ROTTERDAM 9/3 - Tankers tot 1000 ton zijn onmogelijk dubbelwandig te
exploiteren. Daarom moeten tankladingen tot 1000 ton
volgens de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO vrijgesteld
worden van de komende verplichting tot vervoer in dubbelwandige tankers.
In hun gezamenlijk voorstel aan de Centrale Commissie voor de
Rijnvaart (CCR) bepleiten EBU en ESO ook vrijstellingen voor
bunkerschepen en bilgeboten kleiner dan
300 ton, en voor regionaal varende tankers tot 1350
ton.
In stappen tot 2018
De binnenvaartorganisaties stellen de CCR voor tot 2018 in stappen over te
schakelen naar vervoer van watergevaarlijke stoffen in dubbelwandige
tankers. Die fasering maakt volgens beide organisaties 'een verantwoorde en
economisch draagbare' overgang mogelijk, mits er voldoende
werfcapaciteit is en bedrijven tijd en geld hebben om 'op economisch
verantwoorde wijze' te investeren in dubbelwandigheid.
De voorgestelde stappen zijn: vanaf 31 december 2012 het merendeel van
de watergevaarlijke stoffen (voor zover deze stoffen nu in het ADNR
zijn opgenomen); vanaf 31 december 2015 benzine en soortgelijke
stoffen; vanaf 31 december 2018 gasolie en soortgelijke stoffen.
De organisaties achten dit haalbaar mits jaarlijks tenminste vijftig
nieuwe dubbelwandige tankers worden gebouwd en de waterstanden en
bevaarbaarheid van de rivier geen grote veranderingen ondergaan. Verder
moeten de overgangsmaatregelen regelmatig op uitvoerbaarheid worden
beoordeeld en zo nodig worden aangepast.
Perspectief
Met de voorgestelde vrijstellingen voor kleinere tankers laten EBU en
ESO de eigenaren in dit marktsegment nog enig perspectief. Voor zover
de voornemens van BP - dubbelwandig vanaf 2010, vanaf 2008 geen schepen
ouder dan 35 jaar, nu al geen enkelwandige tankers meer voor het
vervoer van biodiesel - daar al niet een dikke streep door hadden
gehaald. In Nederland waarschuwde het CBRB voor een crisis in de
kleine tankvaart en Kantoor Binnenvaart deed een tevergeefse poging BP
op andere gedachten te brengen. De Belgische VBR stelde dat door
kortere afschrijvingstermijnen de tankvaartcontracten minimaal 30%
omhoog moeten.
In het maart-nummer van VBR-info rekent voorzitter Karel Verberght
van de afdeling Tankvaart voor dat de 'koude sanering' al volop aan de
gang is. Hij ziet een snelle afname van het aantal enkelwandige
tankschepen van het type Europa I. Deze 'Kanalgängige' schepen worden
vervangen door dubbelwandige tankers van het type Europa II en groter.
Als er voor het kanaalwerk in Duitsland, België en Noord-Frankrijk geen
geschikte tankers meer zijn, verschuift het vervoer van olieproducten
noodgedwongen naar de weg. Verberght: 'Dat kan toch niet de bedoeling
zijn! Hoog tijd dus dat de overheid in de binnenvaartlanden wakker
wordt en majors die voor de fanfase uitlopen tot de orde roept.'
‘Dit lijkt me niet de oplossing’, zegt Jos van Altvorst van
Interstream Barging uit Dordrecht in Weekblad Schuttevaer. ‘Dan gaat niemand meer investeren in
een klein dubbelwandig schip. Het is in de huidige structuur
moeilijk kleine dubbelwandige tankers te exploiteren, omdat de bouw
bijna net zoveel kost als die van een groot schip, maar daar zou je
goede afspraken over kunnen maken. Een feit is, dat nu kleine
enkelwandige schepen varen op trajecten, waar grote dubbelwandige
tankers ook kunnen komen, bijvoorbeeld op het depot langs het
Albertkanaal. De terminal is daar niet geschikt voor grote schepen,
maar dat is natuurlijk een ander probleem.’