Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

02 Nov '07 -Vier kansrijke plannen voor het kleine schip

MAARSSEN 2/11 - SenterNovem heeft vier plannen voor de stimulering van kleinschalige scheepvaart geselecteerd voor een haalbaarheidsstudie. Het gaat om ideeën van Mercurius Scheepvaart, Dutch Logistic Development, Inland Termnal Veghel en Aquatiel Consulting Services. Twee projecten worden uiteindelijk uitgevoerd. Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor in het kader van het Small Business Innovation Research-instrument (SBIR) 900.000 euro beschikbaar gesteld.

Zie ook:

De kansrijke plannen komen van Mercurius Scheepvaart, Inland Terminal Veghel, Aquatiel en Dutch Logistic Development / EVO. De vier geselecteerde bedrijven krijgen samen 150.000 euro voor de haalbaarheidsstudie. Daarna blijft nog 750.000 euro over voor de uitvoering van de twee beste plannen.

Mercurius Scheepvaart heeft een personeelsplan ingediend, waarbij nieuwe mensen van buiten de binnenvaart worden geworven met een opleiding en een interessante werkomgeving. Bovendien wil het bedrijf 25 nieuwe kleine schepen in de markt zetten.

De Inland Terminal Veghel wil een 'slim overslagpunt' aanleggen, waar lading in grote schepen wordt aangevoerd en in kleine schepen wordt overgeslagen voor fijnmazige distributie.

Aquatiel stelt de instelling van een waarborgfonds voor, dat een extra zekerheidsstelling moet bieden bij investeringen in kleine schepen.

Dutch Logistic Development heeft een plan voor vervoer met kleine koppelbare eenheden.

Zie ook:

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat ging in juni 2007 op zoek naar ondernemers die kansrijke ideeën hebben voor de binnenvaart op de kleine vaarwegen. Staatssecretaris Tineke Huizinga stelt hiervoor 900.000 euro beschikbaar.

Veroudering en vergrijzing
Dit initiatief wordt genomen omdat het aantal kleine schepen in de binnenvaart afneemt terwijl kleine schepen goed kunnen concurreren met het wegvervoer.

Naar verwachting neemt het aanbod van kleine schepen in de toekomst af als gevolg van veroudering van de vloot en vergrijzing van het personeel. Het is belangrijk om nu en in de toekomst voldoende kleine schepen in de vaart te hebben om aan de vraag te kunnen voldoen. Gevolg is anders dat onnodig veel vrachtauto's op de weg komen die hogere maatschappelijke kosten met zich meebrengen door bijvoorbeeld de toename van de filedruk.

Ideeën en prototypen
Met de 900.000 euro die het ministerie van Verkeer en Waterstaat ter beschikking stelt, worden ondernemers in staat gesteld om nieuwe ideeën en uiteindelijk prototypen te ontwikkelen. Er zijn geen harde eisen gesteld in welke richting deze ideeën vorm moeten krijgen, wel is de problematiek in een aantal uitdagingen samengevat. Dit zijn:

  • modernisering van de vloot,
  • nieuwe ladingsstromen,
  • efficiëntere overslag,
  • meer innovaties,
  • imagoverbetering,
  • betere afstemming met ruimtelijke ordening en
  • betere financieringsmogelijkheden.

Om in de toekomst de voordelen van deze sector goed te benutten is het belangrijk dat ideeën aansluiten op de genoemde uitdagingen in deze branche.

Ondernemersgericht
Het stimuleringsinstrument dat voor deze regeling wordt toegepast heet SBIR (Small Business Innovation Research) en richt zich vooral op ondernemers. Het SBIR is een programma naar Amerikaans model waarbij de overheid ondernemers uitdaagt oplossingen te onderzoeken voor maatschappelijke vraagstukken.

De ontwikkeling van de ideeën wordt gefinancierd in twee fases: een haalbaarheidsstudie en een ontwikkelingsfase. De vier beste ideeën worden gefinancierd in de eerste fase. Uit de vier studies worden door een beoordelingscommissie de twee ideeën met het grootste marktpotentieel geselecteerd voor verdere ontwikkeling van het product of de dienst.

Ondernemers die deze uitdaging aangaan, maken kans op een 100% vergoeding voor het proces van idee tot prototype. Na het succesvol doorlopen van dit ontwikkelingsproces (maximaal 3 jaar) vindt de marktintroductie plaats op eigen commerciële kracht. Deze nieuwe vorm van financieren kenmerkt zich door relatief weinig procedures en lage administratieve lasten, zodat ondernemers slagvaardig kunnen handelen.

Haalbaarheidsonderzoek
Bedrijven die goede ideeën hebben werden uitgenodigd een voorstel voor een haalbaarheidsonderzoek in te dienen bij Senter/Novem, het agentschap voor Duurzaamheid en Innovatie. Senter/Novem voert dit project uit voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De plannen konden ingediend worden tot 1 september 2007. Meer informatie over de wijze van projecten indienen, procedure van beoordeling en de selectiecriteria, vindt u in de SBIR-handleiding op www.sbir.nl. Ook kunt u contact opnemen met Dhr. M. (Meeuwis) van Wirdum, telefoon 030-2393425 of per e-mail SBIR.bkv@senternovem.nl of secretaresse mevr. B. Houterman, telefoon 070-3735339.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Gezien de lage vrachtprijzen kan men geen eigen vermogen opbouwen binnen het MKB. Daarom lijkt mij zinnig om de oude WIR-premie van stal te hallen, waardoor men eerder overgaat tot nieuwe investeringen.

    P. Janssen (Email) - 16 Augustus '07 - 08:42


    Net als toendertijd met de z.g. Neokemps, proberen de ,,handige “ jongens de subsidiepot weer leeg te halen.Alle (ex) eigenaars van kleine schepen weten al jaren wat er moet gebeuren ! Mijn voorstellen: afschaffen van de meldedagen ( onzin in deze tijd van de mobiele telefoon en Email , de binnenvaart is meer just in time dan de spoorwegen ! ) los- en laadtijd gecombineerd voor een 800 tonner max. 12 uren is m.i. genoeg ! Je moet vandaag de dag eens bij een ontvanger komen als je geen trimzij hebt. Dan krijg je te horen,schipper je mag hier niet meer lossen ! Dus, de ontvangers moeten zich ook maar aanpassen als ze niet snel kunnen laden/lossen. En als laatste , het belachelijk lage Nederlandse overliggeld met ca. 300 % verhogen !

    O.J.Brink (Email) - 03 November '07 - 09:16


    Mogelijk geld naar goede kinderopvang i.p.v
    papier.

    J.W.STORM (Email) - 03 November '07 - 11:17


    ik lees mercurius wil er 25 laten bouwen en exploteren, met de moderne hedendaagse vrijetijd-bemanningsregelingen heb je dan al gauw
    met wal personeel en kantoor enz. 60 vakmensen nodig.
    ik meen me te herinneren dat ze nog niet een palletschip rendabel konden laten varen,ik kan zo nog wel ff doorgaan, helaas klein schip langzaam over en uit :(

    pukkie (Email) - 04 November '07 - 22:53


    mercurius wil weer 25 nieuwe kleine schepen op de markt brengen. telkens als het er op gaat lijken dat je meer vrachtprijs kunt vragen omdat er geen schepen zijn,komen zij de boel weer verzieken. in tilburg hebben ze bijna alle partikulieren al weggekregen nu volgt de rest. zo kunnen we nooit hogere prijzen vragen.

    v/d Berg (Email) - 01 December '07 - 14:20



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel