22 Aug '07 -Excelsior: te zwaar en verkeerd beladen
DUISBURG 22/8 - De Excelsior was niet alleen te zwaar beladen, de containers waren bovendien volledig instabiel gestapeld. Vier maanden nadat het containerschip Excelsior bij Keulen een deel van de 32 containers verloor, bevestigt woordvoerder Rolf Haferkamp van de Staatsanwaltschaft Duisburg dat eerdere veronderstellingen kloppen. Het ongeval op 25 maart hield de Rijn vijf dagen dicht voor alle scheepvaartverkeer.
'Das muss man sich so vorstellen, als ob rechts oben alle schweren und links oben alle leichten Container aufgestapelt wurden', zegt Haferkamp in Rundfunk Online. Getuigen hadden de instabiliteit van het schip al vanaf Mannheim opgemerkt. De 64-jarige Duitse kapitein en de tweede kapitein, een
48-jarige Tsjech, worden nu geconfronteerd met de uitkomsten van het justitie-onderzoek.
De twee
kapiteins worden verdacht van het in gevaar brengen van het
scheepvaartverkeer, het onverantwoord omgaan met gevaarlijke stoffen en
goederen, en verontreiniging van het oppervlaktewater. Justitie overweegt vervolging in te stellen.
Containers gewogen
Om de
instabiele belading met zekerheid te kunnen vaststellen werden de
containers gewogen en de gewichten vergeleken met de laadlijsten en
douanepapieren. Justitie en politie sloten al eerder niet uit dat het
stabiliteitsprobleem nog door overbelading zou zijn versterkt. De complete
lading van de Excelsior werd door het Staatsanwaltschaft in beslag
genomen. Bij controle bleken
containers duidelijk zwaarder dan op de laadlijsten werd vermeld.
Uit
expertonderzoek moet blijken in hoeverre de scheur in het voorschip,
die al in september 2006 was ontstaan en waardoor op de dag van het
ongeluk water naar binnen liep, het ongeluk mee heeft veroorzaakt.
Het goede nieuws voor het milieu is dat de gevreesde
verontreiniging met 15 ton bijtende zuren niet heeft plaatsgevonden. Er is een
container met gevaarlijke stoffen zwaar beschadigd, maar er is maar
betrekkelijk weinig milieuschadelijke stof in het Rijnwater
terechtgekomen. De regionale milieudienst heeft tijdens metingen de
afgelopen week geen schade kunnen vaststellen.
'Alles läuft wieder normal', zei een politiewoordvoerder
zaterdag tegenover de WDR, over het scheepvaartverkeer op de Rijn na de
vrijgave vrijdagavond. Volgens de Duitse waterpolitie zijn de
binnenvaartschepen veel sneller en
probleemlozer gaan varen dan verwacht.
Het ingestelde oploopverbod en de verplichte
rechtsvaart (kmr 670 tot kmr 700) werden zaterdag 07:00 uur opgeheven. De vaarwegbeheerder heeft na de vrijgave van de Rijn bij Keulen tot maandagmorgen 2 april 08:00 uur ook een oploopverbod en verplichte rechtsvaart ingesteld voor het traject van Erbach (km 514) tot Ingelheim (km
520) in beide richtingen.
31.3 - Gegen 07:00 Uhr sind heute die Beschränkungen für die Schifffahrt im Raum Köln aufgehoben worden, da der Schiffsverkehr völlig reibungslos abläuft. Allein die Anzahl der Fahrzeuge auf dem Rhein ist heute etwa drei mal so hoch wie an einem normalen Samstag, da sich die Binnenschiffer natürlich auf die Freigabe zum Wochenende eingerichtet hatten. Die Einsatzkräfte ziehen nach diesem Einsatz eine positive Bilanz. Eine so große Zahl von Schiffen reibungslos wieder in Fahrt zu bekommen, gelang nur dank der vertrauensvollen und disziplinierten Zusammenarbeit zwischen Binnenschiffern sowie Polizei und Wasser- und Schifffahrtsamt.
30.3 - 22:45 Uhr - Nach wie vor läuft der Schiffsverkehr störungsfrei. Das Schiffsaufkommen in der Talfahrt wird schon langsam weniger. Die Lücken zwischen den einzelnen Fahrzeugen betragen nun schon mehrere hundert Meter. In der Bergfahrt dürfte sich die Situation in den nächsten zwei Stunden deutlich entspannen.
30.3 - 21:15 Uhr - Ein großes Lob an die Binnenschiffer. Sehr professionell, ruhig und gelassen haben die Binnenschiffer auf die Freigabe der Schifffahrt reagiert. Völlig ohne Komplikationen haben sie ihre Fahrt angetreten, sich eingereiht und die Arbeit der Einsatzkräfte wirklich gut unterstützt. Berg- und Talfahrt laufen nun ohne die geringsten Schwierigkeiten wie an der Schnur gezogen aneinander vorbei durch Köln. Nicht ein lautes Wort war im Schiffsfunk zu hören. Alle sind froh, endlich weiter fahren zu können.
Wasserschutzpolizei NRW
Om de extra toestroom van
schepen te verwerken bleven de sluizen op de Moezel continu in bedrijf.
WSA Keulen heeft zaterdag verder gezocht
naar de drie nog vermiste containers. 'We staan voor een raadsel', zei
woordvoerder Markus Neumann. Hij spreekt vermoedens tegen als zouden de
containers in de vernieling geraakt zijn en zou de inhoud zich in de
Rijn verspreid. 'Of ze zijn in één of ander gat verdwenen, òf ze hebben
helemaal nooit bestaan', aldus Neumann. Maandag wordt verder gezocht.
In een scheepvaartbericht
wordt er nogmaals op gewezen dat voor de vaart door het gebergte (kmr
412 tot kmr 590, beide richtingen) de aflaaddiepte van schepen
afgestemd moet zijn op de Pegel Oestrich.
Te diep beladen schepen moeten lichten voordat ze het gebergte invaren.
Om vastvaren en vaarwegblokkades te voorkomen wordt door de
Wasserschutzpolizei versterkt gecontroleerd. Risicoschepen moeten
rekening houden met een doorvaarverbod.
Ik wil nog even reageren op het ongeluk met de Exelsior. Ik heb gehoord dat de WSP ter plaatse het schip daar heeft op laten draaien om daar voor anker te gaan dit is voor mij onbegrijpelijk want wat willen ze daar dan ter plaatse ondernemen als blijkt dat de stabiliteit niet in orde is. Waarom het schip niet verder laten varen naar K-Niehl en dan achteruit naar binnen dan was ons een hoop ellende en negatieve publiciteit bespaard gebleven. Ik hoop dat de verantwoordelijke mensen nu eens een keer goed bestraft worden en er niet met blauw oog vanaf komen en het geeft ook meteen weer eens aan dat de WSP weinig of geen kennis van zaken heeft.
Tja, wat ik ook niet snap en vele andere denk ik ook niet, dat de riviercentrale niet heeft ingegrepen, hij moet toch aan de tauberwerth ook flink scheef zijn gegaan met het insturen van de bochten en daar zitten die gasten van de riviercentrale met hun neus bovenop…
De schippersopleiding besteedt hoegenaamd geen enkele aandacht aan stabiliteit. Het wordt hoog tijd dat, bijvoorbeeld voor het behalen van schippersdiploma’s basiskennis van stabiliteit van schepen een vereiste wordt.
Onderstaande quote uit weekblad Schuttevaer van deze week:
“Verder kennen maar weinig schippers de stabiliteitshandleiding en de daarin vermelde voorbeeldberekeningen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond en de IVW-toezichteenheid Binnenvaart”
Het is van de zotte dat anno 2007 een meerderheid van de professionele schippers hier niet mee op hoogte is, of zelfs geen computerprogrammaatje heeft om de stabiliteit te berekenen.
op het bericht van bertuzzz wil ik nog even reageren. je kan nog zo’n professionele schipper zijn, maar als een terminal niet op nummer wil laden heb je niks aan een stabiliteits berekening. nog erger wordt het als je in Duisburg Rheinhausen laad, want die kijken helemaal nergens naar dus dan moet je helemaal goed opletten waar ze alles neerzetten. ik lag pas bij een buurman opzij daar werden geen nummers geschreven, ze zitten in de hut een beetje te internetten maar ze wisten na 6 uur laden niet precies wat er al in het ruim stond en de ADNR dozen met 2x blauw stof stonden gewoon op de 3e en 4e laag aan de buitenkant en dan hebben we het ook over tankcontainers!!! en stekkeren ??? eentje is toch zat om een 40ft doos op de 4e laag vast te zetten, waarom zou je er twee onder leggen !!! in zulke gevallen vraag je ook om problemen.
Als er niet op nummer geladen wordt hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Je schrijft tijdens het laden gewoon de nummers op, en aan de hand daarvan bereken je tussentijds meermaals de stabiliteit. Als er niet meer genoeg reserve in de stabiliteit zit leg je het laden gewoon stil. Wij doen dit al jaren zo, en het kantoor heeft ons nog niet buiten gezet.
Het is natuurlijk veel kwalijker als de gewichten niet kloppen, maar ook dat merk je als je goed oplet, en dan neem je gewoon meer reserve, zodat je aan de zekere kant blijft.
even over de opleiding. er werd gezegt dat je bij je opleiding schipper niet geleerd word hoe je stabiliteit moet berekenen.toen ik 6jaar geleden op het STC zat hebben wij uitvoerig en zonder computer een heleboel nauwkeurige stabiliteitsberekeningen moeten maken. veel met containers maar ook met andere constructiedelen..
nu zit ik niet in die ladingbranche dus het vervaagd bij mij maar het word wel degelijk goed geleerd!!!
oke, heel dom van de WSA om hem op te laten draaien, en ook moeten de gewichten beter kloppen op de papieren, maar als je ervaren ben dan weet je als schipper dat dat toch vaak niet klopt, dus de grootste fout bij de schipper zelf! en mag je wel vervoeren met een scheur in je kop?