28 Feb '07 -Gasolie in de Waal na aanvaring tanker met duwstel bij Weurt
WEURT 28/2 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten
(KLPD) uit Nijmegen onderzoekt de oorzaak van een aanvaring op de Waal
bij Weurt. Vanmorgen omstreeks 06.00 uur kwam een met gasolie geladen
binnenvaarttanker in aanvaring met een duwstel, bestaande uit een
duwboot en vier duwbakken. Door een scheur in een ladingtank verloor de
tanker enige tijd gasolie. Een van de duwbakken van het duwstel raakte
behoorlijk beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
De aanvaring gebeurde precies tegenover de voorhaven van het
Maas-Waal-kanaal. Het met erts geladen duwstel voer richting Duitsland
en de tanker verliet net de voorhaven om ook richting Duitsland te
varen. De voorste duwbak aan stuurboordzijde raakte de tanker aan zijn
bakboordszijde ter hoogte van de voorste ladingtank. Door de klap
ontstond in die tank op de hoogte van de waterlijn een scheur van
ongeveer 30 centimeter waardoor gasolie naar buiten stroomde. De
bemanning pompte lading uit de beschadigde tank over naar een andere
tank waardoor de lekkage werd gestopt. Het schip ligt inmiddels in de
voorhaven van Weurt.
Het duwstel ligt ten anker. De Waterpolitie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval.
Het moest er toch eens van komen. Onwetend van wat de situatie heden morgen was ben ik toch van mening dat de verkeersposten eerder negatief bijdragen aan de veiligheid dan positief. Daarbij ook nog eens in aanmerking te nemen dat onveranderd wat de verkeersposten regelen de hoofdassen, de Waal in dit geval, nog steeds voorrang hebben. Te vaak wordt er door de VP verkeerd geadiviseerd cq bedongen wat deze voorrang hebbende schepen moeten doen.
Twee keer gasolie in het water binnen een week waarneer komt de grote klapper ?
Of zijn ze zo slim alles toch duppelwandig te vervoeren.Met de nieuwe generatie schippers is dat wel zo veilig!
Als de heer Fongers van mening is dat hij door de verkeersposten verkeerd geïnformeerd wordt, dan kan hij per geval contact opnemen met de verkeersposten zelf.
In bovenstaande situatie was de reactie van meneer Fongers niet relevant.
verkeersposten als nijmegen tiel st,andries kunnen we missen als kiespijn als we de moezel neckar main invaren regelen we het toch ook zelf ik zie geen verschillen als alleen een hoop geld verspilling
alles dubbelwandig,gedaan de enkele wand voor vervuilende producten
jan - 02 Maart '07 - 17:28
goed je marifoon uitluisteren ,dat is vaak het punt ,uitvaart moet gewoon afwachten maar vaak is het snel ervoor drukken de post is een advies maar jij bent maakt de beslissing
alex - 03 Maart '07 - 09:59
Het plaatsen van verkeersposten geeft inderdaad geen betere veiligheid op het water. Het plaatsen van verkeersposten stamt uit de tijd dat de cummunicatie nog niet optimaal was, niet ieder vaartuig was immers voorzien van mariofoon en radar. Nu iedereen wel is uitgerust met deze installaties, komt dit ten goede aan de veiligheid. Nu er ook steeds meer schepen zijn uitgerust met elektronische kaart en als dan ook nog het AIS systeem hier aan is gekoppeld kan men scheepsbewegingen zien, welke op de radar niet zichtbaar zijn. Vooropgesteld dat iedereen is uitgerust met AIS. Veiligheid wordt bevorderd door het steeds betere materiaal waarmee word gewerkt en de kunde van de persoon. Verkeersposten blijven adviserend, kapiteins cq schippers bepalen wat er gebeurd.
als iedereen dan ook zijn marifoon dan ook eens uitluisterde en reageert op een melding dan pas kan je zeggen we hebben een optimale veiligheid, maar zolang dat niet gebeurd kunnen we niet zonder de verkeersposten. Ze geven namelijk alle posities van ALLE schepen, ook de schepen die geen gehoor geven van meldingen!