09 Mei '07 -Praktijkonderzoek wacht- en ligplaatsen Rotterdam
ROTTERDAM 9/5 - Koninklijke Schuttevaer is dringend op zoek naar schippers die mee willen werken aan een onderzoek naar het gebruik van wacht- en ligplaatsen in het westelijk havengebied van Rotterdam. Aan de hand daarvan bekijkt het Havenbedrijf Rotterdam waar eventuele nieuwe wacht- en ligplaatsen moeten komen en hoe die moeten worden ingericht. Het havenbedrijf hoopt daarmee de service richting schipper te vergroten én het aantal onnodige vaarkilometers terug te brengen.
‘Nu komt het regelmatig voor dat schepen die in de Europoort of op de
Maasvlakte leeg komen en een paar dagen later weer moeten laden,
richting stad varen omdat de ligplaatsen daar bezet zijn door schepen
die liggen te wachten om te laden of lossen’, zegt Paul van der Maat
van Schuttevaer. ‘Die schepen liggen daar omdat de wachtpalen die er
zijn bezet zijn, of omdat ze zolang moeten wachten dat ze liever op een
steiger met afloop liggen, zodat er een monteur aan boord kan komen of
er even iemand boodschappen kan gaan doen. Het havenbedrijf hoopt nu
via dit praktijkonderzoek op de juiste plaats het juiste aantal
plaatsen te realiseren’, legt hij uit.
‘Dus plaatsen met alleen een
paar wachtpalen, wachtsteigers met een afloop, en echte lig- en
overnachtingsplaatsen met voorzieningen zoals bijvoorbeeld een
autosteiger. En het havenbedrijf vraagt nu dus in feite aan de schipper
dat mede te bepalen’, aldus Van der Maat.
Representatief beeld
De eerste oproep aan dit onderzoek mee te werken werd een aantal weken
geleden verspreid, maar tot nu toe heeft zich nog maar een twintigtal
schippers gemeld. ‘Dat is een fractie van de honderden schepen die
regelmatig in Rotterdam komen. Jammer, want er wordt veel gemopperd
over het tekort aan wacht- en ligplaatsen en het havenbedrijf biedt nu
echt de kans vanuit de praktijk aan een oplossing te werken. Maar dan
moet er wel een representatief beeld van alle sectoren zijn’, zegt Van
der Maat. ‘Op dit moment hebben we vooral aanmeldingen van kleinere
droge ladingschepen. Daar kunnen we er nog meer van gebruiken, maar we
zijn met name op zoek naar mensen van grotere containerschepen,
tankers, duwstellen en koppelverbanden.’
Deelnemers aan het onderzoek wordt gevraagd een tijdje bij te houden
waar en hoelang ze in Rotterdam liggen te wachten om te laden of
lossen, wat de reden van de wachttijd is en wat de eventuele vaartijd
tussen de wacht- en de overslaglocatie is. Het Havenbedrijf Rotterdam
heeft inmiddels een document gemaakt waar die gegevens snel en
eenvoudig kunnen worden ingevuld.
Wie mee wil doen aan het onderzoek kan zich melden bij het landelijk
secretariaat van Schuttevaer, telefoon 010-4129136 of e-mail: info@ksvschuttevaer.nl
Gaan we nu weer twee jaar onderzoek doen, en dan vervolgens een jaar plannen maken.
Mij lijkt het beter palen te slaan en wel zo snel mogelijk.
De locaties in de europoort zijn al lang bekend, dit is alleen maar de zaak vertragen.