20 Jun '07 -Bom Oranjesluizen opgeblazen in Afrikahaven
AMSTERDAM 20/6 - De
bom die dinsdag door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) werd aangetroffen bij de Oranjesluizen vlakbij Amsterdam, is woensdagmorgen naar de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied vervoerd en tot ontploffing gebracht.
Het vervoer van de bom was geen probleem, zegt majoor Hans Linschoten
van het Explosieven Opruimingscommando (EOC) in Het Parool. De bom werd
ingegraven in een kuil van 'drie, vier meter diep met een paar meter
zand er bovenop om de scherven binnen te houden'.
De bom stamde uit 1943, toen de Amerikanen de toenmalige
Fokkerfabrieken in Noord bombardeerden. Een deel van de overtollige
bommenlast is toen boven het IJ geloosd. Het projectiel woog ongeveer 250 kilo.
De vondst had geen gevolgen voor het scheepvaartverkeer.
Twee maanden geleden werd tijdens baggerwerkzaamheden ook al een bom
gevonden bij de sluizen. Die was wat groter, namelijk 700 kilo, en stremde het scheepvaartverkeer.
Marine laat zeemijn van het IJ ploffen bij Den Helder
AMSTERDAM 20/4/07 - De opgebaggerde Duitse zeemijn, die donderdag zo'n
100 schepen bij de Oranjesluizen tien uur lang in stremming hield,
wordt door de marine bij Den Helder op zee tot ontploffing gebracht.
De zeemijn behoort met zijn zevenhonderd kilo explosief gewicht tot een
van de zwaarste categorieën explosieven. 'Enkele jaren geleden hebben we
ongeveer 10 kilometer voorbij de kust van Scheveningen een soortgelijk
projectiel laten ontploffen. De bewoners dachten door de trillingen dat
zij te maken hadden met een lichte aardbeving', aldus een woordvoerder
van de Koninklijke Marine.
Volgens de woordvoerder is het uniek dat een zeebom in de
Nederlandse binnenvaart wordt gevonden. "Het is een raadsel hoe de mijn
daar terecht is gekomen. Het zou kunnen dat een Duits vliegtuig de mijn
heeft laten vallen terwijl deze mikte op zee. Maar dat zijn slechts
speculaties."
Hele nacht op volle sterkte
Na tien uur stremming vanwege een opgebaggerde bom is het
scheepvaartverkeer door de Oranjesluizen donderdagavond rond half 11
weer op gang gekomen. Tegen 22.00 uur lagen volgens het hoofd van de
Oranjesluizen in totaal honderd schepen te wachten op doorgang. De hele
nacht is in de sluizen op volle sterkte gewerkt om alle boten te kunnen
verwerken.
Bij baggerwerkzaamheden haalde het baggerschip Leendert Sr om 13:00 uur een explosief naar boven. De omgeving van de vindplaats bij de Oranjesluizen werd afgezet voor
scheepvaartverkeer. De scheepvaart werd geïnformeerd door post Schellingwoude (kanaal 60). Te land viel de overlast door de
vondst volgens de politie mee, omdat in de directe omgeving niemand
woont. Het baggerschip lag net niet boven de IJburgertunnel. De tunnel is niet afgesloten geweest.
De Explosieven Opruimings Dienst (EOD) arriveerde omstreeks 16:00 uur en bekeek samen met de marine wat er
met de bom moest gebeuren. 'Het begon ons en wat andere collega's al aardig uit de keel te hangen', vertelt schipper Hendrik Meints van de Juntos in het VAART!Forum. 'We hebben gevraagd of het ponton met de bom niet naar de dijk kon worden getrokken. Het antwoord was: nee, nee en nog eens. Het is een levensgevaarlijke situatie.'
Meints belde 's avonds half 9 zelf naar de EOD in Culemborg en kreeg daar te horen dat de dienst de omgeving had vrijgegeven. 'Maar Amsterdam wist van niets', volgens Meints. 'Omstreeks 10 uur is het ponton met de levensgevaarlijke bom naar het Markermeer gesleept, langs ons allemaal heen... Om half 11 is de stremming weer opgeheven voor alle kanten. Dus toen werd het een zooitje. Alle 39 schepen tegelijk los en naar de sluizen toe en naar het Markermeer...'