Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Mrt '07 -Binnenvaart verleidt meer Vlaamse bedrijven

HASSELT 5/3 persbericht Promotie Binnenvaart Vlaanderen - De Vlaamse binnenvaart heeft in 2006 ongeveer evenveel tonkilometer gerealiseerd als het jaar voordien. De containerbinnenvaart zette zijn opmars door, maar groeide minder stevig dan de voorgaande jaren. Zoals verwacht verdween een deel transitverkeer en laat het shortsea-succes zich voelen. Maar de sector compenseert dat door binnen Vlaanderen nog meer bedrijven te bedienen.

Competitief voordeel
Uit cijfers die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas bekendmaakte blijkt dat de Vlaamse binnenvaart vorig jaar 4.549.983.735 tonkilometer (= het vervoer van 1 ton over 1 km) heeft gerealiseerd. Ten opzichte van vorig jaar is dat een minieme daling met 0,4 procent, terwijl het aantal ladingen en lossingen wel opvallend verder toenam. Dat betekent ten eerste dat de binnenvaart het aangekondigde wegvallen van een volume transitverkeer goed opvangt door zich steviger in de Vlaamse economie te verankeren, en ten tweede dat het modale evenwicht in Vlaanderen zich nog altijd verder herstelt.

In tegenstelling tot het transitvervoer geeft het aantal ladingen en lossingen een indicatie van de rol die de binnenvaart vervult voor de eigen verwerkende industrie. Onder meer dankzij het publiek-private samenwerkingsprogramma voor de bouw van laad- en losinstallaties, is die rol de voorbije jaren opmerkelijk uitgebreid. Alsmaar meer bedrijven ontdekken de binnenvaart namelijk als een competitief voordeel dat het voor hen mogelijk maakt om hun logistieke kosten beter te beheersen.

Aangekondigde evolutie
De terugval van het transitverkeer op de Vlaamse binnenwateren is geen onverwachte evolutie. De Vlaamse binnenvaart voelt al een aantal jaar de gevolgen van de afbouw van de ‘warme fase’ van de Waalse staalindustrie, een evolutie die zich trouwens nog tot 2009 zal doorzetten. Daarnaast hebben ook het wegvallen van belangrijke grindtrafieken voor de aanleg van de HST en voor de werken aan het Deurganckdok een merkbare invloed op de tonkilometergegevens van vorig jaar.

Opvallend in het cijferoverzicht van 2006 is ook dat de containerbinnenvaart zijn groei aan een lager tempo dan de voorgaande jaren doorzet. Vorig jaar vervoerden de containerterminals 466.429 TEU, of 10.150 TEU meer ten opzichte van 2005. Dat lagere tempo is onder meer te wijten aan efficiëntieverbeteringen in de transportstromen. De containerterminals slagen er alsmaar beter in om zo weinig mogelijk lege containers te vervoeren, door lege containers van importstromen vaker op de terminals te parkeren, waar ze later opnieuw voor een exportlading worden ingezet. Dat betekent dat de relatief kleine groei die de terminals in 2006 realiseerden, toch op een aanzienlijk volume geladen containers teruggaat.

Binnenvaart in de havens
Tot slot blijkt uit de cijfers dat het binnenvaartvervoer in de havens minder snel groeit dan de maritieme trafieken. De belangrijkste reden daarvoor is dat het maritiem vervoer zijn groei hoofdzakelijk in de containersector realiseert, terwijl de deepsea-rederijen het aantal havens beperken dat ze per continent aanlopen. De rederijen opteren alsmaar vaker voor grotere havens, van waaruit ze de omliggende kleinere havens via shortsea shipping kunnen bereiken. Het aandeel containers dat voor het hinterland is bestemd –  en dat met de binnenvaart kan worden afgevoerd – groeit daardoor onvermijdelijk minder hard dan de maritieme trafiek. De containerbinnenvaart verliest met andere woorden geen marktaandeel aan spoor of weg, maar aan shortsea-lijndiensten of feederdiensten die Europese havens met elkaar verbinden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel