14 Okt '04 -Tankschepen leeg van Rotterdam naar Godorf
ROTTERDAM - Binnenvaarttankers worden door bevrachters leeg van
Rotterdam naar Godorf gedirigeerd. Zeehavens hebben bij gebrek aan
product moeite schepen met gasolie te laden. Dat melden
tankvaartschippers aan VAART! 'Het is echt een zootje. Godorf lijkt de
enige plek in Europa waar je nog gasolie kunt laden.' Intussen vaart de
binnenvaart voor de hoogste brandstofprijs ooit: met gemiddeld 331,76
euro per kuub betalen schippers volgens VAART!Vrachtindicator over de
laatste week 61,3% meer voor gasolie dan aan het begin van dit jaar.
De situatie in de tankvaartmarkt is door de absurd hoge olieprijzen zeer zorgelijk. Weekblad Schuttevaer meldt in de
rubriek De Rijn van A tot Z: 'De verhoudingen zijn flink scheef
gegroeid. Dat komt doordat de olieprijzen grotendeels door de
termijnmarkt worden bepaald en elke realiteit ten opzichte van de
fundamentele markt hebben verloren. Zolang deze marktconstellatie niet
verandert is een transportmarkt 'met volledige concurrentie' ver weg.
Er wordt mondjesmaat ingekocht en het ziet er niet naar uit dat snel
verandering komt in die situatie.'
800 harde Nederlandse guldens
In het VAART!Forum
wijst schipper Ton Wingelaar zijn collega's nog maar eens op de hoge
brandstofprijs: 'Is iedereen zich er van bewust dat tijdens de
afgelopen 42 dagen de prijs per kubieke meter gasolie met € 100
verhoogd is?! Dit is een toename van 38% (van € 260,55 op 31.08.2004
naar € 360,70 op 12.10.2004). En dat we met deze € 360,70 per cbm
gelijk gekomen zijn op een prijs van de 800 harde Nederlandse guldens
waarover we het telkens hebben 'toen de prijs nog écht hoog was'.
Wingelaar baseert zich op de actuele gasolieprijs volgens PKI/Reuters.
In zijn situatie, varend voor een vaste bevrachter, dekt de
gasolietoeslag geenszins de kostprijsverhoging. 'Wat heeft die
brandstoftoeslag nu eigenlijk voor een zin, als daarmee de extra kosten
voor brandstof door verhoging van de brandstofprijzen niet gedekt
zijn?', vraagt Wingelaar zich openlijk af. 'Of is dit een zoethoudertje
voor de binnenvaartondernemer?'