Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Mrt '07 -Rijn bij Keulen na vijf dagen vrijgegeven

KEULEN 30/3 update 20:40 - Om 20:15 uur kwam het verlossende besluit: 'Schifffahrt auf dem Rhein wieder frei gegeben', 'Schifffahrtssperre aufgehoben'. Ramon van der Maat van de Wasserschutzpolizei en Birgitta Beul van WSA Keulen meldden de vrijgave van de Rijn na vijf dagen en zes uur. Met zeven boten zullen WSP en WSA de enorme stroom schepen in geordende banen leiden.

Zie ook:

Foto's, cartoons, video en audio:

Tussen Rijn km 670 (Wesseling) en 700 (Leverkusen) gelden rechtsvaart en een inhaalverbod om schadelijke zuiging en golfslag te vermijden. Aanwijzingen van de autoriteiten dienen onverbiddelijk te worden gevolgd om te zorgen dat de scheepvaart zonder al te grote problemen kan worden hervat. Voor kleine vaartuigen blijft de Rijn gestremd. De scheepvaart wordt geïnformeerd over de marifoon. De schepen in de haven Keulen-Niehl kunnen pas vertrekken na toestemming van WSP of WSA.

'Die Aufhebung der Schifffahrtssperre konnte erfolgen, nachdem bei einer erneut durchgeführten, flächendeckenden Peilung der Fahrrinne, im gesperrten Streckenbereich, keine Hindernisse festgestellt werden konnten', aldus de verklaring van WSA Keulen.

Er zijn inmiddels 28 containers geborgen van de 32, die zondag van het Duitse ms Excelsior vielen bij Keulen-Zündorf.

CBRB-directeur Ton Roos reageert in het Algemeen Dagblad: 'Het is te gek voor woorden dat de berging ruim een week in beslag moest nemen. En dat alleen overdag werd gewerkt. Wij eisen dat Duitsland de draaiboeken voor dergelijke zaken eens goed tegen het licht houdt.'

Sterke stroming
Het werk werd bemoeilijk door de sterke stroming, die meerdere containers meesleurde. Donderdagavond waren de drie containers met gevaarlijke stoffen inmiddels geborgen, met 24 andere. Bergers probeerden met een duikklokschip en vier kraanschepen zo snel mogelijk één vaarweghelft vrij te maken, zodat er beperkt in eenrichtingsverkeer gevaren zou kunnen worden. Maar daarvoor moest zekerheid bestaan over de locatie van de nog niet geborgen containers.

Nu de WSA Keulen het sein op groen heeft gezet, zal de Wasserschutzpolizei de schepen één voor één laten vertrekken. 'Wir werden jedes Schiff einzeln anfahren und Bescheid geben, dass die Anker gelichtet werden können", zei WSP-woordvoerder Ramon van der Maat eerder al tegenover de WDR. De schepen zullen in een lange ketting achter elkaar moeten varen, oplopen is te riskant. De WSP houdt rekening met sterke filevorming die anderhalf tot drie dagen kan duren.

Gefaseerd doorlaten
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) poogt de Nederlandse schippers die bij Keulen liggen, ervan te overtuigen dat zij niet allemaal tegelijk in volle vaart richting Nederland moeten varen als de stremming is opgeheven. 'We hebben er vertrouwen in dat de Duitse autoriteiten hun best doen om de schepen bijvoorbeeld gefaseerd door te laten', aldus directeur Ton Roos in de Telegraaf, 'anders krijgen we enorme files'. Hij verwacht dat het de dagen na het vrijgeven van de rivier 'nog wel even passen en meten zal zijn' in de Nederlandse wateren.

Rijkswaterstaat zet dan bij Lobith een patrouilleboot in om de scheepvaart te regelen. Bij Tiel en Nijmegen is Rijkswaterstaat extra alert, omdat daar een aantal krappe bochten in de Waal zijn.

Voor opvarige schepen is het van belang de licht dalende waterstand bij Kaub in de gaten te houden. Veel peilverschil met vijf dagen geleden is er nog niet, zodat de beladingsgraad waarschijnlijk geen problemen zal geven.

