe vierde sluis over de voorbereidingen en de
voortgang van de aanleg. Waar mogelijk wordt versnelling gestimuleerd.'
Grote sluis Klein Ternaaien schut weer, onderhoud faalt, nieuwe sluis wacht op vergunningen
KLEIN TERNAAIEN 7/7/07 - Het onderhoudsgebrek aan de grote sluis bij
Klein Ternaaien (Lanaye), die vrijdagavond 6 juli vanaf 21:00 uur na
twee dagen stremming weer is gaan schutten, is schrijnend en vooral een
gebrek aan organisatie. Er wordt vrijwel niets aan onderhoud gedaan.
Als er problemen zijn laat beheerder MET in Luik die oplossen door een
extern bedrijf. Dat bleek tot verbijstering van een schippersdelegatie,
die vrijdagmiddag in gesprek ging met Jacques Hacourt, directeur
Bruggen en Wegen van MET, het Waalse Ministerie voor Uitrusting en Vervoer.
Van deze hangdeur moesten veel kapotte bouten worden
vernieuwd.
De stremming van de sluis leek aanvankelijk tot maandagmorgen 06:00 uur te gaan duren. De kleine sluis werkt wel, maar laat slechts schepen van 55m op 7,20m toe. Grotere schepen moesten omvaren via Antwerpen.
'Een dertigtal schepen zit al vele uren vast in Ternaaien en er lijkt
geen oplossing in zicht. Het gebeurt veel te vaak: we moeten dikwijls
tien uur wachten vooraleer we de sluis kunnen passeren', klaagde
Jean-Claude Clovyn, een binnenschipper uit Charleroi, donderdag in De Morgen.
Lotgenoten
Op initiatief van één van de gedupeerde schippers, Schuttevaer-lid Versluis van ms Diademer uit Werkendam, staken vrijdagmorgen twaalf lotgenoten de koppen bij elkaar. Nautisch expert Pierre Verberght van de Belgische binnenvaartorganisatie VBR had voor 's middags een afspraak geregeld met een viermans delegatie van schippers bij de Franstalige Hacourt.
In een verslag aan het VAART!Forum meldt Verberght: 'Alvorens daar heen te rijden hebben we foto's gemaakt van de onderste sluisdeur met de schade goed in beeld. We zagen dat de automatische vetpotten reeds lang leeg waren, dus onderhoud is er niet bij.'
Klein Ternaaien is als knooppunt in de verbinding tussen het Belgische Albertkanaal en het Nederlandse Julianakanaal vooral van belang voor de haven van Luik. De binnenvaart kampt er al jaren met problemen door onderhoudsachterstanden en onverwachte stremmingen. Vorig jaar waren de beide kleine sluizen maandenlang tegelijk buiten gebruik en werkte de grote sluis op verminderde kracht.
Niet verantwoordelijk
De afspraak met directeur Hacourt van MET in Luik was om 12 uur. 'We hebben daar een uur gezeten. Hij spreekt alleen Frans', vertelt Verberght die met de taal geen probleem heeft. Hij was naast VBR-vertegenwoordiger ook vertaler. 'De directeur is niet verantwoordelijk voor de technische kant. Maar hij geeft het wel door. Het onderhoud voor de sluizen aan de Maas is onbestaande. Als er een
probleem is dat er een sluis niet meer werkt, dan wordt het werk aan
vreemde uitbesteed. Deze reparatie van Klein Ternaaien is uitbesteed
aan een bedrijf uit Antwerpen.'
Verberght concludeert: 'Dus als er een sluis niet meer werkt komen er pas maatregelen om de sluis terug gangbaar te maken. En niet meer dan dat.' Dat is volgens hem ook de reden waarom het westelijke bovenverlaat al drie jaar niet werkt en elke schutting 15 minuten te lang duurt. De zichtbare oorzaken en gevolgen werden directeur Hacourt aan de hand van foto's op een laptop duidelijke gemaakt.
'Ook de lege vetpotten, in mooi blauwe doorschijnend plastic, maar
knalleeg', zegt Verberght. De schade betrof deze keer 2 x 12 bouten van 25 mm dikte en 10 cm lang.
'De reparatiegroep had die niet bij zich en door deze reden is er - wat wel
beloofd was - niet gewerkt.' De sluis dateert van 1960 en de bouten zijn volgens Verberght gebroken door metaalmoeheid.
De schippersdelegatie kreeg van Hacourt te horen dat een claim van de schippers weinig zal opbrengen. 'Het zal wel helpen om onderhoudsverbetering te bekomen', noteerde Verberght. 'Vorig jaar was de sluis van Seilles er ook 10 dagen uit en daar heeft nog niemand een vergoeding voor bekomen.' De claims worden door Koninklijke Schuttevaer geregeld met een Belgische advocaat, die ze doorstuurt aan de Waalse minister Daerden van Verkeer en Laurent Gilsoul, districtchef voor Luik-Visé bij de dienst waterwegen van het Waalse Ministerie voor Uitrusting en Vervoer (MET). Aan MET-directeur Hacourt is een lijst van de gedupeerde schepen overhandigd. 'De baas belooft om, als de reparatie gebeurd is, door te draaien tot alles geschut is. De goede wil is er dus wel aanwezig.'
Vierde sluis
Na lang aandringen van de haven van Luik heeft de regering van Wallonië in 1996 besloten tot de bouw van een vierde sluis. De Europese Commissie draagt bij aan de financiering vanuit TEN-gelden. In de Morgen van donderdag zei MET-directeur Harcourt: 'De studie is bijna afgerond en dan is het tijd voor de fase van de
vergunning. We denken dat de werken, die worden beheerd door het MET en
gefinancierd door Sofico, begin 2009 kunnen starten. Er zou een bedrag
van 100 miljoen euro mee gemoeid zijn.'
De schippersdelegatie heeft directeur Harcourt om uitleg gevraagd. Volgens sommige kranten zou de bouw al begonnen zijn. Verberght: 'Van zijn antwoord schrikken we alle vier. Er kan nog niet begonnen worden, want de plannen worden door de Nederlanders tegengehouden. De Nederlanders moeten nog 15 verschillende vergunningen tekenen en dan zal België de laatste vergunning afgeven. Het ligt politiek en economisch zwaar, want enkele Nederlandse havens
die kort bij liggen hebben voordeel van de problemen aan deze sluis.'
Harcourt liet de schippersdelegatie de plannen zien van de twee sluizen Klein Ternaaien en Yvoz Ramet, beide 225 m lang en 25 m breed. Verberght: 'Hij is nu al zeker dat Yvoz Ramet door die ontbrekende vergunningen vroeger klaar zal zijn. We schrikken van dit verhaal.' De ontvangst was vriendelijk en
de delegatie heeft volgens Verberght 'toch enkele resultaten bekomen'.
Schuttevaer vol zorgen
Voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer sprak tijdens het Drachtster congres in mei over Klein Ternaaien haar grote zorgen uit. 'De huidige
sluis kan ons inziens de periode tot aan realisering van de nieuwe kolk
in 2012 niet volmaken en zal vastlopen met alle gevolgen van dien. Wij
verzoeken u garanties van Wallonië voor bedrijfszekerheid te vragen of
het aanlegproces te versnellen', zei zij tegen staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat.