Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

11 Jun '07 -CCR optimistisch over vervoer op de Rijn

STRAATSBURG 9/6 - De vraag naar vervoer op de Rijn is in 2006 toegenomen, dankzij een groeipercentage van het bruto binnenlands product (BBP) in de eurozone dat in 2006 2,7% heeft bereikt. Dat stelde de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) tijdens de voorjaarsvergadering in Straatsburg in haar beschouwing van de economische situatie in de Rijnvaart.

Zo is in 2006 het vervoerde volume op de traditionele Rijn met 3% toegenomen en tijdens het tweede halfjaar 2006 zelfs met meer dan 8% ten opzichte van het tweede halfjaar 2005, toen bijzonder lage waterstanden geregistreerd werden. Voor 2007 zijn de vooruitzichten voor de economische groei van de eurozone optimistisch, zodat de vraag naar vervoer op de Rijn aanhoudend zou moeten blijven.

Brandstof duurder
De in 2006 geregistreerde perioden met lage waterstanden waren niet zo langdurig als in 2005. In de loop van het tweede halfjaar 2006 daalde de brandstofprijs ten opzichte van het hoogste niveau dat in augustus werd bereikt. Deze dalende tendens zette zich voort tot eind januari, waarna de prijzen weer begonnen te stijgen. Over het gehele jaar 2006 genomen kan volgens de CCR worden geconstateerd dat de gasolieprijs gemiddeld 12% hoger was dan in 2005, ondanks de in de loop van het laatste kwartaal geregistreerde daling van de prijzen.

Het vervoer van goederen, dat over het gehele jaar genomen het meest is toegenomen, betreft in het bijzonder de staalproducten met +5%, de kolen met +7,6%, het zand en grind met +10% en voor de tankvaart de chemische sector met +2%. Deze groeicijfers zijn zonder uitzondering terug te voeren op de sterke ontwikkeling in de desbetreffende industriesectoren.

Containers
Het containervervoer is op de traditionele Rijn iets teruggelopen (1%) terwijl de aanvoer in de zeehavens een toename van het volume hebben geregistreerd; in Rotterdam meer dan 4%, in Antwerpen meer dan 8% en in Amsterdam zelfs een verdrievoudiging van het volume ten opzichte van 2005. Vooral de haven van Rotterdam is haar capaciteitsgrens nabij. Op de Rijn is het vervoer van lege containers in 2006 verminderd met 8,5%, terwijl het vervoer van volle containers met bijna 3% is gestegen, in het bijzonder in de afvaart.

Sinds het eerste kwartaal van 2007 lijkt het vervoer op de Rijn weer toe te nemen, de negatieve gevolgen van het ongeval bij Keulen in maart buiten beschouwing latend. In de ARA havens blijft in 2007 de aanvoer sterk toenemen en het is volgens de CCR nu aan de Rijnvaart om van die bijzonder gunstige conjunctuur profijt te trekken.

Nieuwe eenheden
Het in de vaart brengen van nieuwe eenheden zette zich in 2006 in een hoog tempo voort. Alhoewel voor de tankvaart het aantal in de vaart gebrachte eenheden op de markt in vergelijking met 2005 gehalveerd is, is die tijdelijke vermindering niet het gevolg van een restrictiever investeringsbeleid van de exploitanten.

De CCR ziet de oorzaak eerder liggen bij de productiecapaciteiten van de scheepswerven en bij de toeleveranciers van scheepsuitrustingen, die beide het hoofd moeten bieden aan een bijzonder grote vraag naar nieuwbouw op de wereldmarkt. Al sinds enige tijd hebben zij het maximum van hun capaciteit bereikt. Verwacht wordt dat in 2007 weer een groot aantal eenheden in de vaart wordt gebracht.

Met het oog op de nieuwe indelingscriteria voor het vervoer van stoffen in dubbelwandige schepen die vanaf 2009 en 2018 gaan gelden, zal de tankvloot de volle bouwcapaciteit moeten benutten, dat wil zeggen circa 60 eenheden per jaar, om uiterlijk 2018 vernieuwd te kunnen zijn, stelt de CCR.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel