LAHNSTEIN 29/3 - Wachten op de Rijn. Jaap
Fluiter, binnenvaartschipper uit Enkhuizen, heeft er genoeg van. Maar
zijn humor is-ie nog niet verloren. 'Het is wel goed voor mijn
relatie. Kunnen we eindelijk samen eten', zegt hij in het Noordhollands Dagblad.
Fluiter
(72) laat zijn grap vergezellen door een gulle lach. Maar toch ook een
beetje als een boer met kiespijn. Al sinds maandag ligt hij met zijn
schip Aquarius in de haven van Lahnstein, stadje aan de Rijn, even
stroomopwaarts van Keulen. Op weg van Regensburg naar Delden
(Overijssel) met 720 ton tarwe opgehouden door de gezonken containers
in de rivier ter hoogte van de Duitse stad.
Vroeg verfseizoen
In de wachtende file van binnenvaartschepen op de Rijn bij Keulen probeert Bert Lenten, schipper op de Camaro
uit Lage Zwaluwe, de zonnige kant te zien van het ongebruikelijke
oponthoud. 'Het is prachtig weer en het verfseizoen komt er weer aan,
dus we kunnen de boel alvast mooi gaan lakken', vertelt hij in BN/De
Stem en andere regionale dagbladen. In de Frankfurter Allgemeine zegt zijn collega Tony van Os: 'Die Situation hier lässt sich schnell zusammenfassen: Das ist ganz großer Mist.' De Camaro is met containers onderweg naar Bazel.
Familie de klos
De familie Klos is dubbel gedupeerd door de stremming op de Rijn bij Keulen, meldt het Algemeen Dagblad. Marijn Klos ligt noodgedwongen voor anker met 750 ton veevoeder, zijn broer Herman met een lading grind. 'We berusten maar in ons lot', zegt Marijn Klos. 'Want een hartkwaal erbij? Nee, dat kunnen we niet gebruiken.' Zijn broer Herman ligt vijftien kilometer stroomafwaarts met een lading grind. 'Als familie zijn we behoorlijk de klos, ja.' Een inschatting van de schade kan hij nog niet maken. 'Maar dat het voor mij als zelfstandige met een familiebedrijfje een strop is, moge duidelijk zijn.'
Voor anker
‘Wie ligt hier eigenlijk niet’, vraagt schipper Alex Guise van het ms Pealko (2300 ton) zich in de Schuttevaer af. Hij lag zondagmiddag als een van de eersten in de stremming. Guise deed dinsdag zijn relaas op RTV Rijnmond. De Pealko ligt zo'n 1000 meter boven het ongelukschip Excelsior voor anker. De informatie door autoriteiten is beperkt. 'Je moet het zelf vragen. Uit de media verneem je meer.' Guise schat zijn financiële schadepost op 1500 à 2000 euro per dag. Hij is beperkt verzekerd, krijgt na 72 uur via zijn P&I een kleine schadevergoeding. Van boord gaan is niet aan de orde. 'Je bent onzeker wanneer het vrijgegeven wordt.'
Auto kan er zo op en af
De Vito lag voor het weekend afgemeerd in de haven van Keulen Niehl. 'Overal plek en ook nog een
plekkie dat we zo de auto erop en af kunnen zetten. Handiger kan niet', schrijft schipperse Susan Kulka op haar weblog.
'Komen we gisterenavond terug, ligt het helemaal vol, 3 breed tankers en
bij ons 3 grote schepen opzij.'
Nog wel ruimte in Keulen
In Keulen Niehl druppelen nog steeds schepen binnen, vertelt Christiaan Bogaard van de Vigilate in het Reformatorisch Dagblad. 'Er is nog wel ruimte, maar die willen ze voor een deel vrijhouden voor
de containerkade. Schepen met gevaarlijke stoffen moeten op de rivier
voor anker, die komen nu de haven niet in.'
De krant sprak ook met schipper Jan Louis Joosse van de Vectorius die op tijd een veilig heenkomen zocht in Neuss: 'Ik hoorde maandagmorgen al van de problemen op de Rijn. Zo’n 40
kilometer voor de stremming heb ik een haven opgezocht. Nu kunnen we
tenminste van boord. Als je voor anker moet op de rivier kun je nergens
heen.'