MERTERT 6/6 - Door sluis Kanzem, de verbinding tussen Moezel en Saar, nam het vervoer in 2006 met 36% toe naar 3,8 miljoen ton in 2.083 geladen schepen. Lading van en naar de Saar droeg sterk bij aan de betere resultaten van de Moezel als geheel: 16,2 miljoen ton in 10.068 schepen via ingangssluis Koblenz (14 miljoen ton in 2005) en 9,9 miljoen ton in 6.155 schepen via de Duits/Franse grenssluis Apach (8,9 miljoen ton in 2005).
De cijfers werden dinsdag bekend gemaakt door de Moezelcommissie,
tijdens de voorjaarszitting in Mertert onder leiding van de Luxemburgse
delegatieleider Max Nilles. Het toegenomen gebruik van de vaarweg is
vooral het gevolg van de conjuncturele opleving in Europa, zegt de
Moezelcommissie. De gunstige Rijnwaterstanden waren mooi meegenomen. De
commissie besloot de tarieven opnieuw gelijk te laten om geen afbreuk
te doen aan de concurrentiepositie van het vervoer over water.
De
bouw van de tweede Moezelsluizen bij Zeltingen en Fankel liggen op
schema. Voor verdubbeling van de andere acht Moezelsluizen tussen
Koblenz en Trier is sinds 23 maart geld gereserveerd in de begroting
van het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung. De
bouwprocedure voor de tweede sluis Trier is al in gang gezet. De Franse
overheid is begonnen met het verhogen van de Moezelbruggen tussen Apach
en Metz. De verhoging van de brug Uckange met 55 cm is al klaar.
Moezel-Saône
De
Moezelcommissie nam met grote belangstelling kennis van de technische
haalbaarheidsstudie naar een grootscheepse vaarverbinding tussen de
Moezel ten zuiden van Nancy en de Saône in Burgund. Een dergelijke
verbinding zou de doorgaande vaart van de Noordzee naar de Middellandse
Zee mogelijk maken en het zuiden van Frankrijk toegang geven tot het
20.000 km lange Europese vaarwegennetwerk. De plannenmakers rekenen op
15 miljoen ton lading in 2025.