Meer dan 500

Meer dan 500 schepen lagen in, boven of beneden de Rijnstremming tussen Sürth en Niehl (kmr 675.0 tot 695.0), die zondagmiddag half 3 inging. In Duitsland wordt al gesproken van het zwaarste ongeval met een containerschip op de Rijn in 25 jaar. Volgens verladersorganisatie EVO ging het om 120 tot 130 gedupeerde schepen in de directe omgeving en elders nog eens zo'n 300 vaartuigen. In de meeste gevallen zijn het schepen die varen onder de Nederlandse vlag. Benedenstrooms bleven schepen aanschuiven in de rij wachtenden. De WSP wees ze een plaats in de omgeving Dormagen. De enkeling die doorvoer kon rekenen op de kritiek van collega's (zie reacties).


Vor 25 Jahren sank die "Horn­berg" bei Unkel

Auch 1982 gesperrt

Wie sich die Ereignisse gleichen: Fast auf den Tag vor 25 Jahren gab es eine große Havarie auf dem Rhein. Das Container-Motorschiff "Hornberg" geriet am 7. April 1982 in Höhe Unkel/Oberwinter in Not und sank später.
Wie unsere Zeitung damals berichtete, hatten sich auf Deck mit Maschinenteilen beladene Container gelöst, waren in den Rhein gerutscht und abgetrieben. Die "Hornberg" bekam dadurch schwere Schlagseite, trieb stromabwärts und ging unter.
Die Folge war die bis dato größte Bergungsaktion in der Nachkriegsgeschichte der Rheinschifffahrt und eine fast einwöchige Einstellung des Schiffsverkehrs. Durch die starke Strömung war das Auffinden und Bergen der Behälter ausgesprochen schwierig. Auch die Bundeswehr musste mithelfen.
Rhein Zeitung


EVO heeft berekend dat de scheepseigenaren per dag gemiddeld ongeveer 2000 euro schade lijden. De totale financiële schade voor de schippers loopt nu dus al in de tientallen miljoenen euro's. Daar komt nog de schade bij voor de producenten en ontvangers van de goederen en de verladers. EVO stelt dat het om enorme bedragen gaat, die met de dag exponentieel toenemen.

Minister Tiefensee van Verkeer bracht dinsdagmiddag een bezoek aan de bergingslocatie. Hij zei dat de rivier pas wordt vrijgegeven als alle containers geborgen zijn.

Beetje voorbarig

Vrijdag duurt de Nederlandse binnenvaart al veel te lang. 'Wij vinden de mededeling dat de Rijn op z’n vroegst vrijdag bevaarbaar is, een beetje voorbarig', reageert woordvoerster Leny van Toorenburg van Koninklijke Schuttevaer dinsdagochtend in de media. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) deelt de mening van Schuttevaer. 'De Rijn is van levensbelang. Een stremming tot vrijdag lijkt ons heel lang.'

Koninklijke Schuttevaer heeft maandag meteen contact gelegd met de Duitse zusterorganisatie Bundesverband Deutsche Binnenschiffahrt en de vaarwegbeheerder, teneinde een spoedige hervatting van de vaart te bevorderen. Ook is een verzoek uitgegaan naar de Nederlandse overheid om haar invloed aan te wenden om de opruimwerkzaamheden te bespoedigen. In een overleg met de sector vertelde staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) dinsdag dat zij inmiddels contact had gehad met de Duitse autoriteiten. De verwachting was dat in de loop van woensdag tijdelijk eenrichtingsverkeer ingesteld zou kunnen worden, om in elk geval een gedeelte van de wachtenden door te laten. Waarschijnlijk niet eerder dan vrijdag zal de vaart weer volledig vrij zijn.

De Internationale Afdeling (IA) van de Koninklijke Schuttevaer heeft woensdag de klacht over de gebrekkige informatie van de ter plaatse liggende schippers aan de orde gesteld. In het dagelijkse persoonlijk gesprek dat de IA heeft met de coördinerend beheerder is afgesproken dat de NIF via kanaal 22 de persmededelingen ook aan de schippers zal doen.

Slagzij

De afvarige Excelsior, met 103 containers van Stuttgart onderweg naar Nederland, probeerde zondagmiddag 14:30 uur te keren op de Rijn om voor anker te gaan. Volgens de WSP was er water in de voorpiek gelopen. Officier van justitie Detlef Nowotsch in Duisburg laat een expert onderzoeken of een scheur in de romp van het schip het ongeluk kan hebben veroorzaakt. Dwars op de stroom gelegen maakte het vaartuig plotseling slagzij en verloor het een reeks containers.

Meerdere schippers zagen het containerschip al voor het ongeluk bij iedere roeruitslag slagzij maken, melden zij in reacties op VAART!NieuwsNet. 'Ik vind het al een wonder dat hij überhaupt beneden het gebergte is gekomen', schrijft S. Bos van de Vagebond.

Eine Anwohnerin traute ihren Augen nicht, als das deutsche Frachtschiff "Excelsior" bei einem Wendemanöver in Höhe von Köln-Zündorf Schlagseite bekam, die Container verrutschten und in den Rhein fielen. "Wir saßen beim Mittagessen, als plötzlich die Container wie Spielzeugklötzchen von dem Schiff purzelten", sagte sie. (Der Tagesspiegel)

Zondag rond middernacht lag er al een 'file' van zo'n zeventig schepen te wachten, 30 in de bergvaart en 40 in de daalvaart. Dat aantal liep in de loop van maandag verder op. Politie en brandweer hebben meer dan honderd hulpverleners ingezet.

Kapitein was 'fahrtüchtig'

Officieel is over de oorzaak van het ongeval nog niets bekend. 'Wir ermitteln gegen die Besatzung und gegen unbekannt', zei de Keulse WSP-chef Thomas Worringer maandagavond in de Kölner Stadt Anzeiger. Het onderzoek loopt nog. Vaststaat dat de 64-jarige kapitein 'fahrtüchtig' was, van alcoholgebruik was geen sprake. De Excelsior was ook niet overbeladen.

'Aus irgendeinem Grund' is het schip ter hoogte van Zündorf overgeheld naar stuurboord en heeft daarbij lading verloren. De kapitein wilde keren om te ankeren. Daarbij helde het schip over naar bakboord en verloor nog meer containers. Worringer: 'Es war eine dramatische Situation, aber es wurde niemand verletzt.'

Dat de vier hoog gestapelde containers niet met draden waren vastgezet 'entspricht geltendem Recht', zegt de politiechef. In een holle ruimte stond wel wat water, maar dat had 'wohl nur marginale Bedeutung' als oorzaak van het ongeluk. Was er een technisch defect? Maakte de schipper een fout? Waren de containers verkeerd gestuwd? 'Wir wissen noch nicht, was an Bord genau passiert ist. Der Schiffsführer hat sich noch nicht geäußert', zegt Worringer. Zijn mensen gaan ook na of er mogelijk bij één van de terminals onderweg iets mis gegaan kan zijn.

Betere controle

Oberbürgermeister Fritz Schramma (CDU) eiste na het scheepsongeluk meer controle en verscherpte voorschriften. 'Het kan niet zo zijn, dat containerschepen met gevaarlijk maar onvoldoende geborgde lading de binnenwateren bevaren, en dat we de controle overlaten aan het veiligheidsinzicht van de betreffende kapitein', zei Schramma volgens de Kölnische Rundschau. Er is meer toezicht nodig op de belading en op de binnenwateren moeten containers net zo geborgd worden als op zee.

Verkeersminister Wolfgang Tiefensee liet dinsdag bij zijn bezoek aan de bergingslocatie weinig heel van Schramma's kritiek. De SPD-policus sprak zich uit tegen het overhaast doorvoeren van strengere maatrgelen voor de containerbinnenvaart. Tegen de Aachener Zeitung zei hij: 'Wir haben ein sehr, sehr gutes Sicherheitssystem. Man muss erst mal Ursachenforschung betreiben.'

Schramma wees erop dat ongelukken op de Rijn behalve tot economische schade ook kunnen leiden tot schade voor het milieu of omwonenden.

Het schip is eigendom van rederij Götz uit Neckarsteinach, maar volgens de reder verhuurd aan een Zwitserse firma. 'Dieses Unternehmen ist auch für Fracht und Betrieb zuständig', meldde een medewerker aan persagentschap DPA.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wij liggen als eerste schip boven het gestrande ms Excelcior. Is idd een chaos daar aan boord. En volgens de laatste berichten kan het nog tot woensdag duren.

    Theo Krol (Email) - 25 Maart '07 - 20:03


    Al iets bekend over de oorzaak? Verkeerd beladen of iets in die trant. Rare gewaarwording toen ik vanmiddag mijn opa aan de telefoon had: Ja we liggen midden tussen de containers te drijven…

    Harm Nouwen - 25 Maart '07 - 23:40


    Is niet vreemd dat dat gebeurde, wij kwamen hem zondagochtend tegen in het gebergte, het schip lag zeker 40cm scheef en met 4 hoog zit je dan zo aan de stabiliteit. Je hoeft nog niet eens een Container Kaptein te zijn om te weten dat je zo niet kan gaan varen. en op wie gaan we de schade van stilliggende schepen verhalen ???

