30 Okt '04 -'De Binnenvaart' met duwboot R. Siegfried welkom in De Stadswerf
DORDRECHT 30/10 update - De duwboot Rene Siegfried, het nieuwe vlaggenschip van Vereniging De Binnenvaart, is welkom in De Stadswerf
in Dordrecht. Dat meldt voorzitter Jos Hubens in reactie op een bericht
in VAART!NieuwsNet. Het stichtingsbestuur van het nieuwe nautisch
kenniscentrum heeft 'De Binnenvaart' bovendien uitgenodigd voor een
gesprek over haar wens om 500m2 in de voormalige hal van scheepswerf De
Biesbosch om te bouwen tot documentatiecentrum.
Omdat er voorlopig nog weinig toeloop zal zijn in de toekomstige
nieuwbouwwijk Stadswerven heeft 'De Binnenvaart' bij het
gemeentebestuur van Dordrecht een vergunning aangevraagd voor een
ligplaats van het restaurant- en museumschip in het centrum van de
stad. Volgens Hubens hebben ambtelijke diensten daarop inmiddels
unaniem positief gereageerd naar de verantwoordelijke wethouder. Hij
verwacht daarop spoedig uitsluitsel.
'Wanneer gaat het restaurant open?' De leden van Vereniging De Binnenvaart zijn helemaal
wèg van het nieuwe vlaggenschip, de voormalige CFNR-duwboot R.
Siegfried. De foto-lezing 'Mitten im Bach' over de Rijnvaart door Albert Verdoren was
prachtig, Axel Götze's uitleg over Bargelink sprak ook zeer aan, maar vooral voor
de Siegfried bleken vrijwel alle 350 stoelen tijdens de
ledenvergadering op 23 oktober in het Mercure-hotel bezet. In een foto- en
videopresentatie werd iedereen vlot 'bijgepraat'. De eerste vraag was: 'Wanneer gaat het restaurant open?'
Tijdens
de ledenvergadering kon voorzitter Jos Hubens nog niets zeggen over de
aangevraagde ligplaatsvergunning voor het museum- en restaurantschip in
het centrum van Dordrecht. Later,
als de nieuwe wijk Stadswerven gestalte krijgt, hoopt Vereniging De
Binnenvaart op een ligplaats bij de overgebleven hal van de voormalige
scheepswerf De Biesbosch, waar de R. Siegfried in 1963 werd gebouwd.
Met de gemeente is overleg gaande over 500 m2 ruimte in de hal zelf,
voor het onderbrengen van het binnenvaartarchief dat in de Merwehal uit
z'n voegen barst.
Inmiddels is de boot drooggezet en
gekeurd. Het onderwaterschip ziet er goed uit, maar moet vanwege de
sterke aangroei zeker worden gestraald. 'We zoeken nog sponsors', zei
Hubens veelbetekenend. Over de aankoopkosten liet hij zich niet uit.
'Het beheer is ondergebracht in een aparte stichting, zodat de
vereniging niet wordt meegesleept mochten er zich onverhoopt problemen
gaan voordoen.'
Dochter Biance Hubens, die nu nog als bedrijfsleider werkt in een
restaurant in het centrum van Rotterdam, zal het restaurant met 100
zitplaatsen op de R. Siegfried gaan exploiteren. 'De huur van het
restaurant moet de kosten van het schip dekken', zei Jos Hubens. Die
beloofde dat het binnenvaartmuseum onderin het schip straks uniek zal
zijn voor Nederland. De naam van het schip blijft R. Siegfried. 'Het
schip is genoemd naar één van de directeuren van de CFNR en die naam
hoort bij de geschiedenis van het schip. Het houdt ook de
oorspronkelijke CFNR-kleuren.'
Secretaris Jos van Dongen, als projectleider verantwoordelijk voor het
transport van Nierstein naar Dordrecht, kon zich ook geen betere gang
van zaken voorstellen. Hij probeert nu de vele spontane aanbiedingen
voor hulp in een aantal 'werkzaterdagen' te coördineren.
'We krijgen het voor elkaar omdat we allemaal goede mensen om ons heen
hebben', zei voorzitter Jos Hubens. 'En we blijven gewoon... Zo is de
vereniging groot geworden. In februari volgend jaar vieren we ons derde
lustrum, met hopelijk 3000 leden.'
'Langs het gehele traject hebben we wel leden. Voor ons
archief zijn deze
opnamen van onschatbare waarde. Ook van onze varende leden verwachten
we fraaie opnamen', zegt het bestuur van 'De Binnenvaart' in een
bericht over de operatie.
