07 Mrt '07 -NVB zet provincies aan tot 'blue ports'
ROTTERDAM 7/3 - Provincies kunnen de uitstoot van broeikasgassen sterk
verminderen door hun binnenhavens ('Blue Ports') te stimuleren. Dat
stelt de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB)
in een 'brandbrief' aan de nieuw te vormen colleges van gedeputeerde
staten in de provincies. 'Intensiever gebruik van vaarwegen voor het
transport van goederen leveren een sterke reductie op van
broeikasgassen', zegt NVB-voorzitter en Europarlementslid Corien
Wortmann.
De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) vraagt van de
nieuwe provinciebestuurders een krachtig beleid voor de ontwikkeling
van hun 'Blue Ports', binnenhavens en logistieke knooppunten langs de
vaarwegen.
Ambitieniveau bijstellen
De Nederlandse overheid wil de broeikasgassen
terugdringen en delegeert daarbij steeds meer taken naar de lagere
overheden. Provincies spelen in dit beleid een belangrijke rol, want
zij gaan over planologie en ruimtelijke ordening. Er valt volgens de
NVB nog heel veel te winnen, want veel provincies hebben op het
gebied van goederenvervoer, en met name de ontwikkeling en
instandhouding van 'Blue Ports', een te laag ambitieniveau.
'Provincies dienen bijvoorbeeld veel dwingender en concreter in
streekplannen te omschrijven waar 'Blue Ports' moeten worden
ontwikkeld. Ze moeten bereid zijn keuzes te maken', zegt Wortmann. 'Het
maatschappelijk belang, gericht op de voorkoming van klimaatverandering
en het oplossen van de voortdurende verkeershinder, maakt een
drastische beleidswijziging absoluut noodzakelijk.'
Meer vervoer over de vaarwegen vermindert het brandstofgebruik door
vrachtwagens. De uitstoot van C02, de grootste veroorzaker van het
huidige broeikaseffect, is direct gekoppeld aan het brandstofverbruik.
Veel meer dan de helft van het internationale goederenvervoer van en
naar Nederland gaat al per schip. Binnenlands is dat circa 24% .
Binnenvaart speelt dus in het vervoer een doorslaggevende rol, maar
binnen Nederland kan nog veel meer gebeuren, vindt de NVB.
Provincies kunnen aan een beleid dat gericht is op een vermindering van
de uitstoot van broeikasgassen, een zeer grote bijdrage leveren, door
ervoor te zorgen dat de grote vervoerstromen per binnenschip
plaatsvinden en in regionale "Blue Ports" worden afgewikkeld, waardoor
het aansluitend vervoer per vrachtwagen naar de consument/winkel of
fabriek sterk wordt verkort en verkeershinder verder kan worden
verminderd.
Milieu en werk
Naast de milieukansen zijn 'Blue ports' volgens de NVB een enorme
aanjager van werkgelegenheid. Uit een TNO-onderzoek, met als titel
'Blue ports: knooppunten voor de regionale economie", van
december 2004, blijkt dat de Nederlandse binnenhavens gezamenlijk een
belang hebben dat in de buurt komt van de zeehavens en een directe
toegevoegde waarde kent van 5,7 miljard Euro en een werkgelegenheid van
66.400 werknemers.
Een goede en goedkope logistiek verstrekt daarbij aanzienlijk de kansen
van het regionale bedrijfsleven. Veel bedrijventerreinen in Nederland
liggen al langs vaarwegen, maar daar wordt nog te vaak weinig aandacht
aan besteed. Provinciebesturen kunnen deze trend keren en hun
binnenhavens en bedrijventerreinen (milieuvriendelijk) op de kaart
zetten. Corien Wortmann: 'Zonder moderne 'Blue Ports' is
binnenvaart onmogelijk.'
De Nederlands Vereniging van Binnenhavens verwacht de komende jaren van
de provincies een offensief beleid, in samenspraak met hun gemeenten en
de centrale overheid, dat gericht is op een bundeling van vervoer via
knooppunten in zeehavens en binnenhavens en clustering van handel en
industrie, bij voorkeur bij logistieke knooppunten. 'Wanneer dit beleid
slaagt dan weten de bestuurders dat zij een aanzienlijke
maatschappelijke bijdrage hebben geleverd aan de vermindering van
emissies en het voorkomen van hinder, zonder de economie kracht en
werkgelegenheid schade te berokkenen.'
Uitstoot per tonkilometer lager
Een feit is dat een binnenschip per tonkilometer veel minder energie
verbruikt dan een truck, en daardoor ontstaat er dus ook minder
uitstoot van schadelijke stoffen.
Uit het statistisch jaarboek blijkt dat verschil tussen schepen en
trucks goed uit te rekenen. Een binnenschip verbruikt gemiddeld 0,4
MJ/tonkilometer en een vrachtauto 5 MJ/tonkilometer. De binnenvaart
verricht binnenlands 24 procent van het vervoer. De rest wordt vrijwel
geheel door het wegvervoer gedaan. Het leeuwendeel van de uitstoot in
het goederenvervoer in Nederland komt dus van de vrachtauto's.
Een vrachtauto kent een NOx uitstoot van 800 g/GJ. Bij een
scheepsmotor is dat het dubbele: 1600g/GJ. Maar omdat het is
gerelateerd aan het energieverbruik (dat dus bij vervoer per schip veel
lager ligt) moet de uitstoot van NOx ook veel lager zijn.
Volgens het statistisch jaarboek stoot de binnenvaart 38 kiloton/jaar
uit aan NOx. Maar daar is ook het transitvervoer bij gerekend, plus de
recreatievaart en de visserij. Alles bij elkaar heeft de binnenvaart
een vervoersprestatie van 50 miljard tonkilometer per jaar. Volgens
bovenstaande formule is er een uitstoot van 32 kiloton NOx.
Vergelijkbare hoeveelheden met 'schone' vrachtauto's zouden - ook
volgens bovenstaande formule - de emissie op 120 kiloton NOx brengen.
De uitstoot van CO2 zou zelfs twaalf maal zo hoog zijn als die van de
binnenvaart.
Gestreefd wordt om de zwavelnorm voor brandstof voor
binnenvaartdieselmotoren vanaf 2010 te verlagen tot die van het
wegverkeer. Vanaf dat moment kan de binnenvaartsector gebruik maken van
dezelfde emissieverminderende technologieën als die voor het wegvervoer
en daarmee de emissies nog aanzienlijk verder reduceren (ca. 80%).