    J. Versluis (Email) - 26 Maart '07 - 02:58


    Wij zijn hem gisterenochtend ook tegen gekomen en toen heb ik gelijk al tegen een vriend aan de telefoon gezegd dat kan niet goed gaan hij ging op een recht stuk al bij iedere roer uitslag scheef. Wij doen het container werk al heel wat jaren maar en als je met een 11,45er het water haast in de gangboorden heb en helemaal 4 hoog vol staat en bij iedere roeruitslag slagzij gaat maken, dan is er niet echt serieus omgegaan met de stabiliteit. Ik vindt het al een wonder dat hij uberhaupt beneden het gebergte is gekomen.

    S. Bos (Email) - 26 Maart '07 - 06:16


    Op mijn netvlies staat nog het geklungel van de berging van de containers in Unkel.
    Een gammel wasserbaubokje met veel te zware draden rondom de container en dat gleed dan naar een kant en dan begon het gehannes weer opnieuw.
    Het heeft toen 5 dagen geduurd voordat de sperring was opgeheven.
    Mijn tip, zoek een gezellige buur-man/vrouw.

    Oege (Email) - 26 Maart '07 - 10:10


    we kwamen hem gister middag tegen net voor het gebeurd is hij lag zeker een meter scheef aan sb het water al in het gangboord en er kwamen golven in het ganboord toen ging hij nog schever en tog kwam hij wat terug en een bocht verder is het gebeurd.. als personeel had ik nie ens mee willen varen.

    R. de Haas (Email) - 26 Maart '07 - 10:51


    Wij kwamen hem tegen in Bendorf, dat hij daar al was geraakt is een wonder. Dat er geen wsp of de riviercentrale Oberwesel dit niet heeft gezien is wel eigenaardig. Jammer genoeg zullen de goede containerschippers nu meer controle dan nodig.

    M. Albrecht (Email) - 27 Maart '07 - 07:51


    R(ubert) de haas..als je op een containerschip zit dan zie je de gangboorden niet eens lijkt mij..en niet bij iedere container boer lopen de hele dagen mensen te rennen en vooral niet op firma schepen!! en moet niet iedere gehersenspoelde containermatroosje zondags werken met zon gestreste kupa aan het roer..dus mischien is het wel niet op gevalle..dus praat geen poep en denk eerst eens na voor je wat zegt!! R de konijn eh de Haas!!! het kan ook ‘snachts gebeuren en ook bij die kupa waar jij dan netjes ligt te (slapen)

    Den Haag (Email) - 27 Maart '07 - 12:10


    Geen poep praten.Mag je wel tegen Fritz Schramma(burgemeester van Keulen)zeggen. Die beweert in een interview met kranten en meer bobo’s dat je stuwage niet aan de kapitein kunt overlaten!!! Misschien aan de burgemeester van Keulen wel?? En zulke nietsnutten moeten dan leiding geven bij calamiteiten. Geen wonder dat dergelijke voorvallen op een ramp uitdraaien. Met zulke mensen kan het niet anders dan verkeerd gaan en wordem de gevolgen alleen maar erger. Ik hoop dat degene die onder deze sukkel moet werken, zich niet door hem laat beinvloeden, want dan zie ik de collega’s nog lang ten anker liggen. Allemaal veel sterkte toe gewenst.

    A.G.'t Lam (Email) - 27 Maart '07 - 12:53


    Aan Den Haag. Ik weet niet waar U zich zo druk om maakt?!
    volgens mij hoef je je gangboorden geen eens te zien als je zover scheef ligt zoals R. de Haas zegt, ik denk ook niet niet dat hij dat bedoelde want hij verteld het verhaal zoals hij dat gezien heeft.
    En dat personeel verhaal waar U zo bovenop zit slaat er volgens mij op dat hij in die situatie niet als personeel mee had willen varen, wat ik wel kan begrijpen.
    Ik vind het ook triest dat dit moest gebeuren, maar Uw felle commentaar slaat helemaal nergens op. Groeten

    J. Verboom (Email) - 27 Maart '07 - 15:03


    Een max instellen is gewoon onzin, zorgen dat je goed personeel op je schepen heb, en niet nonchalant met de regels omgaan. Als die duitse rederijen nu gewoon eens met de tijd meegaan en zorgen dat er een degelijk stuwplan aanwezig, kan het personeel zo aflezen hoe het met de stabiliteit gesteld is. En goed personeel kan zo berekening in 5 minuten maken dus wat hier gebeurt is heeft gewoon te maken met onkunde.

    S. Bos (Email) - 27 Maart '07 - 17:46


    Aan verboom Ik weet niet waar U zich zo druk om maakt?!...lekker stil liggen man!!!Ik hoop dat er super veel naar de donder gaan met hun enorme hypotheken op hun schepen door dit verhaal..laat het nog maar een tijdje dicht…tenminste niet dat gezeik over de marifoon van die kl*te kupas die alles beter weten

    Hans (Email) - 27 Maart '07 - 17:56


    Stefan, wat betreft dat stuwplan ben ik het met je eens. Maar als er nog steeds terminals zijn die het verrekken om op nummer te laden en je eerst moet gaan dreigen dat je niet verder laadt zal het nooit goed komen. Er zijn namelijk altijd weer schippers die het wel goed vinden en nergens naar kijken en aan het eind eens gaan kijken hoe de verdeling is op het schip. En daarbij komt ook nog eens dat één van de grootste operators in de binnenvaart (CCS) nog steeds geen laadlijsten kan e-mailen zodat je ze voor het stuwprogramma kan gebruiken.

    J.Fernhout (Email) - 27 Maart '07 - 18:36


    wat een popenkast zeg ze weten waar de containers liggen laat de schepen onder begelijding varen eerst op en dan afvaart
    dan gaat de scheepvaart gewoon door en kan de
    schade beperkt worden dit slaat negens
    lijkt wel of we 50 jaar terug in de tijd gaan

    stephan (Email) - 27 Maart '07 - 22:28


    ik vraag mij af waar iedereen zich druk over maakt een ongeval kan gebeuren dat doet niemand met opzet als je dan de reactie leest dan kun je goed lezen dat een hoop collega,s weinig marche hebben het incalculeren van onverwachte stilligdagen wordt waarschijnlijk niet meegerekend ik denk dat elke kapitein z,n best doet maar vanwege tijdsdruk wel eens een foutje kan maken en wiens schuld dat is kan iedereen voor zichzelf invullen

    pieter (Email) - 28 Maart '07 - 08:35


    Sorry hoor, maar wat is een “kupa”?
    En voor Den Haag: als u niet anders kunt dan anderen uit te schelden (De Haas-Konijn) ga dan naar een ander forum waar ze dat leuk vinden en het nergens over gaat! De Haas gaf enkel zijn opinie.

    Happie (Email) - 28 Maart '07 - 08:47


    Als ik een en ander goed gelezen heb dan wil Dhr Schramma dat de containers net als op zee vastgezet worden.
    Zou het dan in dit geval niet zo geweest zijn dat de Exelcior omgeslagen zou zijn?
    Met als gevolg dat de sjorringen alsnog breken, en er 103 containers plus een schip dwars in de Rijn liggen; de Rijn pas Vrijdags weer vrij, maar dan de vraag welke Vrijdag.
    Voor alle wachtenden: houdt moed!

    Happie (Email) - 28 Maart '07 - 09:06


    Ja Happie. Dat bedoelde ik nou ook. Als er iets gebeurd merk je pas wie er echt verstand heeft en wie niet. Een burgemeester hoort te weten waar hij over praat en niet stomme taal uit te slaan. Zal wel de nasleep van het carnaval zijn. Ik hoop niet dat er nog eens werkelijk iets ernstigs gebeurd in Keulen, (met veel slachtoffers), dan beklaag ik de mensen die de dupe worden van deze man.

    A.G.'t Lam (Email) - 28 Maart '07 - 09:18


    Den Haag/Hans: u heeft hier in deze reeks reactie’s echt niets te zoeken. Een bepaalde vorm van frustratie dat u zelf niet capabel genoeg bent om “kupa” te worden. Dus laat de mensen die onderling op een sociale manier de situatie bespreken met rust. U kunt vast op een andere pagina terecht met uw intelligentie niveau en taalgebruik.

