30 Mrt '07 -Rotterdam regelt extra ligplaatsen na de stremming
ROTTERDAM 30/3 - Havenbedrijf Rotterdam stelt extra wachtplaatsen beschikbaar voor de
binnenvaart als de stremming van de Rijn bij Keulen wordt opgeheven, meldt Koninklijke Schuttevaer. De
havenmeester verwacht dan tijdelijk een extra toestroom van tientallen
schepen.
Veel van die binnenvaartschepen hebben
als uiteindelijke bestemming de haven van Rotterdam. Met een aandeel
van bijna 60 procent is de binnenvaart de belangrijkste
achterlandverbinding van de grootste haven van Europa en de Rijn is de
belangrijkste vaarweg.
De eerste schepen worden veertien uur nadat de Rijn is vrijgegeven, in Rotterdam verwacht.
De tijdelijke wachtplaatsen liggen verspreid over de gehele haven;
zowel het stadsgebied, Botlek als Europoort/Maasvlakte. De maatregel is
van kracht direct na het opheffen van de blokkade en geldt maximaal een
week. Rederijen die hiervan gebruik willen maken, dienen zich
vroegtijdig via marifoonkanaal 11 in verbinding te stellen met de
Verkeerscentrale Rotterdam of de Verkeerscentrale Hoek van Holland.
Inlichtingen kunnen verkregen worden bij de wachtchefs van de
Verkeerscentrale Botlek (010-2522601) en de Verkeerscentrale Hoek van Holland (010-2522801).
Stilte voor de storm
In de Rotterdamse haven heerst stilte voor de storm, schrijft het Algemeen Dagblad.
Als de stremming in de Rijn bij Keulen uit de weg is geruimd,
veroorzaakt de golf schepen die vanuit Duitsland deze kant op komt
waarschijnlijk lange wachttijden bij Rotterdamse terminals. De hele
binnenvaart zal daar last van hebben, uit Nederland en daarbuiten.
Dat is voor de Rotterdamse haven de derde tegenvaller in korte tijd.
De staking van sleper Smit en de douane bezorgen de grootste haven van
Europa al de nodige hoofdbrekers. Binnenvaartschippers wachten bij
normale bedrijvigheid soms al vijftien uur in de rij om (een deel van)
hun lading af te leveren. Wanneer de ’kurk’ uit de Rijn is, zal de file
op het Rotterdamse water alleen maar toenemen. Voor schippers die per
dag betaald krijgen is dat niet zo’n ramp, maar voor degene die per
afgeleverde container geld krijgt, zijn de wachttijden een bittere pil.
De stop in de rivier werkt nu al 'flink verstorend voor
de logisitiek', zegt Maira van Helvoirt, secretaris van het Centraal Bureau
voor de Rijn- en Binnenvaart, in de krant. Operators zeggen afspraken met bedrijven af,
omdat ze geen schepen kunnen leveren. Maar havenbedrijven zitten nog niet
klem, zo lijkt. Europees Massagoed Overslagbedrijf, gespecialiseerd in kolen
en ijzer, kan minder intensief de binnenvaart laden, vertelt een
woordvoerder. 'Dat is jammer, maar geen ramp. We hebben gelukkig kleine
voorraden, dus geen ruimtetekort.' De kolencentrales in Duitsland kunnen
ook nog een tijd vooruit zonder nieuwe aanvoer. Die hebben juist veel
reserves. Ook ECT, de grootste containerterminal van Europa heeft geen
ruimtegebrek, zegt een woordvoerder.