07 Mrt '07 -Binnenvaart schoont de lucht voor Maasvlakte II
ROTTERDAM 7/3 - De Tweede Maasvlakte zorgt maar voor een geringe
uitstoot van fijnstof, die ook nog eens meer dan volledig gecompenseerd
wordt, betoogt directeur Hans Smits van het Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam in de Volkskrant. De compensatie, in de vorm van schonere lucht met minder fijnstof, komt voor een groot deel van 'luchtreiniger' binnenvaart.
Smits neemt op de opiniepagina van de krant de handschoen op
tegen milieuorganisaties, die eerder in de Volkskrant stelden dat het
havenbedrijf zich niet gretig genoeg als regisseur van het
achterlandtransport opstelt en dat de Tweede Maasvlakte verwordt tot
een 'grote bron van fijnstof'. In zijn betoog beweert Smits het
tegendeel: de lucht in het Rijnmondgebied zal over tien of twintig jaar
schoner zijn mèt Maasvlakte II dan zonder. Om te zorgen dat de
verwachte 0,15% extra fijnstof in 2033 op zijn minst volledig
gecompenseerd wordt, sluiten het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de
gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf volgens Smits dit jaar een
'Overeenkomst Lucht'. Die kent twee pijlers: binnenvaart en wegverkeer.
Snelheidsbeperking
Voor de binnenvaart worden in 2025 vuile motoren verboden in Rotterdam,
schrijft de havendirecteur in de Volkskrant. De stimuleringsregeling
die er nu al is om over te stappen op schone motoren krijgt een impuls
door vanaf 2010 de meest vervuilende schepen extra te laten betalen
wanneer ze Rotterdam aandoen en het geld in de stimuleringsregeling te
stoppen. 'Biedt dit niet voldoende soelaas, dan kan een maximumsnelheid
voor de meest vervuilende schepen worden ingesteld. Deze aanpak werkt
door langs de vaarwegen tot ver over de grenzen', schrijft Smits.
Het
Havenbedrijf doet volgens Smits veel meer dan strikt noodzakelijk is om
de toename van fijnstof te compenseren. 'Zo komt er dit jaar in de
Maashaven walstroom voor de binnenvaart. Schippers kunnen dan de
stekker in een kastje op de wal steken in plaats van generatoren te
laten draaien. Het Havenbedrijf kijkt naar de mogelijkheden voor
walstroom voor de cruisevaart en ferries.' Bij bedrijfsvestigingen
stelt het Havenbedrijf voorwaarden, schrijft Smits. 'Containerterminals
op Maasvlakte II moeten het percentage containers dat per vrachtwagen
wordt afgevoerd, verlagen van de huidige 59 naar 35 procent, uiterlijk
in 2035. Meer duurzame transportvormen als spoor (de Betuweroute!) en
binnenvaart zullen als gevolg daarvan snel groeien.'