Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

28 Aug '07 -Gekapseisde Republica di Genova wordt rechtgezet

ANTWERPEN 28/8 - n de Antwerpse haven wordt donderdag om 6 uur gestart met het rechttrekken van het RoRo-schip Republica di Genova, dat op 8 maart kapseisde in het Verrebroekdok ter hoogte van kaai 1339. Dat meldt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dinsdag.

Zie ook:

Tot het einde van de operatie zal er een vaarverbod zijn in heel het Verrebroekdok. Er zal ook een meerverbod gelden aan de kaaien 1303 vanaf meerpaal 16 tot 1307 meerpaal 33. "Er wordt een maximumduur vooropgesteld van 72 uur", aldus het Havenbedrijf. Het schip, dat 216 meter lang en 30,4 meter breed is, wordt rechtgetrokken door de bergingsfirma Svitzer, met hoofdzetel in Kopenhagen, zo bevestigde het bedrijf.

De eigenaar, de Italiaanse rederij Grimaldi Lines, overwoog eerst om het schip te slopen. Maar uiteindelijk zal het toch worden rechtgetrokken en hersteld, meldt VRT Nieuws.

Bergingsbedrijf Svitzer Salvage heeft de opdracht verworven het gekapseisde schip in de Antwerpse haven recht trekken. Op de romp van het schip worden stalen balken gelast, die als hefbomen moeten dienen om het schip over enkele weken recht te trekken.

Het lichten van het wrak zal twee maanden in beslag nemen. Tegen het einde van de zomer moet de klus dus zijn geklaard.

Bij het ongeval raakte niemand gewond, alle 34 bemanningsleden en 9 passagiers konden het schip verlaten nog voordat het slagzij begon te maken, er kwam er niet één in het water terecht. 'Dat hebben ze te danken aan de goede reflex van de kapitein die iedereen in veiligheid heeft gebracht toen het schip begon te bewegen', zei commissaris Veyt van de scheepvaartpolitie destijds in de Gazet van Antwerpen.

Technisch defect
De Republica di Genova begon vermoedelijk slagzij te maken als gevolg van een technisch defect. Dat constateerde het parket van Dendermonde. 'Kwaad opzet wordt uitgesloten', aldus het parket. Grimaldi, de rederij die eigenaar is van het gekapseisde schip, zei geen uitsluitsel te hebben over de oorzaak en is een intern onderzoek gestart.

Het schip was in het Verrebroekdok aan kaai 1339 net geladen met een kleine 300 containers en auto's en zou koers zetten richting Luanda, de hoofdstad van Angola, in het zuiden van Afrika. Wat er daarna precies fout ging, is niet bekend. Veel containers belandden in het water tussen het omgeslagen schip en de kade. Het schip zou de avond tevoren ook al stabiliteitsproblemen hebben gehad. De kapitein had toen al het grootste deel van de Roemeense en Italiaanse bemanningsleden van boord laten gaan.

Volgens kapitein Marc Nuytemans van de Belgische Redersvereniging was er wellicht een ballastprobleem. 'Als zo'n schip kapseist, heeft dat weinig te maken met foute belading', zegt Nuytemans. 'Om een schip van 50.000 ton te laten kantelen, moet je echt al veel containers van 13 ton fout stockeren. Maar als schepen niet vol zijn, wordt waterballast gebruikt om het schip te stabiliseren. Daar is het wellicht fout gelopen.'

Rederij betrouwbaar
De rederij kan weinig verweten worden, meent Nuytemans. 'Ik heb de schependatabase gecontroleerd en deze boot heeft de voorbije jaren nooit een opmerking gekregen bij controles. Het bedrijf is ook heel betrouwbaar. De baas is zelfs voorzitter geweest van de Europese redersvereniging.' De Grimaldi Group uit Napels vaart al zes jaar op Antwerpen. De rederij vervoert jaarlijks meer dan 100.000 auto's van Fiat. Die zijn bedoeld voor de Benelux.

Het schip werd leeggehaald en aanvankelijk was er nog hoop dat het een week daarna overeind zou worden getakeld. Dat het geen gemakkelijke klus was, leed geen twijfel. 'Maar ze hebben technisch gezien al moeilijkere dingen gedaan, zoals de berging van de onderzeeër Koersk. Als men het schip snel kan bergen, is het over een paar maanden weer in gebruik', zei kapitein Nuytemans destijds.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel