Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

26 Jun '07 -Varende Ondernemers CBRB luiden noodklok over ligplaatsen langs de Rijn

DORDRECHT 26/6 - De ledengroep Varende Ondernemers van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart luidt de noodklok over de  ligplaatsenproblematiek langs de Rijn bij Rijnvaartcommissarissen. In de vergadering vrijdag 22 juni aan boord van de Rene Siegfried in Dordrecht is het besluit van het Algemeen Bestuur over afwijzing van het principe-akkoord CAO door de leden unaniem bevestigd. Verder gaf de ledengroep aan dat schone brandstof er snel mag komen.

Op vrijdag 22 juni 2007 is de ledengroep Varende Ondernemers van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart bijeen geweest aan boord van de “Siegfried”, van de Vereniging “de Binnenvaart”, te Dordrecht. Het thema van de vergadering was “Rijnvaart, duurzaam en dynamisch”. Voor deze vergadering waren de Rijnvaartcommissarissen, de heren Ivo ten Broeke en Gert Mensink uitgenodigd, teneinde de leden de mogelijkheid te bieden om rechtstreeks met besluitvormers van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) van gedachten te wisselen.

Ligplaatsen prangend punt
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde. De ligplaatsenproblematiek langs de Rijn was voor de aanwezigen het meest prangende punt. Er is een beroep gedaan op de verplichting van de CCR tot goed onderhoud van de vaarweg, de Rijn. Met argumenten als veiligheid, adequate infrastructuur en de handhaving van de vaar- en rusttijden zou de CCR mandaat moeten hebben dit thema met urgentie op te pakken. Tot dusver wordt in Duitsland op Bondsniveau deze problematiek grotendeels ontkend, waarbij de locale overheden vaak naar elkaar wijzen, wanneer het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid.

Standvastigheid rondom CAO
De CAO-ontwikkelingen stonden ook geagendeerd. De ledengroep Varende Ondernemers sprak waardering uit over de standvastigheid in de gekozen koers en bevestigde unaniem achter het besluit te staan van het bestuur van het CBRB, inzake afwijzing van het principeakkoord CAO. Tevens benadrukte de vergadering de wens en noodzaak om tot een nieuwe werkbare CAO te komen.

Brandstofkwaliteit
Een ander actueel agendapunt was de kwaliteit van de brandstof. Door het CBRB wordt gepleit voor een betere normering van de brandstof voor de binnenvaart. De discussie over brandstof kan niet beperkt blijven tot de vraag wat het gehalte van zwavel moet zijn. De primaire vraag is wat de kwaliteit van de brandstof überhaupt moet zijn. Daarvoor zijn meerdere parameters vast te leggen voor diverse aspecten als: smeerbaarheid, viscositeit, brandpunt enz.

Voor de binnenvaart waren tot op heden in feite maar zeer weinig parameters vastgelegd. Dit heeft veel onnodige motorschades veroorzaakt in de afgelopen jaren. Er zal gestreefd moeten worden naar een constante norm, met een groot aantal relevante parameters op een voldoende hoog kwaliteitsniveau. Daardoor kan veel schade worden voorkomen, met als gevolg minder kosten. Het streven naar een kwaliteitsniveau gelijk aan die van het wegvervoer (EU-norm EN590) werd door de vergadering ondersteund.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel