AMSTERDAM 30/10 update - Het Rotterdamse havenbedrijf en enkele rederijen
hebben illegale afspraken gemaakt, waardoor klanten voor de
Ceres-terminal jarenlang uitbleven. Dat meldde de Amsterdamse
stadszender AT5 9 oktober aan de hand van 'diverse bronnen', die overigens niet nader worden
genoemd. Volgens het Parool wordt Ceres uit de markt geconcurreerd met extra lage haventarieven voor containerschepen in Rotterdam.
Insteekhaven In mei 2001 was de feestelijke oplevering van de Amsterdamse Ceres
Terminal. Een hypermoderne containerterminal waar zeeschepen zeer snel
geladen en gelost kunnen worden omdat de terminal is voorzien van een
insteekhaven waardoor de enorme kranen aan twee kanten van een schip
kunnen werken.
Al drieëneenhalf jaar lang is er nauwelijks activiteit op de terminal
waar te nemen. Een van de belangrijkste hoogtepunten was de ontvangst
van het cruiseschip "Queen Elisabeth II". En nu dan eindelijk het
eerste containerschip, de APL Iolite uit Signapore.
Dit schip vaart een lijndienst tussen Signapore, China, Oman, Zeebrugge, Hamburg en Rotterdam. En voor 1 keer Amsterdam.
De Amsterdamse haven is aangedaan om 2000 containers met textiel en
electronica te lossen die vervolgens per binnenvaartschip naar
Rotterdam gaan; de haven van bestemming. De uitwijk naar Amsterdam
heeft alles te maken met het Rotterdamse capaciteitsprobleem in de
containerafhandeling. Ondanks die problemen voelen de reders er
overigens nog niet veel voor om Amsterdam als alternatief te kiezen. Op
de volgende reizen van de APL Iolite komt Amsterdam als aanloophaven al
niet meer voor. De eerste klant is binnen, maar vooralsnog lijkt het
een incidentele klant.
Als minister Zalm de 1,4 miljard subsidie voor de Maasvlakte II (nog) niet had toegezegd zouden ze (reders) vanzelf zijn gekomen. Dit is pure kapitaalvernieting van belastinggeld. Schande!
Grote onzin. Als dhr Zalm de 1,4 miljard subsidie niet had toegezegd dan zouden de grotere rederijen op dit moment rond de tafel zitten met Hamburg, Bremerhaven en Antwerpen. Daar “zijn” ze al aan het uitbreiden en zullen ze dus ook eerder klaar zijn. We zijn dus eigenlijk al aan de late kant. Ik kan u vertellen dat deze zomer de Rotterdamse haven bijna aan zijn limiet zat qua capiciteit, en dit terwijl er sprake is van een nog steeds slechte economie. Hoe moet dat straks als de economie vol aantrekt ?? Juist dan wijken de rederijen uit naar Antwerpen, Hamburg & Bremerhaven en “NIET” naar Amsterdam. Het is een schande dat er niet eerder is geinvesteerd!! Deze Investering wordt dubbel en dwars terug verdiend door de overheid. Als je kijkt hoeveel toegevoegde waarde de Rotterdamse haven heeft. Zowel direct als indirect dat is immens. Ik doel hierbij op : Werkgelegenheid, extra werk voor binnenvaart, spoor, wegvervoer, distributeurs etc. etc.