07 Mrt '07 -Subsidie Vlaanderen op schonere motoren
ANTWERPEN 7/3 persbericht minister Kris Peeters
- 'De binnenvaart is voor mij in de komende jaren niet alleen een
belangrijk alternatief voor de problematiek van het verkeer over de
weg. Door het programma emissiearme motoren kan de binnenvaart haar rol
als milieuvriendelijk vervoersmiddel nog meer in de verf zetten en
tegelijkertijd Vlaanderen een stap dichter bij Kyoto brengen.' Dat zei
Vlaamse minister Kris Peeters van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu
en Natuur deze week op een colloquium
over de binnenvaart.
Peeters deed een oproep te komen tot een breed overleg met alle
betrokken actoren om de rol van de binnenvaart in de toekomst nog te
versterken. Op het colloquium heeft minister Kris Peeters ook bekend
gemaakt dat hij jaarlijks 350.000 euro ter beschikking zal stellen om
bestaande scheepsdieselmotoren versneld te vervangen door motoren die
voldoen aan de strengere emissiewaarden. Door met emissiearme motoren
te varen op de Vlaamse waterwegen kan er minstens 3,6 miljoen ton CO2
per jaar worden uitgespaard.
Volwaardig alternatief
Minister Kris Peeters heeft maandag 5 maart een colloquium
georganiseerd over de binnenvaart in Vlaanderen, waarbij het aspect van
de binnenvaart vanuit verschillende invalshoeken is bekeken. De Vlaamse
Regering heeft sinds haar aantreden bijzonder veel aandacht besteed aan
het vervoer via de waterweg. Het is hierbij de bedoeling om de
binnenscheepvaart uit te bouwen tot een volwaardig alternatief van het
vervoer van goederen over de weg. Hiervoor zijn inmiddels tal van
projecten opgestart die er moeten toe bijdragen dat op het Vlaamse
waterwegennet de 'missing links' worden weggewerkt en dat de capaciteit
van de bestaande infrastructuur doelmatig gebruikt wordt.
De vele investeringen in de sector in de voorbije jaren hebben
duidelijk een dynamiek op gang gebracht die van het transport via het
water een onmisbare schakel maakt in de ontwikkeling van Vlaanderen als
logistiek centrum in het hart van Europa.
Het vervoer van goederen via de waterweg op de Vlaamse waterwegen is
sinds 1998 gestaag gestegen van 52 miljoen ton naar ruim 70 miljoen ton
in 2006. In 2006 werden meer dan 460.000 TEU containers vervoerd op de
Vlaamse waterwegen, of het zesvoudige van wat in 1998 werd gerealiseerd.
Ronde Tafel
Minister Peeters wil dat alle betrokken partners van de binnenvaart
zich blijven inspannen om deze positieve evolutie verder te zetten.
Daarom wil hij op korte termijn een Ronde Tafel voor de binnenvaart
organiseren en, naar analogie met 'Flanders Port Area' in vertaling van
zijn visie over de Vlaamse havens, alle actoren samenbrengen in een
overkoepelend orgaan om optimaal een antwoord te kunnen geven aan de
uitdagende evoluties voor deze sector.
Naar aanleiding van dit colloquium heeft minister Peeters ook het
impulsprogramma 'emissiearme motoren' gelanceerd. Dit project wordt
opgezet om de milieuprestaties van de binnenvaart nog te verbeteren
waarbij de minister wil komen tot een versnelde investering in
emissiearme motoren.
Door bestaande scheepsmotoren te vervangen door motoren die voldoen aan
de strengere emissiewaarden kan de uitstoot van CO gemiddeld
verminderen met 30%, is de uitstoot van NOx gemiddeld 35% lager en kan
de PM-uitstoot dalen tot eenderde. Anders uitgedrukt zal er door het
gebruik van emissiearme motoren minstens 3,6 miljoen ton CO2 per jaar
kunnen worden uitgespaard.
Om dit ook in de praktijk te kunnen realiseren zal de Vlaamse
binnenvaartondernemers steun verleend worden voor de aankoop van een
nieuwe motor in vervanging van een bestaande motor of de aankoop bij
nieuwbouwen voor de ombouw (retrofit) van dieselmotoren in de
binnenvaart.
Deze subsidie wordt berekend op basis van vaste bedragen. De
meerprijsbijdrage - de subsidiabele basis - is forfaitair vastgelegd
per motorcategorie. Voor de meerprijs voor de extra in- en
uitbouwkosten en de stilligkosten per kW is een vast bedrag bepaald
onafhankelijk van het motorvermogen. Hierdoor wordt voor kleinere
schepen een relatieve hoger steunpercentage toegekend dan voor grote
schepen. Door gebruik te maken van het systeem van de forfaitaire
bedragen is het trouwens niet nodig om bij voorbaat allerlei facturen
in te dienen. Op basis van het motorvermogen kan immers het
subsidiebedrag relatief eenvoudig bepaald worden.
40% van de kosten
Voor de subsidieaanvragende KMO-er bedraagt de subsidie 40% van de
totale subsidiabele kosten. Onderstaande cijfervoorbeeld van het
vervangen van een conventionele motor geeft verduidelijking van deze
subsidieregeling.
Vervanging van conventionele motor door een emissiearme motor
Stel een binnenvaartondernemer met een schip uitgerust met een
conventionele motor vervangt deze door een emissiearme motor van 880
kW. Voor deze categorie motoren bedraagt de subsidiabele meerprijs -
vast bedrag - 23,40 euro per kW.
Meerprijsbijdrage motor: 880 x 23.40 euro = 20.592 euro
Meerprijs extra in- en uitbouwkosten: 20.000 euro
Stilligkosten: 880 x 6 euro = 5.280 euro
Totale meerkost: 45.872 euro
De Vlaamse overheid betaalt 40% van de meerprijs, zijnde een subsidie van 18.348,80 euro.
Dit belangrijke impulsprogramma voor een emmissie-arme motor, waarvoor
de aanvragen kunnen worden ingediend bij Promotie Binnenvaart
Vlaanderen, voldoet aan de minimis-vrijstelling van de Europese
Commissie zoals ingesteld vanaf 1 januari 2007 en van toepassing tot en
met 31 december 2013. Deze maatregel gaat onmiddellijk van start.
'De binnenvaart is voor mij in de komende jaren niet alleen een
belangrijk alternatief voor de problematiek van het verkeer over de
weg. Door het programma emissiearme motoren kan de binnenvaart haar rol
als milieuvriendelijk vervoersmiddel nog meer in de verf zetten en
tegelijkertijd Vlaanderen een stap dichter bij Kyoto brengen', aldus
minister Peeters.
wij zijn een startende bv en gaan generarorensets bouwen voor de maritime sector.
wij zijn vooruitstrevend en willen sets gaan bouwen met hele lage emissie eisen.
de prijzen zijn hoger ols andere simpele motoren .
zijn er regelingen voor en waar moeten we dan zijn om deze aan te vragen.
eric-jan de waard (Email) - 24 September '08 - 09:40
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)