    Peter (Email) - 28 Maart '07 - 09:51


    Als ik het zo lees dan zal meneer Den Haag zijn carriere in de scheepvaart wel beeindigd zijn door zijn grote bek,voor de rest;iedereen in de
    stremming veel sterkte toegewenst en hopelijk weer een snelle doorvaart!

    Wouter (Email) - 28 Maart '07 - 10:29


    Ik ben ook wel benieuwd wat een kupa is.

    Ik ben Wouter en ik ben bezig met een afstudeerproject over de binnenvaart. Mochten jullie nog interessante inside informatie hebben wat betreft de oorzaak/aanpak/gevolgen van deze situatie, dan houd ik mij zeer aanbevolen.

    Ik wens een ieder die vastligt in deze stremming veel sterkte toe, en ik hoop dat de schade niet verder uit de hand zal lopen.

    Wouter S

    Wouter S (Email) - 28 Maart '07 - 10:51


    ik ben onderweg en waar is het gezelliger in neuss of in keulen.altijd blijven lachen ,er zijn ergere dingen die kunnen gebeuren.

    David (Email) - 28 Maart '07 - 10:54


    als de containers aan de ene kant liggen,
    dan kan er aan de andere kant toch gevaren worden….

    Henk (Email) - 28 Maart '07 - 12:18


    “Kupa” is een scheldnaam voor de mensen die als particulier eigenaar zijn van een schip. Ku = Kut Pa= Particulier. Het verbaasd mij dat er mensen zijn die deze scheldnaam gebruiken en niet de beleefdheid hebben om het uitleggen (Weten het waarschijnlijk niet eens i.v.m. laag I.Q.).
    Ik sluit mij aan bij de mening van A.G.‘t Lam. Iedereen kan met genoeg eigen vermogen een schip kopen, maar er zijn maar weinigen die haar kunnen leiden en bestand zijn (lees: de ruggegraat en capaciteiten hebben) tegen de zorgen en stress die het met zich mee brengt. Het ongeval op de Rijn laat aan de hand van de verschillende reacties (of poging tot) maar weer eens al te duidelijk zien wie zich bij welke groep schaart.

    Chantal (Email) - 28 Maart '07 - 14:49


    Davé ..... we komen er ook aan,bier is koud en de rosé staat klaar ..
    Laat de rest maar de eigen druk maken wij gaan een feestje bouwen…....

    Sander (Email) - 28 Maart '07 - 14:55


    ach, een paar maanden geleden nog 4 containertjes zien drijven voor mijn deur in Rotterdam. Scheepvaart passeerde met aangepaste snelheid, 16 uur later alles opgeruimd. Ook hier een Duitse rederij, oost europese kapitein en scheepsnaam Excelsior. Maar mischien heten alle Duitse rederijschepen wel zo.
    Vriendelijke groet Bernard

    B.seldenrath (Email) - 28 Maart '07 - 15:27


    Chantal, dank je voor je uitleg, nu weet ik wat een kupa is.
    Zinloos dat woord, want iedereen weet dat aan beide zijden goede en slechte(re) schippers/kapteins zijn.
    Als je niets beter weet te zeggen tegen een ander dan kupa geeft dat volgens mij inderdaad iets weer over het IQ van deze schrijvers!

    Happie (Email) - 28 Maart '07 - 16:42


    Ook in het AD een lang verhaal (op vp, doorlees naar pag 5)
    http://www.ad.nl/buitenland/article12236..

    Margreeth - 28 Maart '07 - 16:43


    IEDEREEN DIE HET HEEFTOVER KLOTE KUPA,S ZIJN WAARSCHIJNLIJK GEFRUSTEERD OVER HET FEIT DAT ZE ZELF GEEN PARTICULILIER KUNNEN WORDEN.WIJ ZIJN OOOK ONDERWEG MET CONTAINERS VANAF ROTTERDAM EN ZULLEN WAARSCHIJNLIJK STRANDEN IN KREFELD.SUCCES IEDEREEN

    richard (Email) - 28 Maart '07 - 17:19


    Iedereen is nu zeer verbolgen dat de Rijn is gestremd vanwege het ongeluk met de “Excelsior”. Maar wat is het verschil als de waterstand een x-aantal dagen boven Marke II is en derhalve ook een vaarverbod geldt.

    a.wassink (Email) - 29 Maart '07 - 11:24


    Aan hans, ik maak me eigen niet druk om het feit dat ze stil liggen. Wij liggen er geeneens en anders waren we toch verhuurd dus voor ons had het niet veel kwaad gekunnen. Maar als je krap zit is het wat anders.
    Maar ik maakte me eigen meer druk om die reactie van die Den Haag die waarschijnlijk gehinderd door dislectie zo uit zn zlof schiet om helemaal niks.
    Maarja ik zit nu lekker thuis en ga pas over een week weer naar boord.
    groeten aan iedereen

    J. Verboom (Email) - 29 Maart '07 - 12:21


    ben ook gestrand maar maak er het beste van er zijn ergere dingen aan de hand op deze aardbol ! veel geduld en rust toegewenst aan mijn collegaes

    m. meints (Email) - 29 Maart '07 - 13:31


    Hallo,

    Ik heb net van het thuisfront gehoord dat ze acht uur nodig hebben om een container te bergen het is toch belachenlijk voor woorden.
    Wij zijn onderweg naar mannheim dus wij kunnen onze lol op. dat wordt achter in de rij aan sluiten.

    m claessen (Email) - 29 Maart '07 - 18:43


    Nu lees ik dat er misschien nog containers onder de Excelsior liggen, het kan aan mij liggen maar ik snap niet dat dat ding nog steeds daar ligt. hij had al lang in koln niehl moeten liggen en dan hadden ze gelijk onder het schip kunnen kijken of daar nog verdwaalde dozen lagen!

    J. Versluis (Email) - 29 Maart '07 - 19:28


    Als jullie toch allemaal stil liggen in duitsland,
    Dump daar dan al dat bielswater (smerige olie ) ipv in de prachtige en mooie maasvlakte
    niet meer doen hoor… stelletje deugnieten
    een boze kraanmachinist uit Rotterdam (Maasvlakte)

    havenwerker (Email) - 29 Maart '07 - 21:09


    DIE DAT ZO HARD LIGGEN ROEPEN VAN KUPA’S ZULLEN WEL VAN DIE SNOTNEUZEN ZIJN DIE NET VAN SCHOOL KOMEN EN DENKEN DE SCHEEPVAART TE HEBBEN UITGEVONDEN

    marc (Email) - 29 Maart '07 - 21:42


    Ik denk dat we gewoon bij het begin moeten beginnen. Als het bij deze schipper echt aan de stabiliteit heeft gelegen, dan moeten beginnen bij een CCS. Deze mensen sturen zulke onduidelijke lijsten, die moet eerst zelf op een rij zetten voordat begint.
    Neem een lijst van DANSER of van INTERFEEDER. Ideale lijst. Gewoon met e mail. Binnen halen. en dan met Stuwplan 2000 of Containerplanner plannen.
    NO PROBLEM

    Remco (Email) - 29 Maart '07 - 22:07


    JA WEET IK !!!!!!

    de havenwerker (Email) - 29 Maart '07 - 22:15


    Het probleem zit niet bij ccs, maar bij de grote baas rhenus. Die laadlijsten is punt 1 maar punt 2 en dat is nog veel gekker, ze willen niet eens op nummer laden want bij ccs ludwigshafen zijn ze helemaal gek op twinnen en dan moet de hele stapel op de wal dus door elkaar heen. ze krijgen het nog niet eens voor elkaar om een dubbelblauwe tankcontainer op de aangewezen plaats in je stuwplan te laden.

    J. Versluis (Email) - 29 Maart '07 - 22:41


    Krijgen we nu over 9 maanden een geboortegolf,

    dingetje (Email) - 29 Maart '07 - 22:51


    Dan is het kerstmis,dus dat houdt in veel kerstkindjes

    Rene (Email) (URL) - 30 Maart '07 - 02:46


    wil de havenwerker even zijn commentaar ergens anders plaatsen wijzende vingers hebben we genoeg in de binnenvaart

    pieter (Email) - 30 Maart '07 - 08:54


    Als die lijsten van danser echt zo geweldig zijn waarom is het dan zover gekomen als het nu is?? Want de excelsior had wel containters in voor danser. er zijn verschillende manier om een laadlijst in de stuurhut te krijgen maar als schipper blijf je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je stuwing….

    J. Versluis (Email) - 30 Maart '07 - 09:52


    Ik wil toch even reageren op de verschillende reacties betreffende de laaldlijsten met daaraan gekoppeld de stuwplannen. Naar mijn idee maakt het niet uit hoe je de info krijgt, in ieder geval niet verder dan, dat je lijsten die gefaxt worden, handmatig in het stuwplan moet zetten.
    Het punt is in deze, dat de hele bonnenvaart (niet alleen CCS) werkt met informatie, die wordt verstrekt door mensen, die totaal niet weten wat binnenvaart inhoudt.
    Persoonlijk heb ik liever, dat als er negatieve kritiek is op CCS, deze rechtstreeks aan CCS gericht wordt.
    Daarbij houdt CCS een behoorlijk aantal schepen aan het werk. Gelieve ook dat nit te vergeten!!!!

    Hans (Email) - 30 Maart '07 - 09:56


    Iedereen ligt keurig in de rij te wachten, schepen worden op dit moment beneden Dormagen een plekje gewezen door de wsp, maar er zijn altijd van die aso’s die vinden dat ze “beter” zijn als de rest en gewoon doorvaren. Ik doel hiermee op de familie de Korte van de ONDERNEMING. Als ze worden geroepen door de wsp geven ze geen reactie, als ze geroepen worden door conculega’s geven ze geen reactie. Wat zouden ze denken, als we doen of we doof zijn dan mag alles en vindt niemand dat vervelend. Erg (a)sociaal! Het blijkt dat ze denken een streepje voor te hebben op de rest. Zou de rest soms vakantie liggen te houden? En zeg nou niet dat je naar keulen moet, we weten allemaal beter. Maar ja, ONDERNEMING is een makkelijke naam, die zal ik niet snel vergeten…......

    henk (Email) - 30 Maart '07 - 18:55


    Om nog even terug te komen op dat verhaal met laadlijsten van de ccs,ik vind ook dat ze waardeloze lijsten sturen,en dan heb je eindelijk om 4uur je laadlijsten terwijl je al om 3uur moest laden,ben je eerst 2uur bezig om ze bij elkaar te zetten,wat ze staan ook og eens allemaal door elkaar heen(de los adressen dan)merk je later ook nog eens op dat je de a.d.n.r container lijst niet hebt.Dit heb ik altijd…..Ik zal wel de einige zijn…..

    Roerder (Email) - 30 Maart '07 - 21:06


    Einde discussie, we kunnen weer varen, we lagen als eerste rond in Bonn…( hehe ) op naar Rotterdam.

    J. Versluis (Email) - 30 Maart '07 - 21:47


    Gevoelens!!! Gevaren moet er worden.

    dingetje 2 (Email) - 30 Maart '07 - 23:49


    Ik zou er niet aan moeten denken om vannacht te gaan varen!Ik heb er de kracht niet meer voor!

    Gerard Joling (Email) - 31 Maart '07 - 00:09


    Op http://www.n24.de is een amateurvideo te zien van het moment dat de excelsior zijn containers verloor, en ook op youtube staat dezelfde film onder de naam excelsiorcrash.
    p.s. een paar weken geleden is de excelsior ook al tegen de willemsbrug gevaren en een paar dozen verloren, ze lijken er een gewoonte van te maken!!

    mark (Email) - 31 Maart '07 - 05:37


    De video van YouTube is beter en sneller af te spelen dan die op de site van N24.
    Kijk hier: http://www.vaart.nl/log/pivot/entry.php?..

    Dirk van der Meulen (Email) (URL) - 31 Maart '07 - 09:31


    Wat een reactie’s iedereen weet het wel te vertellen aan een ander maar je kan beter van je eigen uit gaan. Wat er nu precies is fout gegaan weet maar 1 persoon en dat is de kaptein van de exelsior en die weet nu wel dat hij fout zat dat hoef je hem niet meer te vertellen.
    Voor degenen die voor de stremming lagen is het zeer vervelend dat snapt iedereen.
    Maar als je begint te zeuren over particulieren en over die grote nieuwe schepen weet je niet waar je over praat. Wees blij dat het zo goed gaat met de binnenvaart dat het allemaal kan en dat iedereen werk heeft. Het is alleen jammer dat de binnenvaart elke keer op een manier als deze in de picture komt.

    A.Bruins Slot (Email) - 31 Maart '07 - 16:09


    Hoeveel vrachtwagens gaan er jaarlijks niet op zijn kant ???? Laat die ambtenaren daar ook eens naar kijken .

    Kris - 06 April '07 - 13:22



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel