24 Mei '08 -Stroomuitval en stremming door autokraan
HALDENSLEBEN 25/5 - De uitgestoken autokraan van het Nederlands motorschip Maartje zette zaterdag 35.000 huishoudens in de regio Altmark (Haldensleben, Gardelegen en Salzwedel) veertig minuten zonder stroom en stremde het Mittellandkanaal. Dat meldt een woordvoerdster van energiebedrijf E.ON Avacon in Helmstedt via het Duitse persbureau DPA.
Volgens de politie in Stendal kwam de autokraan van de Maartje in de
haven van Bülstringen in aanraking met een hoogspanningsleiding boven
het kanaal. Daarop ontstond kortsluiting. De getroffen gemeenten werden
via omleidingen van stroom voorzien. Door het ongeval bleef het
Mittellandkanaal de hele zaterdag gestremd. Een tiental binnenschepen
werd daardoor opgehouden.
Autokraan raakt hoogspanningsleiding
LÜNEN 27/6/07 - De autokraan van een Nederlands schip heeft gisteravond
op het Datteln-Hammkanaal bij Lünen (km 9,6) een hoogspanningsleiding
geraakt. De kraan knikte, de auto raakte te water, persoonlijke
ongelukken deden zich volgens de Wasserschutzpolizei niet voor.
De schipper wilde de auto even voor negen uur 's avonds tussen de
voetgangersbrug Minister Achenbach en Brunnenstraßen-Brücke aan boord
zetten. Hij zag daarbij de hoogspanningsleiding boven het kanaal over
het hoofd. Na het knikken van de kraan ging de auto niet helemaal ten
onder, maar bleef in de kraan hangen. De Wasserschutzpolizei Datteln
heeft de vaarweg direct gestremd voor de scheepvaart. De brandweer van
Dortmund hees de auto aan de wal.
Omdat het schip met de
geknikte kraan niet verder kon varen, werd de kraan afgebrand en aan
dek gelegd. Een functionaris van elektriciteitsbedrijf RWE kon vannacht
geen schade aan de hoogspanningsleiding vaststellen, daar wordt bij
daglicht opnieuw naar gekeken. WSP Datteln maakte om 03:45 uur een
einde aan de stremming. Andere schepen hebben er geen hinder van gehad.
strax krijgen we echt dat de kraan verzegeld worden en dan pas weer omhoog mag als er een funcionaris is geweest!zoals de hongaren het willen hebben op de main!we verdienen nu al zoveel kunnen we geen 3 min langer stil liggen om de vrouw aan de wal tegooien?want het schip moet wel verder varen he!!
Het vorige geval is alweer zolang geleden, dat kan ik mij niet meer herrinneren.
En de hele discussie eromheen ook niet.
En de mailing van de verzekering omtrent omhoogstaande autokranen ook niet.
Sorry.
Dit is binnen een korte periode al de x autokraan die voor problemen zorgt. Mittellandkanaal, gasleiding Donau, Lunen en nu deze weer.Komt dit door de haast die men heeft of is dit een gevolg van het personeelsbeleid (lage lonen landen)?
mvg
Geert