Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Mei '07 -IVW neemt certificaten schadevarende tanker in

TIEL 5/5 - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de certificaten van de binnenvaarttanker 'Jutta' ingenomen. De tanker botste door uitval van het roer op de Waal bij Tiel tegen de kruiplijn-coaster 'Salmon'. Bij de aanvaring op dinsdag 2 mei werd de huid van de coaster als een blikje opengereten.

Zie ook:

Foto KLPD

Opengereten coaster. Foto KLPD

De Duitse mts Jutta maakte als gevolg van roeruitval een hoek van 90 graden bakboord. Door een stuurcorrectie kon de coaster voorkomen dat de binnenvaarttanker haar ladingtanks raakte. Het achterschip van de coaster werd wel enkele meters opengereten. Beide schepen hadden gevaarlijke stoffen aan boord. Er is geen uitstroom of lekkage van deze stoffen geweest. De vaarweg was niet geblokkeerd en er vielen geen gewonden.

De oorzaak van het uitvallen van het roer is nog niet bekend. Omdat na diverse testen niet 100% gegarandeerd kon worden dat het roer zou blijven werken, heeft IVW voorgeschreven om verdere reparaties uit te voeren. Na de reparatie, maakt de inspectie een proefvaart om te beoordelen of de ingenomen certificaten teruggeven kunnen worden.

Als een blikje
De tanker voer richting Duitsland en liep bij het passeren van de coaster plotseling uit zijn roer. De schipper probeerde nog achteruit te slaan maar kon niet verhinderen dat zijn schip tegen de bakboordzijde van de coaster voer en deze als een blikje openscheurde. Er ontstond een scheur van bijna 10 meter lang en 1 meter breed. De tanker liep bij de aanvaring slechts lichte schade op.

Na de aanvaring konden de beide schepen op eigen kracht afmeren in de voorhaven van sluis Tiel. Tijdens het invaren van de sluis liep de tanker in aanwezigheid van de Waterpolitie weer uit zijn roer. Dit keer zonder verdere gevolgen. Op verzoek van IVW heeft de Waterpolitie het certificaat van onderzoek van de tanker ingenomen. Beide schepen lagen woensdag nog in Tiel. In samenwerking IVW wordt technisch onderzoek verricht aan de stuurinrichting van de tanker.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Eerst hadden schepen een soort roeispaan om mee te sturen en later vonden ze een roer uit met een helmstok
    Later kwamen er wat tandwielen en een stuurrad hen was wel fisiek werken maar het ging zelden mis
    En nu
    Elektrische of hydraulische stuurwerken met autmatische piloot waar bij als op de feedback van de piloot een draadje los schiet je onherroepelijk de hoek om gaat en dan moet je wel heel snel zijn om een schip nog tijdig terug te krijgen .
    Ik kom veel bij storingen op schepen maar regelmatig kom ik autopiloten tegen die last hebben van een marifoon en dan spontaan de ene of andere kant uit gaan of bijvoorbeeld heftig reageren op netspannings variatie
    Meestal betreft dat nieuwbouw schepen die op gerenomeerde werfen zijn gebouwd en meestal als aangenomen werk worden afgeleverd dus zo goedkoop mogelijk.
    En dan wordt het achter af wel erg moelijk om de problemen er uit te krijgen want het zit meestal zo moelijk bereikbaar dat je soms de halve stuurhut uit moet breken om het probleem betrouwbaar te kunnen verhelpen
    Ik wil nog wel eens een keer een proef doen met dit soort schepen als ik langs vaar met mijn trx aan boord van 100 watt ik durf er bijna om te wedden dat 50 % de hoek omgaat p.s ik mag 400 watt aan boord hebben op HF
    G.Schuttevaer mslb “Marconi”

    Schuttevaer (Email) (URL) - 02 Mei '07 - 21:36


    Hoe was het ook weer 2007 toch, helmstok, haspel?
    Ten eerste weet dhr. “Schuttevaer” ook de oorzaak nog niet, zowiso ingeval van een atmosferische storing (100 watt)is het geen blijvende uitval, er wordt materiaal bijgehaald (nieuwbouw) waar dit voorval in iedergeval geen betrekking op heeft.Want ik weet niet of dat bekend is maar er worden eisen gesteld, gekeurd en misschien niet onbelangrijk die installateur cq. leverancier wil waarschijnlijk nog wel meer instaleren en/of leveren.
    En dan dat vroeger, hr. Schuttevaer, toen gebeurde er ook genoeg maar dat hoorde we niet omdat er vroeger nog vaart etc. was.

    gr. Cor

    Cor (Email) - 06 Mei '07 - 17:44


    De keuring door SI betreft die mensen willen wel maar hebben meestal te weinig tijd om overal onder te kijken en missen soms ook de de kennis op EMC gebied
    Als bijvoorbeeld Radio Zeeland apperatuur ingebouwd wordt zoals omschreven in het manual durf ik te beweren dat het veilig is maar ik was een paar weken op een vrij nieuwe contaner schuit en de aanleg van de piloot ( radio Zeeland ) was een regelrechte ramp
    kasten niet deugdelijk gemonteerd geen afgeschremde kabels en niet aangelegd volgens de europesche EMC eisen .
    Het in de handnemen van een VHF portofoon in de stuurhut was voldoende om 15 graden p/m de hoek om te gaan
    Ik noem geen namen van schepen wat dit betreft geen namen van leveranciers maar ik weet goed over welke installties het gaat
    En zolang het gebruik van een VHF porto in de stuurhut de piloot op hol jaagd is het wat mij betreft afgekeurd.
    Daar komt bij dat alle nieuwbouw schepen op dit moment zo geodkoop mogelijk bedraad moeten het z.g. aangenomen werk en als het wat tegen loopt moeten de verdiensten uit de lengte of de breedte komen
    En het is niet alleen met de besturing waar zwaar op bezuinigd wordt ook kom ik schepen tegen waar marifoons niet deugedelijk zijn aangesloten slechte coax verkeerde antennes soms met een zendberiek van minder dan 2 KM op 20 watt dan is er toch echt knoei werk afgeleverd op dit punt
    En als je gaat meten dan kom je er achter dat er gewoon hele goedkope coax is gebruikt waar een 27 mc er noch zijn neus voor optrekt.
    En aangezien KSR HDTP RDR AT of hoe ze nu mogen heten geen keuringen meer verrichten kan er wat aan gebroddeld worden.
    Het topput wat ik tegen kwam op een Rijkswaterstaat vaartuig waren ATF 2 Antennes aan de marifoons want die waren korter en dan hoefde ze de mast niet te strijken alleen het bereik was erg kort en de beide zenders hadden het ook niet naverteld beide eindtrappen waren kapot.
    En zo kan ik uit mijn ervaringen nog dagen door tikken

    Schuttevaer (Email) (URL) - 07 Mei '07 - 19:48


    Ik wil nog een keer reageren, maar ik denk dat dhr. Schuttevaer zelf het meeste duidelijk maakt met;“vrij nieuwe container “”“schuit???”, waneer bent U het laatst buiten Amsterdam geweest?
    Want in Amsterdam gebeurt het, maar op gebied van nieuwbouw innovatie en afbouw zou ik toch nog eens verder gaan kijken, Werkendam, Druten, Heusden, Hardinksveld, Nijmegen etc. want daar zijn bedrijven die het wél kunnen en goed doen, uit eigen ervaring na 3 jaar nog geen enkele storing en met mij zovele. Voer ook over de laatste 5 jr. waarin tientalle zonniet honderden schepen zijn afgebouwd dan eens voorvallen met deze objecten aan die betrekking hebben op het onderwerp. Dus voordat we weer een eeuwig vooroordeel in de ruimte slingeren vanuit achtergebleven onwikkeling.

    Cor (Email) - 08 Mei '07 - 08:35


    U doet voorkomen dat Amsterdam een achtergebeleven gebied is en ik laat u maar bij dat idee
    Wij verlenen service door geheel Nederland en zelfs bij soringen in het buitenland

    Schuttevaer (Email) (URL) - 08 Mei '07 - 21:29


    Er word niet gezegd dat Amsterdam achtergebleven gebied is Hr. Schuttevaer, dit duidt meer op de reactie. Blijf allen eens bij het onderwerp m.b.t. de laatste vijf jaar.

    Cor (Email) - 09 Mei '07 - 14:18



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel