28 Aug '07 -Gekapseisde Republica di Genova wordt rechtgezet
ANTWERPEN 28/8 - n de Antwerpse haven wordt donderdag om 6 uur gestart met het rechttrekken van het RoRo-schip Republica di
Genova, dat op 8 maart kapseisde in het Verrebroekdok ter hoogte van kaai 1339. Dat meldt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dinsdag.
Tot het einde van de operatie zal er een vaarverbod zijn in heel het
Verrebroekdok. Er zal ook een meerverbod gelden aan de kaaien 1303
vanaf meerpaal 16 tot 1307 meerpaal 33. "Er wordt een maximumduur
vooropgesteld van 72 uur", aldus het Havenbedrijf. Het schip, dat 216
meter lang en 30,4 meter breed is, wordt rechtgetrokken door de
bergingsfirma Svitzer, met hoofdzetel in Kopenhagen, zo bevestigde het
bedrijf.
De eigenaar, de Italiaanse rederij Grimaldi Lines, overwoog eerst om
het schip te slopen. Maar uiteindelijk zal het toch worden
rechtgetrokken en hersteld, meldt VRT Nieuws.
Bergingsbedrijf Svitzer Salvage heeft de opdracht verworven het gekapseisde schip in de Antwerpse haven recht trekken.
Op de romp van het schip worden stalen balken gelast, die als hefbomen
moeten dienen om het schip over enkele weken recht te trekken.
Het lichten van het wrak zal twee maanden in beslag nemen. Tegen het einde van de zomer moet de klus dus zijn geklaard.
Bij het ongeval raakte niemand gewond, alle 34 bemanningsleden en 9 passagiers konden
het schip verlaten nog voordat het slagzij begon te maken, er kwam er
niet één in het water terecht. 'Dat
hebben ze te danken aan de goede reflex van de kapitein die iedereen in
veiligheid heeft gebracht toen het schip begon te bewegen', zei
commissaris Veyt van de scheepvaartpolitie destijds in de Gazet van Antwerpen.
Technisch defect
De Republica di Genova begon
vermoedelijk slagzij te maken als gevolg van een technisch
defect. Dat constateerde het parket van Dendermonde. 'Kwaad opzet wordt
uitgesloten', aldus het parket. Grimaldi, de rederij die eigenaar is
van het gekapseisde schip, zei geen uitsluitsel te hebben over de
oorzaak en is een intern onderzoek gestart.
Het schip was in het Verrebroekdok aan kaai 1339 net geladen met een
kleine 300 containers en auto's en zou koers zetten richting Luanda, de
hoofdstad van Angola, in het zuiden van Afrika. Wat er daarna precies
fout ging, is niet bekend. Veel
containers belandden in het water tussen het omgeslagen schip en
de kade. Het schip zou de avond tevoren ook al
stabiliteitsproblemen hebben gehad. De kapitein had toen al het
grootste deel van de Roemeense en Italiaanse bemanningsleden van boord
laten gaan.
Volgens kapitein Marc Nuytemans van de Belgische Redersvereniging
was er wellicht een ballastprobleem. 'Als zo'n schip kapseist, heeft
dat weinig te maken met foute belading', zegt Nuytemans. 'Om een schip
van 50.000 ton te laten kantelen, moet je echt al veel containers van
13 ton fout stockeren. Maar als schepen niet vol zijn, wordt
waterballast gebruikt om het schip te stabiliseren. Daar is het
wellicht fout gelopen.'
Rederij betrouwbaar
De rederij kan weinig verweten worden, meent Nuytemans. 'Ik heb de
schependatabase gecontroleerd en deze boot heeft de voorbije jaren
nooit een opmerking gekregen bij controles. Het bedrijf is ook heel
betrouwbaar. De baas is zelfs voorzitter geweest van de Europese
redersvereniging.'
De Grimaldi Group uit Napels vaart al zes jaar op Antwerpen. De rederij
vervoert jaarlijks meer dan 100.000 auto's van Fiat. Die zijn bedoeld
voor de Benelux.
Het
schip werd leeggehaald en aanvankelijk was er nog hoop dat het een week daarna overeind
zou worden getakeld. Dat het geen gemakkelijke klus was, leed geen twijfel. 'Maar ze
hebben
technisch gezien al moeilijkere dingen gedaan, zoals de berging van de
onderzeeër Koersk. Als men het schip snel kan bergen, is het over een
paar maanden weer in gebruik', zei kapitein Nuytemans destijds.