Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Feb '07 -Vlaamse shortsea-trafiek vestigt historisch record

HASSELT 12/2 persbericht Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen - Nooit eerder werden in Vlaanderen zoveel goederen met shortsea shipping (SSS) verscheept, als in 2006. Uit cijfers die zopas zijn vrijgegeven door het Promotiebureau voor Shortsea Shipping, blijken de volgende vaststellingen:
  • Voor de eerste keer overschreed de shortsea-trafiek in de Vlaamse havens de 120 miljoen ton.
  • Dit is het vijfde jaar op rij dat shortsea-trafiek groeit, en de groei versnelt nog. In 2006 steeg het SSS-volume met meer dan 7 miljoen ton tegenover 2005. Nooit eerder werd zo’n sterke groei opgetekend.
  • Meer dan de helft van alle trafiek in de Vlaamse zeehavens bestaat uit shortsea-transport.
  • De SSS-groei is algemeen, in alle zeehavens, en op alle grote waterwegen (Albertkanaal en Zeekanaal).

Volgens het Vlaams Promotiebureau voor Shortsea Shipping bewijzen de trafiekcijfers het toenemend succes bij vervoerders, bevrachters en expediteurs. Op een ogenblik waarin voor het wegverkeer het uur van aankomst van de goederen steeds meer onvoorspelbaar wordt, beseffen veel logistiek managers dat zowat alle grote industrie- en bevolkingscentra van Europa met shortsea kunnen bereikt worden – een gevolg van de geografie van ons continent en in het bijzonder van de zeeën die ons werelddeel omringen.

Een tweede reden van het succes van shortsea shipping zijn de structurele verschuivingen in het zeevervoer. Als gevolg van de schaalvergroting (o.a. in de containervaart) concentreren de grote zeerederijen zich steeds meer op een altijd maar kleiner wordend aantal superhavens. Volgens het principe van wiel-en-spaak (hub and spoke) ontstaan er steeds meer feederdiensten tussen die knooppunten, versterkt met pure intra-europese shortsea diensten.

Recordcijfers
Voor het vijfde opeenvolgende jaar stijgt de SSS-trafiek in de Vlaamse zeehavens. In 2006 werd aldus 120.440.094 ton verscheept, een stijging met meer dan 7,3 miljoen ton tegenover 2005 (plus 6,46 procent). Tegenover 1999, het eerste jaar dat deze cijfers systematisch voor alle zeehavens werden ingezameld, bedraagt de toename meer dan 31,9 miljoen ton (plus 36 procent).

Met 73,1 miljoen ton is Antwerpen veruit onze belangrijkste haven voor shortsea shipping. Verheugend is evenwel dat de stijging van de SSS-trafiek zich voordoet in alle Vlaamse zeehavens. De sterkste groeier is Gent-Zeehaven waar shortsea afgelopen jaar toenam met 22,5 procent. Zeebrugge gaat er 8,54 procent op vooruit, en shortsea in Antwerpen blijft groeien met 4,1 procent.

Meer dan de helft (50,43 procent) van alle trafiek in de Vlaamse havens is afkomstig van shortsea shipping. Het relatief belang verschilt van haven tot haven. Niet verwonderlijk is shortsea het belangrijkst in Oostende, waar 99,45 procent van alle trafiek afkomstig is van SSS. In Zeebrugge vertegenwoordigt shortsea shipping 70,91 procent van de havenactiviteit, en in Gent is dat 47,94 procent. In de grootste haven van het land, Antwerpen, bestaat 43,67 procent uit shortsea shipping.

Fluvio-maritieme trafiek
Op de rivieren en kanalen is de shortsea-trafiek in 2006 eveneens toegenomen, zeker op het Zeekanaal en voor het eerst sinds lange tijd ook op het Albertkanaal. Dit lijkt de trendbreuk te bevestigen die, alvast op het Zeekanaal, al drie jaar zichtbaar is.

De fluvio-maritieme trafiek bereikte afgelopen jaar in Vlaanderen 1.588.549 ton, een stijging met 10,6 procent tegenover 2005. Op het Albertkanaal werden in 2006 328 zeeschepen geteld, veertien meer dan in 2005. Op het Zeekanaal vaarden afgelopen jaar 377 zeeschepen, een toename met 31.

Uitgedrukt in tonnage van shortsea shipping, is het Zeekanaal meer dan twee keer zo belangrijk als het Albertkanaal. Met 1.115.620 ton vertegenwoordigt het Zeekanaal meer dan 70 procent van alle SSS-trafiek op rivieren en kanalen. De SSS-trafiek op het Zeekanaal steeg in 2006 met 13,15 procent.

Op het Albertkanaal werden verleden jaar voor de eerste keer sinds lang opnieuw meer goederen met shortsea getransporteerd: 472.929 ton, hetzij een toename met 5 procent tegenover 2005.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel