Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Mrt '07 -'Kleinere tankers enkelwandig houden'

ROTTERDAM 9/3 - Tankers tot 1000 ton zijn onmogelijk dubbelwandig te exploiteren. Daarom moeten tankladingen tot 1000 ton volgens de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO vrijgesteld worden van de komende verplichting tot vervoer in dubbelwandige tankers.

Zie ook:

In hun gezamenlijk voorstel aan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) bepleiten EBU en ESO ook vrijstellingen voor bunkerschepen en bilgeboten kleiner dan 300 ton, en voor regionaal varende tankers tot 1350 ton.

In stappen tot 2018

De binnenvaartorganisaties stellen de CCR voor tot 2018 in stappen over te schakelen naar vervoer van watergevaarlijke stoffen in dubbelwandige tankers. Die fasering maakt volgens beide organisaties 'een verantwoorde en economisch draagbare' overgang mogelijk, mits er voldoende werfcapaciteit is en bedrijven tijd en geld hebben om 'op economisch verantwoorde wijze' te investeren in dubbelwandigheid.

De voorgestelde stappen zijn: vanaf 31 december 2012 het merendeel van de watergevaarlijke stoffen (voor zover deze stoffen nu in het ADNR zijn opgenomen); vanaf 31 december 2015 benzine en soortgelijke stoffen; vanaf 31 december 2018 gasolie en soortgelijke stoffen.

De organisaties achten dit haalbaar mits jaarlijks tenminste vijftig nieuwe dubbelwandige tankers worden gebouwd en de waterstanden en bevaarbaarheid van de rivier geen grote veranderingen ondergaan. Verder moeten de overgangsmaatregelen regelmatig op uitvoerbaarheid worden beoordeeld en zo nodig worden aangepast.

Perspectief
Met de voorgestelde vrijstellingen voor kleinere tankers laten EBU en ESO de eigenaren in dit marktsegment nog enig perspectief. Voor zover de voornemens van BP - dubbelwandig vanaf 2010, vanaf 2008 geen schepen ouder dan 35 jaar, nu al geen enkelwandige tankers meer voor het vervoer van biodiesel - daar al niet een dikke streep door hadden gehaald. In Nederland waarschuwde het CBRB voor een crisis in de kleine tankvaart en Kantoor Binnenvaart deed een tevergeefse poging BP op andere gedachten te brengen. De Belgische VBR stelde dat door kortere afschrijvingstermijnen de tankvaartcontracten minimaal 30% omhoog moeten.

In het maart-nummer van VBR-info rekent voorzitter Karel Verberght van de afdeling Tankvaart voor dat de 'koude sanering' al volop aan de gang is. Hij ziet een snelle afname van het aantal enkelwandige tankschepen van het type Europa I. Deze 'Kanalgängige' schepen worden vervangen door dubbelwandige tankers van het type Europa II en groter. Als er voor het kanaalwerk in Duitsland, België en Noord-Frankrijk geen geschikte tankers meer zijn, verschuift het vervoer van olieproducten noodgedwongen naar de weg. Verberght: 'Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Hoog tijd dus dat de overheid in de binnenvaartlanden wakker wordt en majors die voor de fanfase uitlopen tot de orde roept.'

‘Dit lijkt me niet de oplossing’, zegt Jos van Altvorst van Interstream Barging uit Dordrecht in Weekblad Schuttevaer. ‘Dan gaat niemand meer investeren in een klein dubbelwandig schip. Het is in de huidige structuur moeilijk kleine dubbelwandige tankers te exploiteren, omdat de bouw bijna net zoveel kost als die van een groot schip, maar daar zou je goede afspraken over kunnen maken. Een feit is, dat nu kleine enkelwandige schepen varen op trajecten, waar grote dubbelwandige tankers ook kunnen komen, bijvoorbeeld op het depot langs het Albertkanaal. De terminal is daar niet geschikt voor grote schepen, maar dat is natuurlijk een ander probleem.’


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel