Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

31 Jul '07 -Antwerpen betreurt congestietoeslag binnenvaart

ANTWERPEN 31/7 - Alfaport Antwerpen betreurt dat de containerbinnenvaart gelijktijdig voor Rotterdam en Antwerpen een congestietoeslag heeft ingevoerd. Volgens de federatie van Antwerpse havengeboden en logistieke ondernemingen kan de problematiek in beide havens niet met elkaar worden vergeleken.

‘De congestie voor de binnenvaart in Antwerpen is tijdelijk en niet structureel’, zegt Alfaport in een persmededeling. ‘Vergelijkingen met Rotterdam zijn onrealistisch’. Op het verwijt dat de Antwerpse terminals niet lang genoeg open zouden zijn, reageert de vereniging met het argument dat een derde van de containervolumes ’s nachts of in het weekend zou worden behandeld.

Zie ook:

Containeroperators Rhinecontainer en CCS/Contargo brengen de opdrachtgevers per 1 augustus een congestietoeslag van 15 euro per container in rekening. 'Congestie is een structureel probleem, welke niet op korte termijn op te lossen is. Een verbetering is de komende jaren ook niet te verwachten', stelt Rhinecontainer in een nieuwsbrief aan relaties. ' Wij zullen de intensiteit van de vertragingen per maand beoordelen en eventueel de toeslag per haven aanpassen.'

De maatregel van Rheincontainer komt niet als een verrassing. Voorzitter Matthieu van Roermund van de werkgroep containervaart van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart zei vorige week nog dat de binnenvaartbedrijven die containers van de Rotterdamse haven verder Europa in brengen, grote moeite hebben hun hoofd boven water te houden. 'Diverse operators zijn genoodzaakt per direct een toeslag te heffen om hun voortbestaan te continueren', liet het CBRB in een persbericht weten. Rheincontainer schat de schade voor de binnenvaart als geheel op 15 tot 20 miljoen euro per jaar. Op dit moment zijn de extra kosten van de binnenvaartoperators 30-40% op de Beneden-Rijn, 15-20% op de Midden-Rijn en 10-15% op de Boven-Rijn, rekent Rheincontainer voor.

Het CBRB en de Internationale Container Binnenvaart Operators (ICBO) werken aan de invoering van een vertragingsindex, gebaseerd op de huidige totale verblijfstijden in de zeehavens, waarop de individuele barge operators hun beleid kunnen baseren. Het vervoer van containers over zee is de afgelopen tijd enorm gegroeid. Van Roermund: "De binnenvaartschepen liggen regelmatig 24 of 48 uur voor een terminal. En de schipper moet per tocht zo'n vijf tot tien terminals aandoen in Rotterdam. Door de vertragingen zijn we niet meer betrouwbaar voor de klanten, de kwaliteit is dramatisch gedaald." Na de miljarden die aan de Betuwelijn zijn uitgegeven, moet nu rond de haven van Rotterdam een paar honderd miljoen euro worden geïnvesteerd in extra overslagcapaciteit en voorzieningen voor de binnenvaart, vindt directeur Ton Roos van branchevereniging CBRB.

Niet te garanderen
In het verleden waren de vaarschema’s gebaseerd op een rondloop van zeehaven naar achterland en terug van 3,5 dagen op de Beneden-Rijn, 7 dagen op de Midden-Rijn en 10-14 dagen op de Boven-Rijn. Dit is inclusief de behandeltijden van de schepen in de zeehaven van 24-36 uur. Intussen zijn deze behandeltijden vertraagd met 24-72 uur. Door personeelsproblemen bij de terminals in de komende vakantieperiode wordt zelfs met een verdere verslechtering van de situatie gerekend.

De vertragingen hebben invloed op de termijnen van closings van aan te leveren exportcontainers in de zeehavens en de laad- en lostermijnen van de importcontainers in het achterland. Rhinecontainer kan deze termijnen niet meer garanderen. De binnenvaart operator is niet in staat verantwoordelijkheid voor de eventueel ontstane kosten over te nemen en vraagt klanten om begrip voor deze situatie.

De vertraging van de lossing en belading van de binnenvaartschepen in de zeehaven is een belemmering om de goederen af te leveren volgens §419 van de Duitse Handelswet (HGB) en volgens §6 van de Algemene Vervoersvoorwaarden van Rhinecontainer, verklaart het bedrijf in de nieuwsbrief de invoering van de 'Congestion Surcharge'. 'De opdrachtgever van een transport is ervoor verantwoordelijk dat de belading en lossing van een transportmiddel onmiddellijk na aankomst plaats vindt. Als dit niet gebeurt, dan moet de opdrachtgever de verlader opdracht geven welke acties genomen dienen worden. Kosten welke voortvloeien uit wachttijden moeten door de opdrachtgever gedragen worden. Hiermee is de verantwoordelijkheid van de extra kosten welke uit congestie ontstaan duidelijk wettelijk geregeld.'

