11 Jun '07 -CCR optimistisch over vervoer op de Rijn
STRAATSBURG 9/6 - De vraag naar vervoer op de Rijn is in 2006 toegenomen, dankzij een groeipercentage van het bruto binnenlands product (BBP) in de eurozone dat in 2006 2,7% heeft bereikt. Dat stelde de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) tijdens de voorjaarsvergadering in Straatsburg in haar beschouwing van de economische situatie in de Rijnvaart.
Zo is in 2006 het vervoerde volume op de traditionele Rijn met 3%
toegenomen en tijdens het tweede halfjaar 2006 zelfs met meer dan 8%
ten opzichte van het tweede halfjaar 2005, toen bijzonder lage
waterstanden geregistreerd werden. Voor 2007 zijn de vooruitzichten
voor de economische groei van de eurozone optimistisch, zodat de vraag
naar vervoer op de Rijn aanhoudend zou moeten blijven.
Brandstof duurder
De in 2006 geregistreerde perioden met lage waterstanden waren niet zo
langdurig als in 2005. In de loop van het tweede halfjaar 2006 daalde
de brandstofprijs ten opzichte van het hoogste niveau dat in augustus
werd bereikt. Deze dalende tendens zette zich voort tot eind januari,
waarna de prijzen weer begonnen te stijgen. Over het gehele jaar 2006
genomen kan volgens de CCR worden geconstateerd dat de gasolieprijs
gemiddeld 12% hoger was dan in 2005, ondanks de in de loop van het
laatste kwartaal geregistreerde daling van de prijzen.
Het vervoer van goederen, dat over het gehele jaar genomen het meest is
toegenomen, betreft in het bijzonder de staalproducten met +5%, de
kolen met +7,6%, het zand en grind met +10% en voor de tankvaart de
chemische sector met +2%. Deze groeicijfers zijn zonder uitzondering
terug te voeren op de sterke ontwikkeling in de desbetreffende
industriesectoren.
Containers
Het containervervoer is op de traditionele Rijn iets teruggelopen (1%)
terwijl de aanvoer in de zeehavens een toename van het volume hebben
geregistreerd; in Rotterdam meer dan 4%, in Antwerpen meer dan 8% en in
Amsterdam zelfs een verdrievoudiging van het volume ten opzichte van
2005. Vooral de haven van Rotterdam is haar capaciteitsgrens nabij. Op
de Rijn is het vervoer van lege containers in 2006 verminderd met 8,5%,
terwijl het vervoer van volle containers met bijna 3% is gestegen, in
het bijzonder in de afvaart.
Sinds het eerste kwartaal van 2007 lijkt het vervoer op de Rijn weer
toe te nemen, de negatieve gevolgen van het ongeval bij Keulen in maart
buiten beschouwing latend. In de ARA havens blijft in 2007 de aanvoer
sterk toenemen en het is volgens de CCR nu aan de Rijnvaart om van die
bijzonder gunstige conjunctuur profijt te trekken.
Nieuwe eenheden
Het in de vaart brengen van nieuwe eenheden zette zich in 2006 in een
hoog tempo voort. Alhoewel voor de tankvaart het aantal in de vaart
gebrachte eenheden op de markt in vergelijking met 2005 gehalveerd is,
is die tijdelijke vermindering niet het gevolg van een restrictiever
investeringsbeleid van de exploitanten.
De CCR ziet de oorzaak eerder
liggen bij de productiecapaciteiten van de scheepswerven en bij de
toeleveranciers van scheepsuitrustingen, die beide het hoofd moeten
bieden aan een bijzonder grote vraag naar nieuwbouw op de wereldmarkt.
Al sinds enige tijd hebben zij het maximum van hun capaciteit bereikt.
Verwacht wordt dat in 2007 weer een groot aantal eenheden in de vaart
wordt gebracht.
Met het oog op de nieuwe indelingscriteria voor het vervoer van stoffen
in dubbelwandige schepen die vanaf 2009 en 2018 gaan gelden, zal de
tankvloot de volle bouwcapaciteit moeten benutten, dat wil zeggen circa
60 eenheden per jaar, om uiterlijk 2018 vernieuwd te kunnen zijn, stelt
de CCR.