Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

VAART!Beurskrant

27 04 07Radio Holland & Periskal tekenen overeenkomst

PadPiloot gebruikt Tresco S-57 ECDIS kaarten

ROTTERDAM / WUUSTWEZEL 27/4 persbericht Radio Holland - Tijdens de binnenvaartbeurs Construction & Shipbuilding die van 8 tot 10 mei wordt gehouden in Gorkum zullen Radio Holland en Periskal, leverancier van de populaire Tresco S-57 ECDIS kaarten, een overeenkomst tekenen. Het contract legt het gebruik van deze kaarten voor de nieuwe Radio Zeeland SIGMA-560 PadPiloot vast.

Radio Holland introduceerde vorig jaar de innovatieve PadPiloot, die in samenwerking met Radio Zeeland is ontwikkeld. Nu is door Periskal een nieuwe interface ontwikkeld die de communicatie tussen de Tresco Inland ECDIS Viewer en de PadPiloot verzorgt. Hierdoor kunnen de populaire Tresco kaarten ook gebruikt worden in combinatie met de PadPiloot. Deze unieke samenwerking tussen Radio Holland, Periskal en Radio Zeeland zorgt voor een zeer innovatief product.

SIGMA-560 PadPiloot
De PadPiloot is de laatste ontwikkeling op het gebied van riviernavigatie en laat de gebruiker op de Tresco Elektronische kaart de gewenste bocht tekenen. De PadPiloot rekent met u mee of het aangewezen pad te "halen" valt. Net als de rivierpiloot, volgt ook de PadPiloot de knuppel en een aangewezen pad wordt gevolgd. Dit gebeurt door continue communicatie tussen Inland ECDIS en de PadPiloot. Het systeem controleert dus continu de status en de positie en vergelijkt dit met het op de kaart ingetekende pad. In bochten waar de ervaren schipper zelf een scherpere bocht maakt vanwege de stroming, bouwt de PadPiloot rustig de bochtsnelheid op. Dit resulteert in rustiger roerbeweging en strakkere manoeuvres.

In de PadPiloot komt de bestaande techniek van bochtaanwijzer en rivierpiloot samen met de moderne techniek van Inland ECDIS. Door de combinatie met de Tresco Inland ECDIS kaarten krijgt de schipper een gedetailleerd overzicht van het vaargebied waar hij met behulp van de PadPiloot zijn koers uitzet.

De Tresco Inland ECDIS viewer en Periskal Radar Overlay
De Tresco Inland ECDIS viewer maakt gebruik van Inland ECDIS S-57 kaarten, conform de laatste normen die zijn opgesteld door de Rijnvaart- en Donau-commissie. Via GPS wordt de positie van het schip op de kaart weergegeven. Optioneel is het mogelijk ook het radarbeeld te koppelen met behulp van de Periskal Radar Overlay.

(advertentie)

Vernieuwingen zijn mooi,zo ook inovatie.Maar of de binnenvaart zo blij moet zijn met de nieuwe pilot,Pad-pilot- die samen werkt met AIS,radar en electrobnische-ecdis-kaart is voor mij een grote vraag.
De Pad -pilot draait op twee pc’s en dat is een grote verandering met de tot nu toe gebruikte pilots,die op elektronische modules draaien en alleen aan de bochtaanwijzer waren gekoppeld.
Dat de Pad-pilot (nog)niet zelfstandig gebruik van AIS-radarinformatie over andere schepen om het pad te verleggen en zo de schepen te ontwijken.
Op de RIS bijeenkomsten wordt steeds gesproken dat AIS-Radar -Ecdis kaarten HULP-middelen zijn.En dat dat nooit vergeten mag worden.
De nieuwe schepen-eilanden- van 150 meter lang zullen dit graag willen aanschaffen en gebruiken.
Maar of het inovatief is en VEILIG betwijfel ik.
Mieke Kuipers (Email) - 01 05 07 - 19:57


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel