Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Jun '07 -Minister fluit ProRail terug: marifoon op spoorbruggen

DEN HAAG 27/6 - Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft met spoorwegbeheerder ProRail afgesproken dat de marifoonbediening van de spoorbruggen te Zwolle en Zutphen op zeer korte termijn wordt hervat. Hij antwoordt dat op schriftelijke vragen van SP-Kamerlid Roemer.

Zie ook:

Omdat ProRail een marifoonopleiding en -certificaat voor alle medewerkers te duur vond, werd overgestapt op uitsluitend telefonische bereikbaarheid. Aan het Agentschap Telecom is volgens Eurlings nu gevraagd een tijdelijke ontheffing te verlenen voor het bedienen van de marifoon door ProRail-medewerkers die niet de vereiste opleiding hebben. Dat de spoorbruggen niet bereikbaar zijn per marifoon acht de minister 'een ongewenste situatie met het oog op de vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaart- en treinverkeer'. 

Begin mei dreigde Koninklijke Schuttevaer spoorwegbeheerder ProRail en mogelijk ook Rijkswaterstaat met een kort geding als aan de onbereikbaarheid van de spoorbruggen over de IJssel bij Zutphen en Hattem en die over het Prinses Margrietkanaal bij Grou per marifoon geen eind zou worden gemaakt.

'Wij hebben nu geen andere keus', lichtte Schuttevaer-directeur Kees de Vries de juridische stap toe. Op de verenigingssite zei hij: 'Het nieuwe beleid heeft al gevaarlijk situaties opgeleverd. Het is te gek voor woorden dat dit zomaar kan. Wij staan niet in voor de gevolgen. Rijkswaterstaat mag dit als vaarwegbeheerder van ProRail dan ook niet accepteren. Als de zaak niet direct wordt teruggedraaid zullen wij onze jurist opdracht geven een kort geding aan te spannen", aldus De Vries.

Kostenoverweging
Een woordvoerder van ProRail bevestigde dat in het overleg met Rijkswaterstaat een verschil van mening bestond. De maatregel voor de bruggen in de regio Noord-Oost is ingegeven vanuit kostenoverweging. De brugbediening is naar de treindienstleiderspost gehaald. De vroegere brugwachters doen daar nu veel andere taken samen met zo'n 70 collega-treindienstmedewerkers. Omdat in de nieuwe situatie meerdere mensen de bruggen bedienen, zouden die allemaal geexamineerd en gecertificeerd moeten worden, met alle kosten van dien.

De woordvoerder zei niet te weten of ProRail eenzijdig mag besluiten over te gaan op GSM-contact tussen schippers en spoorbruggen. 'Veiligheid staat ook bij ons hoog in het vaandel, maar als het moet kan de rechter daarover een oordeel vellen.'

Verbijstering
Binnenvaarders reageerden met verbijstering op het scheepvaartbericht van 18 april waarin het per direct afschaffen van de marifoon voor IJsselbruggen werd gemeld. In de mailinglijst van de Schuttevaer-afdeling Gelderland werd de kwestie aangekaart, Koninklijke Schuttevaer tekende op het moment van uitgave van het bericht onmiddellijk bezwaar aan bij zowel ProRail als Rijkswaterstaat Oost-Nederland, en in VAART!Log werd het absurde van de maatregel aangetoond.

De RWS-directie Oost-Nederland stemde niet in met het enkel telefonisch bereikbaar zijn van de spoorbruggen Zutphen en Hattem, maakte het scheepvaartbericht van 18 april ongedaan en ging met ProRail in overleg.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Laat die trein maar bellen wanneer hij over de brug kan en zet hem voor de rest de hele dag maar open,de ijssel was er eerder dan het spoor dus laten hun maar effe wachten.
    Die brug ligt er tenslotte voor hun en niet voor de binnenvaart,die kan wel zonder brug.

    G.J.Wijkstra (Email) - 07 Mei '07 - 22:11


    Wat zijn de telefoonnummers van deze desbetreffende spoorbruggen, word dit op tijd aangegeven of moeten we er eerst een cabrioletje van maken voordat we weten wat de telefoonnummers zijn?!

    PJ Koster (Email) - 09 Mei '07 - 15:12


    We hebben toch nog fluitsignalen, dan vragen we op een nautisch verantwoorde manier en ouderwerdse manier de brug te openen.
    Vooral midden in de nacht voor de stad van Zutphen.

    c de waardt (Email) - 10 Mei '07 - 22:26


    ja en dat dan een buurtbewoner (oudschipper?)de brugman moet bellen wat het betekent.

    m g (Email) - 29 Juni '07 - 21:53



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel