05 Mrt '07 -Binnenvaart verleidt meer Vlaamse bedrijven
HASSELT 5/3 persbericht Promotie Binnenvaart Vlaanderen - De Vlaamse binnenvaart heeft in 2006 ongeveer evenveel
tonkilometer gerealiseerd als het jaar voordien. De
containerbinnenvaart zette zijn opmars door, maar groeide minder stevig
dan de voorgaande jaren. Zoals verwacht verdween een deel
transitverkeer en laat het shortsea-succes zich voelen. Maar de sector
compenseert dat door binnen Vlaanderen nog meer bedrijven te bedienen.
Competitief voordeel
Uit cijfers die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas bekendmaakte
blijkt dat de Vlaamse binnenvaart vorig jaar 4.549.983.735 tonkilometer
(= het vervoer van 1 ton over 1 km) heeft gerealiseerd. Ten opzichte
van vorig jaar is dat een minieme daling met 0,4 procent, terwijl het
aantal ladingen en lossingen wel opvallend verder toenam. Dat betekent
ten eerste dat de binnenvaart het aangekondigde wegvallen van een
volume transitverkeer goed opvangt door zich steviger in de Vlaamse
economie te verankeren, en ten tweede dat het modale evenwicht in
Vlaanderen zich nog altijd verder herstelt.
In tegenstelling tot het transitvervoer geeft het aantal ladingen en
lossingen een indicatie van de rol die de binnenvaart vervult voor de
eigen verwerkende industrie. Onder meer dankzij het publiek-private
samenwerkingsprogramma voor de bouw van laad- en losinstallaties, is
die rol de voorbije jaren opmerkelijk uitgebreid. Alsmaar meer
bedrijven ontdekken de binnenvaart namelijk als een competitief
voordeel dat het voor hen mogelijk maakt om hun logistieke kosten beter
te beheersen.
Aangekondigde evolutie
De terugval van het transitverkeer op de Vlaamse binnenwateren is geen
onverwachte evolutie. De Vlaamse binnenvaart voelt al een aantal jaar
de gevolgen van de afbouw van de ‘warme fase’ van de Waalse
staalindustrie, een evolutie die zich trouwens nog tot 2009 zal
doorzetten. Daarnaast hebben ook het wegvallen van belangrijke
grindtrafieken voor de aanleg van de HST en voor de werken aan het
Deurganckdok een merkbare invloed op de tonkilometergegevens van vorig
jaar.
Opvallend in het cijferoverzicht van 2006 is ook dat de
containerbinnenvaart zijn groei aan een lager tempo dan de voorgaande
jaren doorzet. Vorig jaar vervoerden de containerterminals 466.429 TEU,
of 10.150 TEU meer ten opzichte van 2005. Dat lagere tempo is onder
meer te wijten aan efficiëntieverbeteringen in de transportstromen. De
containerterminals slagen er alsmaar beter in om zo weinig mogelijk
lege containers te vervoeren, door lege containers van importstromen
vaker op de terminals te parkeren, waar ze later opnieuw voor een
exportlading worden ingezet. Dat betekent dat de relatief kleine groei
die de terminals in 2006 realiseerden, toch op een aanzienlijk volume
geladen containers teruggaat.
Binnenvaart in de havens
Tot slot blijkt uit de cijfers dat het binnenvaartvervoer in de havens
minder snel groeit dan de maritieme trafieken. De belangrijkste reden
daarvoor is dat het maritiem vervoer zijn groei hoofdzakelijk in de
containersector realiseert, terwijl de deepsea-rederijen het aantal
havens beperken dat ze per continent aanlopen. De rederijen opteren
alsmaar vaker voor grotere havens, van waaruit ze de omliggende
kleinere havens via shortsea shipping kunnen bereiken. Het aandeel
containers dat voor het hinterland is bestemd – en dat met de
binnenvaart kan worden afgevoerd – groeit daardoor onvermijdelijk
minder hard dan de maritieme trafiek. De containerbinnenvaart verliest
met andere woorden geen marktaandeel aan spoor of weg, maar aan
shortsea-lijndiensten of feederdiensten die Europese havens met elkaar
verbinden.