26 Jun '07 -Varende Ondernemers CBRB luiden noodklok over ligplaatsen langs de Rijn
DORDRECHT 26/6 - De ledengroep Varende Ondernemers van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart luidt de noodklok over de ligplaatsenproblematiek langs de Rijn bij Rijnvaartcommissarissen. In de vergadering vrijdag 22 juni aan boord van de Rene Siegfried in Dordrecht is het besluit van het Algemeen Bestuur over afwijzing van het principe-akkoord CAO door de leden unaniem bevestigd. Verder gaf de ledengroep aan dat schone brandstof er snel mag komen.
Op vrijdag 22 juni 2007 is de ledengroep Varende Ondernemers van het
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart bijeen geweest aan boord
van de “Siegfried”, van de Vereniging “de Binnenvaart”, te Dordrecht.
Het thema van de vergadering was “Rijnvaart, duurzaam en dynamisch”.
Voor deze vergadering waren de Rijnvaartcommissarissen, de heren Ivo
ten Broeke en Gert Mensink uitgenodigd, teneinde de leden de
mogelijkheid te bieden om rechtstreeks met besluitvormers van de
Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) van gedachten te wisselen.
Ligplaatsen prangend punt
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde. De ligplaatsenproblematiek
langs de Rijn was voor de aanwezigen het meest prangende punt. Er is
een beroep gedaan op de verplichting van de CCR tot goed onderhoud van
de vaarweg, de Rijn. Met argumenten als veiligheid, adequate
infrastructuur en de handhaving van de vaar- en rusttijden zou de CCR
mandaat moeten hebben dit thema met urgentie op te pakken. Tot dusver
wordt in Duitsland op Bondsniveau deze problematiek grotendeels
ontkend, waarbij de locale overheden vaak naar elkaar wijzen, wanneer
het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid.
Standvastigheid rondom CAO
De CAO-ontwikkelingen stonden ook geagendeerd. De ledengroep Varende
Ondernemers sprak waardering uit over de standvastigheid in de gekozen
koers en bevestigde unaniem achter het besluit te staan van het bestuur
van het CBRB, inzake afwijzing van het principeakkoord CAO. Tevens
benadrukte de vergadering de wens en noodzaak om tot een nieuwe
werkbare CAO te komen.
Brandstofkwaliteit
Een ander actueel agendapunt was de kwaliteit van de brandstof. Door
het CBRB wordt gepleit voor een betere normering van de brandstof voor
de binnenvaart. De discussie over brandstof kan niet beperkt blijven
tot de vraag wat het gehalte van zwavel moet zijn. De primaire vraag is
wat de kwaliteit van de brandstof überhaupt moet zijn. Daarvoor zijn
meerdere parameters vast te leggen voor diverse aspecten als:
smeerbaarheid, viscositeit, brandpunt enz.
Voor de binnenvaart waren
tot op heden in feite maar zeer weinig parameters vastgelegd. Dit heeft
veel onnodige motorschades veroorzaakt in de afgelopen jaren. Er zal
gestreefd moeten worden naar een constante norm, met een groot aantal
relevante parameters op een voldoende hoog kwaliteitsniveau. Daardoor
kan veel schade worden voorkomen, met als gevolg minder kosten. Het streven naar een kwaliteitsniveau gelijk aan die van het wegvervoer (EU-norm EN590) werd door de vergadering ondersteund.