De
voorbereidingen om de R. Siegfried op te gaan halen in Nierstein zijn
in volle gang.
Dinsdagochtend 5 oktober is een werkgroep van vier man vertrokken naar
Nierstein. Harry Smits, Willem Verschuren, Jan Bosman en Jos van Dongen
gaan deze klus klaren. De laatste dagen zijn gebruikt om alles te
regelen. Dompelpompen, aggregaat, kabels, gasstel, sleutels, haakse
slijptollen, lastrafo, kachel, meertouwen, reddingsboeien,
navigatieverlichting, een traverse om de auto aan boord te zetten,
vlaggestokken, vlaggen, vlaggelijn, slaapzakken, hijsstroppen,
handgereedschap zoals hamers, beitels, koevoeten, enz enz enz zijn door
de werkgroep bijeengebracht. Fiwado leverde de nodige spullen, Projob zorgde voor de
navigatieverlichting, Beerrens Werkendam leverde de traverse om de auto
mee te kunnen nemen. Havendienst Dordrecht stelde een duizend
urenlampen en zwemvesten ter beschikking.
Afkoppelen in Nierstein In Nierstein moet nog het nodige werk verzet worden om de R. Siegfried
vaarklaar te krijgen. Afkoppelen verwijderen en terugtrekken en
demonteren van de nutsvoorzieningen water elektra en riool en telefoon.
Gedeeltelijk losmaken van meerkettingen. en vervangen door trossen. De
25 meter lange loopbrug wordt daarna met een telescoopkraan verwijderd.
Het museum-/restaurantschip R. Siegfried vertrekt vrijdagmorgen 8
oktober 2004 van Nierstein, langszij het motorschip Mondeo van familie
J. Oudakker. De familie Oudakker vervoert de R. Siegfried geheel
kosteloos. Zondag 10 oktober tegen de avond arriveren zij in Haaften en
maandag 11 oktober is de pers en een televisieploeg in de gelegenheid
om mee te varen naar Dordrecht.
Feestelijk en met egard
De vermoedelijke aankomsttijd in Dordrecht is maandag 11 oktober rond
het middaguur. Waarbij de R. Siegfried feestelijk en met egard
verwelkomd zal worden door de gemeente Dordrecht. Radio, televisie en
de overige pers zullen aanwezig zijn.
Na eerst een ereronde gemaakt te hebben langs de stad Dordrecht, wordt
de R.Siegfried overgenomen door de duwboot Elisabeth van de familie
Brink die de historische duwboot voorlopig zal afmeren in het Wantij
bij de voormalige scheepswerf De Biesbosch. Bij deze scheepswerf is zij
in 1963 te water gelaten. De R. Siegfried is dan weer thuis.
Ook dit is Dordrecht!
Vaarschema
Vrijdag 08-10-2004
Geheel volgens plan is het transport van de R. SIEGFRIED aan stuurboord
langszij het mvs MONDEO om 09.32 uur vertrokken uit Nierstein (kmr 481)
Om 13.00 uur is Bingen gepasseerd.
's Avonds gaat men ten anker t.h.v. Oberwinter (kmr 639).
Zaterdag 09-10-2004
Vertrek van Oberwinter (kmr 639) - ten anker te Emmelsum (Wesel) (kmr 813)
Zondag 10-10-2004
Vertrek van Wesel (kmr 813) - afmeren in Haaften (kmr 936)
Maandag 11-10-2004
08.00 uur Vertrek Haaften (kmr 936)
10.00 uur Passage Gorinchem (kmr 955)
Journalisten komen aan boord (tv Rijnmond, tv Dordt en VAART!)
Passage Sliedrecht (kmr 971)
11.30 - 12.00 uur Aankomst te Dordrecht (kmr 976)
De eerste officiele brief van Stichting De Stadswerf is ontvangen.
Vereniging De Binnenvaart wordt hierbij op korte termijn uitgenodigd om samen met een architect/bouwkundig bureau invulling te geven aan onze wens om 500m2 tot dokumentatiecentrum om te bouwen in de voormalige hal van scheepswerf De Biesbosch.
Tevens is beverstigd de uitspraak van enige tijd geleden dat vereniging De Binnenvaart en het schip R. Siegfried van harte welkom zijn in het Nautisch Kenniscentrum De Stadswerf te Dordrecht.
Jos Hubens
voorzitter vereniging De Binnenvaart