Schriftelijke vragen
De melding illustreert de hoog oplopende nood. SGP-Kamerlid Van der Staaij heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat. Binnenvaartorganisatie CBRB heeft eind mei al aangekondigd dat tariefsaanpassingen noodzakelijk zijn, met het risico dat verladers dan uitwijken naar goedkoper wegvervoer. Zo'n wisseling van modaliteit lijkt overigens geen oplossing, want veel vrachtwagenchauffeurs stappen uit omdat zij ook de lange wachttijden aan containerterminals beu zijn.


Minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga onder de indruk van de containeroperatie in de haven van Rotterdam. Video V&W.

Rotterdam stevent af op infarct
Ook in februari maakte het CBRB zich ernstig zorgen over de gang van zaken rondom de containerafhandeling in de Rotterdamse haven. Er is al lange tijd sprake van langdurige vertragingen bij de afhandeling van de achterlandmodaliteiten op de zeehaventerminals. APM en ECT accepteerden geen lege containers meer.

'Het niet meer accepteren van lege containers heeft diverse operationele en financiële gevolgen voor onze leden, de binnenvaart operators. Hoewel deze maatregel op korte termijn verlichting oplevert voor de zeehaventerminals wordt het probleem in feite verschoven naar de terminals in het achterland', stelt het CBRB vast. 'Op zich kan deze capaciteit in het achterland worden opgevangen, maar deze plotselinge en vooraf onaangekondigde verandering in het logistieke proces leidt tot operationele verstoringen.'

Beladingsgraad daalt, TEU's duurder
Het CBRB waarschuwt namens de aangesloten binnenvaartoperators voor verdere gevolgen. 'De beladingsgraad van de lichters daalt, hetgeen resulteert in hogere kosten per TEU. Onze leden zullen dan ook genoodzaakt zijn de extra kosten die uit deze maatregelen voortvloeien, aan hun opdrachtgevers door te berekenen.'

Het zijn niet de barge operators die bepalen waar en wanneer welke lege containers worden ingeleverd, legt het CBRB uit. Dat wordt bepaald door de eigenaars van de containers, de rederijen. 'Wij roepen de rederijen dan ook op om hun verantwoordelijkheid in deze te nemen. Wellicht ten overvloede zij vermeld, dat nota’s voor demurrage en detention naar aanleiding van deze maatregel door onze leden niet geaccepteerd kunnen worden.'

Slechts een symptoom
De maatregel ten aanzien van de lege containers is volgens het CBRB slechts een symptoom van het onderliggende, veel grotere probleem: 'Er is te weinig capaciteit beschikbaar! De stacks en kades op de zeehaventerminals zijn vol, met enorme vertragingen tot gevolg. De lege container-maatregel lost dit probleem niet op: de vertragingen bij de afhandeling nemen zelfs nog ernstiger vormen aan dan voorheen (op dit moment: van 72 tot zelfs meer dan 100 uur). Enkele binnenvaartoperators zijn daardoor al gedwongen de Delta-terminals te mijden en onder deze omstandigheden slechts voor importlading te bedienen.'

De barge operators hebben de afgelopen jaren reeds veel geïnvesteerd in verbetermaatregelen, en blijven volgens hun organisatie CBRB ook nu bereid mee te werken aan maatregelen die kunnen leiden tot een oplossing van dit infarct in de Rotterdamse haven. 'Wij roepen dan ook alle betrokken partijen - stuwadoors, rederijen, maar zeker ook het HbR - op om in gezamenlijk overleg te zoeken naar verdere mogelijkheden daartoe.'

AZV zegt convenant met ECT op
Niet alleen binnenvaarders hebben de buik vol van de vertragingen bij containerterminal ECT–Delta in Rotterdam. De wachttijden waren maandag 19 februari dusdanig lang geworden dat chauffeurs spontaan in opstand kwamen en met hun vrachtwagens de toegang tot de terminal blokkeerden. Na een gesprek met de directie van ECT, waarbij zij hun grieven konden spuien, werd de blokkade weer opgeheven.

De lange wachttijden waren voor de Alliantie van Zeecontainer Vervoerders (AZV) aanleiding om vandaag het convenant met ECT op te zeggen. De wachttijden bedragen regelmatig vier uur en langer, terwijl voorheen de tijd voor het op- en afzetten van een container niet meer dan een uur bedroeg. Vooral eigenrijders zijn de dupe van de lange wachttijden.

Verladers: Risico's spreiden
Ook verladersorganisatie EVO stelde al vast dat de oorzaak van het probleem ligt in het gebrek aan capaciteit in de Rotterdamse haven. 'De groei van de capaciteit loopt sterk achter bij de groei van de containerstroom. Er hoeft maar íets te gebeuren en er dreigt weer een infarct. Verladers doen er verstandig aan hun risico’s te spreiden en de containerstroom over verschillende Europese havens te spreiden.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel