10 Mei '07 -VNSI: Record orderintake ruim 4 miljard euro
GORINCHEM 10/5 - Nederlandse scheepsbouwers hebben vorig jaar op praktisch alle deelmarkten uitstekend gepresteerd. Brancheorganisatie VNSI meldt een record orderintake van ruim 4 miljard euro. Tijdens de algemene ledenvergadering in Gorinchem gaven diverse sprekers hun visie op het thema 'Met samenwerken meer toekomst'. Tevens zijn het VNSI Jaarverslag en het nieuwe vakblad ShipBuilding Industry gepresenteerd.
In zijn jaarrede maakte VNSI-voorzitter ir M.J. van der Wal per deelmarkt de resultaten bekend:
Zeescheepsbouw
In totaal zijn in 2006 230 zeegaande schepen opgeleverd. De orderintake heeft die van 2005 overtroffen: 2,47 miljard euro (2005: 1,7 miljard euro). De orderportefeuille is daarmee tot ver in 2009 gewaarborgd. Het exportaandeel is 70%.
Zeescheepsreparatie en –onderhoud
De omzet steeg van 250 miljoen euro in 2005 naar 525 miljoen euro in 2006. Door het floreren van de meeste vrachtenmarkten is de reparatie behoorlijk gegroeid.
Kleine scheepsbouw
Op de visserij na zijn de ontwikkelingen in alle marktonderdelen positief. In 2006 zijn 110 schepen opgeleverd. De orderintake bedroeg 370 miljoen euro. De piek van 2005 (600 miljoen euro) is daarmee niet gehaald. Wel is de stijgende lijn van 2003 (232 miljoen euro) en 2004 (317 miljoen euro) voortgezet.
Grote jachtbouw
De orderintake is wederom gestegen. In 2005 bedroeg deze circa 700 miljoen euro. In 2006 bedroeg de orderintake 1,1 miljard euro. Veel werven boeken nu al voor levering in 2011.
Toekomst
De innovatieve kracht van de sector heeft een opsteker gekregen door de Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsnieuwbouw met een totaal budget van 60 miljoen euro. Nederland is hiermee weer op ‘Europees niveau’ gebracht. VNSI zal faire concurrentieverhoudingen binnen Europa actief blijven bewaken.
VNSI blijft verder extra aandacht vragen voor het maritiem technisch onderwijs. Goede samenwerking met de onderwijsinstellingen en de steun van de vakorganisaties is daarbij essentieel. Het blijven interesseren van nieuwe generaties voor de maritieme maakindustrie is bepalend voor het succes in de toekomst. De branche spant zich in om bijvoorbeeld jongeren duidelijk te maken dat de scheepsbouw een hightech
industrie met toekomst is. Er zijn momenteel al een paar honderd vacatures in de sector.