Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Mrt '07 -Binnenvaart schoont de lucht voor Maasvlakte II

ROTTERDAM 7/3 - De Tweede Maasvlakte zorgt maar voor een geringe uitstoot van fijnstof, die ook nog eens meer dan volledig gecompenseerd wordt, betoogt directeur Hans Smits van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam in de Volkskrant. De compensatie, in de vorm van schonere lucht met minder fijnstof, komt voor een groot deel van 'luchtreiniger' binnenvaart.

Zie ook:

Smits neemt op de opiniepagina van de krant de handschoen op tegen milieuorganisaties, die eerder in de Volkskrant stelden dat het havenbedrijf zich niet gretig genoeg als regisseur van het achterlandtransport opstelt en dat de Tweede Maasvlakte verwordt tot een 'grote bron van fijnstof'. In zijn betoog beweert Smits het tegendeel: de lucht in het Rijnmondgebied zal over tien of twintig jaar schoner zijn mèt Maasvlakte II dan zonder. Om te zorgen dat de verwachte 0,15% extra fijnstof in 2033 op zijn minst volledig gecompenseerd wordt, sluiten het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf volgens Smits dit jaar een 'Overeenkomst Lucht'. Die kent twee pijlers: binnenvaart en wegverkeer.

Snelheidsbeperking
Voor de binnenvaart worden in 2025 vuile motoren verboden in Rotterdam, schrijft de havendirecteur in de Volkskrant. De stimuleringsregeling die er nu al is om over te stappen op schone motoren krijgt een impuls door vanaf 2010 de meest vervuilende schepen extra te laten betalen wanneer ze Rotterdam aandoen en het geld in de stimuleringsregeling te stoppen. 'Biedt dit niet voldoende soelaas, dan kan een maximumsnelheid voor de meest vervuilende schepen worden ingesteld. Deze aanpak werkt door langs de vaarwegen tot ver over de grenzen', schrijft Smits.

Het Havenbedrijf doet volgens Smits veel meer dan strikt noodzakelijk is om de toename van fijnstof te compenseren. 'Zo komt er dit jaar in de Maashaven walstroom voor de binnenvaart. Schippers kunnen dan de stekker in een kastje op de wal steken in plaats van generatoren te laten draaien. Het Havenbedrijf kijkt naar de mogelijkheden voor walstroom voor de cruisevaart en ferries.' Bij bedrijfsvestigingen stelt het Havenbedrijf voorwaarden, schrijft Smits. 'Containerterminals op Maasvlakte II moeten het percentage containers dat per vrachtwagen wordt afgevoerd, verlagen van de huidige 59 naar 35 procent, uiterlijk in 2035. Meer duurzame transportvormen als spoor (de Betuweroute!) en binnenvaart zullen als gevolg daarvan snel groeien.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel