Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Mrt '07 -NVB zet provincies aan tot 'blue ports'

ROTTERDAM 7/3 - Provincies kunnen de uitstoot van broeikasgassen sterk verminderen door hun binnenhavens ('Blue Ports') te stimuleren. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in een 'brandbrief' aan de nieuw te vormen colleges van gedeputeerde staten in de provincies. 'Intensiever gebruik van vaarwegen voor het transport van goederen leveren een sterke reductie op van broeikasgassen', zegt NVB-voorzitter en Europarlementslid Corien Wortmann.

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) vraagt van de nieuwe provinciebestuurders een krachtig beleid voor de ontwikkeling van hun 'Blue Ports', binnenhavens en logistieke knooppunten langs de vaarwegen.

Ambitieniveau bijstellen
De Nederlandse overheid wil de broeikasgassen terugdringen en delegeert daarbij steeds meer taken naar de lagere overheden. Provincies spelen in dit beleid een belangrijke rol, want zij gaan over planologie en ruimtelijke ordening. Er valt volgens de NVB nog heel veel te winnen, want veel provincies hebben op het gebied van goederenvervoer, en met name de ontwikkeling en instandhouding van 'Blue Ports', een te laag ambitieniveau. 'Provincies dienen bijvoorbeeld veel dwingender en concreter in streekplannen te omschrijven waar 'Blue Ports' moeten worden ontwikkeld. Ze moeten bereid zijn keuzes te maken', zegt Wortmann. 'Het maatschappelijk belang, gericht op de voorkoming van klimaatverandering en het oplossen van de voortdurende verkeershinder, maakt een drastische beleidswijziging absoluut noodzakelijk.'

Meer vervoer over de vaarwegen vermindert het brandstofgebruik door vrachtwagens. De uitstoot van C02, de grootste veroorzaker van het huidige broeikaseffect, is direct gekoppeld aan het brandstofverbruik. Veel meer dan de helft van het internationale goederenvervoer van en naar Nederland gaat al per schip. Binnenlands is dat circa 24% . Binnenvaart speelt dus in het vervoer een doorslaggevende rol, maar binnen Nederland kan nog veel meer gebeuren, vindt de NVB.

Provincies kunnen aan een beleid dat gericht is op een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, een zeer grote bijdrage leveren, door ervoor te zorgen dat de grote vervoerstromen per binnenschip plaatsvinden en in regionale "Blue Ports" worden afgewikkeld, waardoor het aansluitend vervoer per vrachtwagen naar de consument/winkel of fabriek sterk wordt verkort en verkeershinder verder kan worden verminderd.

Milieu en werk
Naast de milieukansen zijn 'Blue ports' volgens de NVB een enorme aanjager van werkgelegenheid. Uit een TNO-onderzoek, met als titel 'Blue ports: knooppunten voor de regionale economie", van december 2004, blijkt dat de Nederlandse binnenhavens gezamenlijk een belang hebben dat in de buurt komt van de zeehavens en een directe toegevoegde waarde kent van 5,7 miljard Euro en een werkgelegenheid van 66.400 werknemers.
Een goede en goedkope logistiek verstrekt daarbij aanzienlijk de kansen van het regionale bedrijfsleven. Veel bedrijventerreinen in Nederland liggen al langs vaarwegen, maar daar wordt nog te vaak weinig aandacht aan besteed. Provinciebesturen kunnen deze trend keren en hun binnenhavens en bedrijventerreinen (milieuvriendelijk) op de kaart zetten. Corien Wortmann: 'Zonder moderne 'Blue Ports' is binnenvaart onmogelijk.'

De Nederlands Vereniging van Binnenhavens verwacht de komende jaren van de provincies een offensief beleid, in samenspraak met hun gemeenten en de centrale overheid, dat gericht is op een bundeling van vervoer via knooppunten in zeehavens en binnenhavens en clustering van handel en industrie, bij voorkeur bij logistieke knooppunten. 'Wanneer dit beleid slaagt dan weten de bestuurders dat zij een aanzienlijke maatschappelijke bijdrage hebben geleverd aan de vermindering van emissies en het voorkomen van hinder, zonder de economie kracht en werkgelegenheid schade te berokkenen.'

Uitstoot per tonkilometer lager
Een feit is dat een binnenschip per tonkilometer veel minder energie verbruikt dan een truck, en daardoor ontstaat er dus ook minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Uit het statistisch jaarboek blijkt dat verschil tussen schepen en trucks goed uit te rekenen. Een binnenschip verbruikt gemiddeld 0,4 MJ/tonkilometer en een vrachtauto 5 MJ/tonkilometer. De binnenvaart verricht binnenlands 24 procent van het vervoer. De rest wordt vrijwel geheel door het wegvervoer gedaan. Het leeuwendeel van de uitstoot in het goederenvervoer in Nederland komt dus van de vrachtauto's.

Een vrachtauto kent een NOx uitstoot van 800 g/GJ. Bij een scheepsmotor is dat het dubbele: 1600g/GJ. Maar omdat het is gerelateerd aan het energieverbruik (dat dus bij vervoer per schip veel lager ligt) moet de uitstoot van NOx ook veel lager zijn.
Volgens het statistisch jaarboek stoot de binnenvaart 38 kiloton/jaar uit aan NOx. Maar daar is ook het transitvervoer bij gerekend, plus de recreatievaart en de visserij. Alles bij elkaar heeft de binnenvaart een vervoersprestatie van 50 miljard tonkilometer per jaar. Volgens bovenstaande formule is er een uitstoot van 32 kiloton NOx. Vergelijkbare hoeveelheden met 'schone' vrachtauto's zouden - ook volgens bovenstaande formule - de emissie op 120 kiloton NOx brengen. De uitstoot van CO2 zou zelfs twaalf maal zo hoog zijn als die van de binnenvaart.
Gestreefd wordt om de zwavelnorm voor brandstof voor binnenvaartdieselmotoren vanaf 2010 te verlagen tot die van het wegverkeer. Vanaf dat moment kan de binnenvaartsector gebruik maken van dezelfde emissieverminderende technologieën als die voor het wegvervoer en daarmee de emissies nog aanzienlijk verder reduceren (ca. 80%).


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel